Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å inn til førstegangstjeneste fordi jeg kunne tenke meg ett år med utfordringer og til å bli kjent med meg selv på en helt ny måte.

Jeg har alltid hatt lyst til å tjenestegjøre i forsvaret, men da jeg i 2009 fikk sesjon del 1 som jeg skulle svare på internett var jeg gravid og skrev at jeg ikke ville.

Nå har jeg der i mot anledning og veldig lyst. Jeg vil tjenestegjøre som sanitetssoldat i luftforsvar da jeg om litt over ett års tid begynner på veien til å bli sykepleier.

Det jeg lurer på er hvordan det er det å være jente i forsvaret? Er det mye diskriminering, og blir man behandlet dårlig av "Gutta"? Stemmer det at man etter 3 mnd kan dimmes når som helst? Er det noen som har erfaringer?

Har også hørt at jenter får noen fordeler. Hvilke fordeler er disse? Og stemmer det at fordi forsvaret vil ha inn flere jenter får de goder som feks å kunne velge hvor i landet de vil tjenestegjøre, og som hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mye diskriminering i forsvaret. Du får respekt av gutta om du står på, men er du en pysejente som syter hele tiden er det ikke sikkert du blir så godt likt. Er vel lurt at du er litt guttejente.

Du kan ikke stikke fra forsvaret etter 3 mnd nei. Det er vel de 2 første ukene du kan slutte om du er kvinne.

Jenter har vel ikke så mange fordeler i forsvaret. Man blir behandlet ganske likt.

Du kan ikke velge hvor og hva du vil bare fordi du er kvinne nei. Men vet om ei jente som søyt seg til artilleri. Hun holdt ikke ut lenge.

Anonym poster: 2a19174da58b64db43c76ed14679d9c5

Skrevet

Var sanitetssoldat i hæren.

I vår avdeling var rundt 20% jenter, jeg er gutt og tror ingen av entene ble diskriminert eller behandlet dårlig av oss gutta, vi hadde faktisk et vannvtitig bra miljø. I vår avdeling kunne jentene dimme, under rekrutte/første fire/fem ukene) fordi de ikke ønsket å bruke ressurer på de som ikke ville være med videre.

Eneste fordelen jenter får er at det er lavere fysiske krav på tester(men disse teller ikke med mindre du vil bli befal eller yrkessoldat), de fikk noe som ble kalt trusetillegg(for at de skulle fåkjpe egne truser).

Nå var jeg i hæren og her stilte jenter og gutter likt på søknad om tjeneste. Op sesjon fikk man sette opp to ønsker for hvilke avdeling man ville i,(sanitetsbataljonen hadde færre søkere enn plasser så her kom alle som ville inn pluss en del som heller ville tjenestegjøre et annet sted, man setter opp ønsker, det er forsvaret som bestemmer) Når vi kom inn i avdelingen og hadde gjennomført rekrutten, skjedde det samme igjen man fikk sette opp ønsker påom man ville være sjådør, ambulansearbeider, jobbe å sykehus, drive med administrasjon, osv) Men det er bare ønsker, det er forsvaret som bestemmer.

Anonym poster: 208c08285f40473f2c3526776983076d

Skrevet

Okei, folkens. Tusen takk for svar! Håper jeg kommer inn, det var en liten prosess for å bli innkalt til sesjon del 2 siden jeg i 09 sa nei, men det får bare være. Håper det ikke tar alt for lang tid.

Jeg vil bare legge til at jeg er ikke ei særlig pysejente (men jeg er redd for edderkopper tho), har bestandig menget meg godt inn med "gutta". Og ikke på feltmadrassviset! ;) Hehe.

Et spm til, om jeg kommer inn en plass jeg absolutt ikke kunne tenke meg, er det da mulig å skrive en søknad om å bli overflyttet? Det er jo en grunn til at jeg vil inn som sanitet, og hadde dødd om jeg ble kalt inn som feks dekksmatros som er så langt unna min fatteevne som overhodet mulig.

Skrevet

Okei, folkens. Tusen takk for svar! Håper jeg kommer inn, det var en liten prosess for å bli innkalt til sesjon del 2 siden jeg i 09 sa nei, men det får bare være. Håper det ikke tar alt for lang tid.

Jeg vil bare legge til at jeg er ikke ei særlig pysejente (men jeg er redd for edderkopper tho), har bestandig menget meg godt inn med "gutta". Og ikke på feltmadrassviset! ;) Hehe.

Et spm til, om jeg kommer inn en plass jeg absolutt ikke kunne tenke meg, er det da mulig å skrive en søknad om å bli overflyttet? Det er jo en grunn til at jeg vil inn som sanitet, og hadde dødd om jeg ble kalt inn som feks dekksmatros som er så langt unna min fatteevne som overhodet mulig.

Søk sanitetsbataljonen i hæren, og om du har andre ønsker så sett det på 2.valget. Som sagt alle kom inn i sanitet det året jeg var der 07. i tillegg har de to innrykk i året og om du ikke får viljen din så kan du ringe og si at du virkelig ønsker å havne i saniteten, da hører de noenganger på ønskene om det lar seg gjøre.

Saniteten er ganske lett fysisk tjeneste, men man har samme rekrutt som alle andre, så du burde være i OK form om du ikke skal ha det kjipt. Sjekk på milforum.net på hvor god form som trengs.

Annet tips er å bare syte når alle andre syter.

Skrevet

Søk sanitetsbataljonen i hæren, og om du har andre ønsker så sett det på 2.valget. Som sagt alle kom inn i sanitet det året jeg var der 07. i tillegg har de to innrykk i året og om du ikke får viljen din så kan du ringe og si at du virkelig ønsker å havne i saniteten, da hører de noenganger på ønskene om det lar seg gjøre.

Saniteten er ganske lett fysisk tjeneste, men man har samme rekrutt som alle andre, så du burde være i OK form om du ikke skal ha det kjipt. Sjekk på milforum.net på hvor god form som trengs.

Annet tips er å bare syte når alle andre syter.

Tusen takk for svar! :icon_lol:

Går det ann å søke som sanitet i luftforsvaret på 1 valget, og sette sanitet i hæren på 2 valget feks? Eller må jeg ha to forskjellige grener?

Jeg er helt OK fysisk form, så jeg tror ikke jeg vil slite ræva av meg i rekrutten, men tungt blir det garantert !

Skrevet

www.supermarie.net

Du kan lese maaasse om dette her, om du blar tilbake ett år eller to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...