Gå til innhold

matfløte eller kremfløte i kålrabistappe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får gjester på i helgen og skal servere pinnekjøtt med tilbehør.

Vanligvis tar jeg litt melk og smør, salt, pepper i stappen (blander også i 2 poteter og 1 gulrot for farge og konsistens)

Tenkte jeg skulle få frem den aller beste smaken nå og dermed bytte ut melk med fløte.

Ble usikker på hvilken fløte jeg bør bruke. Matfløte eller kremfløte?

Tar gjerne også i mot tips for å få en enda bedre kålrabistappe ;-)

Skrevet

Kremfløte om du skal varme den litt etter å ha tilsatt fløten, matfløte sprekker nemlig når den blir kokt opp.

Skrevet

Takk, det visste jeg ikke.

Skrevet

Tar gjerne også i mot tips for å få en enda bedre kålrabistappe ;-)

Jeg synes kålrabistappe blir aller best om jeg kjører den i foodprocessor i stedet for å bruke stapper, da blir den helt silkemyk og lekker. (Men da ville jeg droppet poteter eller most dem utenom og tilsatt etterpå, for de kan bli seige om du har dem i foodprocessor.)
Skrevet

Jeg synes kålrabistappe blir aller best om jeg kjører den i foodprocessor i stedet for å bruke stapper, da blir den helt silkemyk og lekker. (Men da ville jeg droppet poteter eller most dem utenom og tilsatt etterpå, for de kan bli seige om du har dem i foodprocessor.)

Takk for tips :-)

Skrevet

Ikke noe muskatnøtt? :(

Det er det som gjør den ekstra god for meg :) Nam Nam!

• Liker 3
Skrevet

Aha, godt tips. Hvor mye?

Skrevet

Aha, godt tips. Hvor mye?

Det må smakes til, men jeg pleier å bruke tilsvarende av mengden jeg bruker av pepper :)

Skrevet

og meierismør :)

Heter det da bare meierismør :-S

Pleier å bruke Soft, men det er sikkert fy, fy......

Skrevet

Heter det da bare meierismør :-S

Pleier å bruke Soft, men det er sikkert fy, fy......

Soft er margarin, ja, og ikke så godt som smør. ;) Står det smør i en eller annen form på pakken er det ekte smør; jeg synes Røros- eller Kviteseidsmør smaker ekstra godt.
Skrevet

Soft er margarin, ja, og ikke så godt som smør. ;) Står det smør i en eller annen form på pakken er det ekte smør; jeg synes Røros- eller Kviteseidsmør smaker ekstra godt.

Takk :-)

Mye bra tips her nå altså :-D

Skrevet

Jeg liker IKKE at den er kjørt i maskin. Jeg vil ha litt klumper i den, litt tekstur. Ellers er det som babymos.. Ikke noe godt. Vi pleier aldri ha potet i stappen, bare kålrabi, salt, pepper, fløte og litt smør.

Anonym poster: 7be74c332281b924ff6ef500d8a8fa02

• Liker 4
Gjest Surrehodet
Skrevet

Potet, gulrot, meierismør, pepper og bittelitt kraft fra pinnekjøttet(og kålrabi selvsagt) bruk stapperen da blir den best i konsistens. Da blir det stappe da. :laugh:

Skrevet

muskatnøtt smaker dritt i kålrabistappe.

Anonym poster: dacf37c7eab093d3f0dbc4d3ed4efa9d

Skrevet

kraft fra pinnekjøttet

Skriver under her. Det er jo det som gir smak :)

Skrevet

Uenig mht kraft fra pinnekjøttet! :opplyser:

Jeg tar kremfløte og smør i stappen min, fordi jeg vil den skal utgjøre en mild og kremet kontrast til pinnekjøttet på tallerkenen, sånn at det blir en harmonisk totalitet av smaker.

Hvis man har pinnekjøttkraft i kålrabistappen smaker jo alt bare det samme! :jolie:

(Sånn ellers foretrekker jeg kålrabistappe uten muskat til pinnekjøtt, men med muskat til feks fiskekaker).

Anonym poster: 7ac8634f52b1c914cd82ef8e0658653c

• Liker 2
Skrevet

Det smaker ikke pinnekjøtt av kålrabistappa når man har litt kraft i den.

Skrevet

Litt kraft fra pinnekjøttet, matfløte, salt, pepper, smør, en liten potet og en gulrot. Slik gjør jeg. Moses med stapper, litt tekstur må det være.

Men så lager jeg det veldig sjelden nå, til pinnekjøtt har vi konvertert helt til søtpotetmos.

Skrevet

Potet i? Det har jeg aldri hørt om:)

Hos oss e det gulrot og kålrabi. Og bruker melk istedetfor fløte, har alltid gjort det, og merker ikke store forskjellen synes jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...