Gå til innhold

Drittlei kroppen min... treningsfreak får aldri drømmekroppen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tener gjennomsnitt 4 dager i uka. Men noen uker kan jeg trene hele 6 dager mens andre uker bare 3. Hvor mye jeg har å gjøre, motivasjonen og humøret mitt er det som avgjør om jeg trener eller ikke. Så altså, det varierer.

Kostholdet varierer også en del. Jeg har nå i to uker vært mye flinkere enn den siste tiden med å spise sunn mat og holde meg unna dritt, og bare spise "dritt" èn gang i uka. Jeg spiser som regel egg, salat, wok, kyllingfilet, solbæryougurt, havregryn med kanel og cottage cheese, nakkekotelett, karbonadekjøttdeig. Jeg drikker vann, te. Prøver å holde meg unna pepsi max så mye som mulig, men det blir gjerne litt av det også innimellom. Og så i ny og ne koser jeg meg også med julebrus, men det er helst på den dagen der hvor jeg kan spise hva jeg vil. Da spiser jeg som regel is og sjokolade. Og pizza til middag.

Jeg går turer med hunden hver dag, men noen turer varer i en time mens andre i bare 20 minutter. Det er også veldig varierende.

Jeg har lenge hatt et mål om å stramme opp kroppen skikkelig, bygge muskler og bli markert. Ja, jeg har trent styrke siden desember 2012, men som sagt, så har treningen og kostholdet gått opp og ned ganske ofte (Men jeg har aldri sluttet å trene, er helt avhenig!) og dermed har jeg ikke fått de resultatene jeg har hatt lyst på, men bare noe av det.

Men nå i det siste merker jeg at jeg begynner å bli litt oppgitt... Jeg har spist bra i to uker nå, og fortsatt så føler jeg at kroppen bærer på overflødig vann. Dessuten tror jeg mindre og mindre på at styrke er veien til lav fettprosent, for det føltes som jeg har fått mer fett på kroppen!

Jeg har heller ikke råd til personlig trener, så jeg føler meg ganske rådvill. Jeg kjenner press. Jeg tenker hele tiden på å bli fit. Mesteparten av dagene bruker jeg tid på å tenke på hvorfor jeg ikke er tynnere enn jeg er. Jeg hater lårene mine og ryggen min. Det er små valker på siden av ryggen, som for eksempel når jeg har på meg bh, så blir det klumper/valker der. JEG HATER DET.

Jeg begynner å føle at jeg har blitt for opptatt av å bli stram og fit som faen at det motsatte skjer... Og jeg vet ikke hvordan jeg skal trappe ned på de tankene og følelsene og bare... nyte livet og trening uten å hele tiden tenke "Kanskje jeg ser resultater i morra"

Men jeg vil ikke ha denne kroppen her. Jeg hater puppene mine, hater ryggen min, hater lårene mine. Jeg liker rumpa mi, men lårene ødelegger den. Jeg må vel løpe lengre turer på mølla, men jeg har hørt at det bryter ned musklene. Så jeg aner ike lengre...

Jeg har i dag tenkt på at jeg bare skal gi opp denne "muskel-byggingen" og heller bare løpe lange turer og intervaller 4-5 ganger i uka i noen mnd og se hva som skjer. For jeg vil virkelig ned i fettprosent! Jeg vil ikke ha fett, men muskler. Jeg vil være stram, jeg vil føle meg bra når jeg ser meg i speilet. Jeg er så drittlei av å aldri klare det jeg vil.

Hjelp? :( Jeg skal på trening etterpå, og lurer på om jeg skal trene styrke som vanlig eller bare løpe på mølla. Jeg hater å løpe lange turer på mølla, men hvis det er det som må til... så gjør jeg det beste ut av det. For rundt 3 år siden en sommer løp jeg ofte 45 minutter på mølla, og det kunne man se på kroppen min etter kort tid. Men jeg leser jo for faen overalt at det er styrketrening som hjelper. Løping gjør en bare slapp og tynn og det er ikke det jeg vil...

Jeg kan legge til at jeg er 160 cm høy, veier vel.. 62 kg (gått opp etter at jeg begynte med styrke. Veide 58 kg før) Jeg bruker 36/38 i jeans og overdeler. Eller s/m om du vil. I treningstighst bruker jeg xs.

Anonym poster: a5f5c1b58232be800594465220c7d02d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styrke alene gir ikke mindre fettprosent. Da må du trene med høy hastighet uten pauser, slik at det blir kondisjonstrening av det også. For å få mindre fettprosnet må du drive med kondisjonstrening i tillegg.

Skrevet

Hvis du vil bygge muskler må du selvsagt trene styrke, ikke løpe på mølla... Mye kardio vil bryte ned musklene, ikke bygge dem opp, og du ender opp med å bli dvask.

Stikkordene ligger vel i "det varierer", og "de siste to ukene". Du må ikke variere. Du må ha en plan, og følge den. Skal du få en stram, fit kropp, må du trene tung styrke, og du må trene det regelmessig, ikke bare sånn når du føler for det. Det samme med kostholdet. Husk: en spisedag kan faktisk ødelegge for hele uken din. Det er utrolig hva man kan stappe i seg av kalorier om man bare lar alt fare en dag. Ha heller et spisemåltid i uken, ikke en hel dag hvor du trøkket julebrus og dritt i trynet.

1. Tren tung styrke 3 dager i uken. Kanskje 1-2 kardioøkter - men fokuser på intervaller, ikke langvarige muskelnedbrytende økter. Se på fitnessbloggen for forslag til program.

2. Spis ordentlig! Ren mat, ikke mist helt hodet på spisedagen din.

3. Gjør dette over tid...

4. Innse at fitnessdamene du ser bilder av har holdt på med ekstrem trening og kosthold over lang tid. De har ikke tatt det litt sånn dann og vann og plutselig endt opp med drømmekroppen.

Enten må du legge inn ordentlig, planlagt innsats over tid, eller så må du innse at du ikke kan få drømmekroppen uten å jobbe hardt for en.

Anonym poster: db9f83fc3adbf289648fbdae94de4ef6

• Liker 1
Skrevet

Styrke alene gir ikke mindre fettprosent. Da må du trene med høy hastighet uten pauser, slik at det blir kondisjonstrening av det også. For å få mindre fettprosnet må du drive med kondisjonstrening i tillegg.

Feil. Fettprosent sier noe om hvor stor prosentvis mengde av kroppen din som består av fett. Økt muskelmasse, uten økt fettmasse = lavere fettprosent. For å øke muskelmassen MÅ man trene styrke. Fett kan man miste både ved styrketrening og ved kondisjonstrening.

Høy hastighet og mange repetisjoner, uten pauser, er IKKE styrketrening. Det er i tillegg en god oppskrift på å skade seg. Rent tull, med andre ord.

• Liker 5
Skrevet

Ja, jeg pleier jo å løpe intervaller ca. 2 ganger i uka. Den ene intervallen er kort-intervaller og ser slik ut:

16 km/t 30 sek

20 sek pause

16 km/t 30 sek

20 sek pause

og sånn gjentar jeg 8 ganger.

Den andre intervallen kalles 12x4 tror jeg. Det går ut på å løpe 12 km/t i 4 minutter 4 ganger med 1 minutts pause imellom. Jeg begynte med å løpe 2 minutter 4 ganger fordi jeg ikke er i så god form, nå har jeg økt til å løpe i 3 minutter fire ganger. Etter hvert klarer jeg jo 4 minutter ikke sant.

Er ikke det bra nok? Jeg syns jeg trener veldig bra, men likevel får jeg ikke resultatene jeg vil ha... Hvor hardt må jeg trene egentlig? Jeg blir jo sykt støl dagen etterpå, spesielt etter knebøystrening. Da er jeg gjerne støl i 3 dager etterpå. Og jeg presser meg selv osv.

Men jeg lurer på om jeg kanskje spiser feil? Jeg trenger at noen kan fortelle meg hva jeg burde spise og ikke spise. Men jeg har ikke råd til det. En personlig trener hadde vært en perfekt julegave for å si det slik...

Skrevet

Anonym bruker: Takk for et lærerikt svar! Kanskje jeg ikke kan variere treningen og kostholdet mitt ja. Da er det viljestyrken min det er snakk om kanskje?

Men det går vel bra å kose seg en lørdagskveld for eksempel? Med godteri, is, sjokolade og pepsi max for eksempel?

Skrevet

Anonym bruker: Takk for et lærerikt svar! Kanskje jeg ikke kan variere treningen og kostholdet mitt ja. Da er det viljestyrken min det er snakk om kanskje?

Men det går vel bra å kose seg en lørdagskveld for eksempel? Med godteri, is, sjokolade og pepsi max for eksempel?

Du kan helt fint variere treningen innad i uken, som i at du løper en dag, trener beina en dag, armene en annen dag, osv, men om du ikke har en plan, men bare gjør det som faller deg inn, så blir det dårlige resultater av det. F.eks. om du plutselig ender opp med å bare løpe en uke, eller ikke trener beina på to uker i det hele tatt, eller prøver en ny øvelse hver gang du trener styrke og bare tuller rundt.

Jeg anbefaler å starte med et fullkroppsprogram, som du følger 3 dager i uken. Fokuser på tunge baseløft, sammensatte øvelser. Dvs øvelser der du bruker flere ledd og muskler. Knebøy/frontbøy, markløft, benkpress, chins, roing, dips.

4x4 intervall er bra. Du skal ikke løpe 12km/h. Du skal løpe så fort at du klarer gjennomføre hvert intervall, uten å måtte øke pausene, men uten at du lett kunne klart å løpe to minutter lenger i hvert intervall.

Det går an å kose seg, det er i tillegg lurt å gjøre det. Du skal jo nyte livet også, og det kan være tungt for psyken å nekte seg matvarer. Men det er forskjell på å kose seg og å trøkke 5000 kcal i trynet i ett måltid... Tenk moderasjon, ikke at du skal nekte deg å spise noe som helst. Du kan gjerne kjøpe en litt mindre sjokolade, eller velge mellom is og sjokkis. Ikke gå for den svære chipsposen, etc.

Jeg anbefaler at du logger det du spiser på diett.no en periode, for å se hva du faktisk får i deg av kalorier, og ikke minst sammensetnigen av næringsstoffer. Kjedelig, men om du virkelig vil ha resultater, er det helt nødvendig å få kontroll på kostholdet.

Tenk ren mat. Rent kjøtt, som kyllingfilet, magert svinekjøtt, biff, laksefilet, torskefilet, tunfisk, evt karbonadedeig. Styr unna ferdigmat og farseprodukter. Vil du ha kjøttkaker, så lag dem selv av karbonadedeig. Masse, masse grønnsaker, og en del frukt. Egg, nøtter, frø. Magre melkeprodukter. Grove kornprodukter, som grovbrød, fullkornsris, fullkornspasta. Se litt på mengdene kornprodukter, de er ofte høye i kaloriinnhold. Pasta og ris er tilbehør, ikke hovedingrediens.

Å lage sunn mat tar ikke lengre tid enn drittmat, og det er minst like godt. Jeg spiser aldri kjip mat, jeg lager god mat hver eneste dag.

• Liker 1
Skrevet

Ts du har jo store problemer inni hodet ditt. Å gå rundt og tenke hele dagen på hvordan du skal klare å bli tynnere er ikke bra.

Ta kontakt med fastlegen

Anonym poster: 5b6b3a74b4d1081ac7bd1b4e13a53dff

• Liker 1
Skrevet

Du kan helt fint variere treningen innad i uken, som i at du løper en dag, trener beina en dag, armene en annen dag, osv, men om du ikke har en plan, men bare gjør det som faller deg inn, så blir det dårlige resultater av det. F.eks. om du plutselig ender opp med å bare løpe en uke, eller ikke trener beina på to uker i det hele tatt, eller prøver en ny øvelse hver gang du trener styrke og bare tuller rundt.

Jeg anbefaler å starte med et fullkroppsprogram, som du følger 3 dager i uken. Fokuser på tunge baseløft, sammensatte øvelser. Dvs øvelser der du bruker flere ledd og muskler. Knebøy/frontbøy, markløft, benkpress, chins, roing, dips.

4x4 intervall er bra. Du skal ikke løpe 12km/h. Du skal løpe så fort at du klarer gjennomføre hvert intervall, uten å måtte øke pausene, men uten at du lett kunne klart å løpe to minutter lenger i hvert intervall.

Det går an å kose seg, det er i tillegg lurt å gjøre det. Du skal jo nyte livet også, og det kan være tungt for psyken å nekte seg matvarer. Men det er forskjell på å kose seg og å trøkke 5000 kcal i trynet i ett måltid... Tenk moderasjon, ikke at du skal nekte deg å spise noe som helst. Du kan gjerne kjøpe en litt mindre sjokolade, eller velge mellom is og sjokkis. Ikke gå for den svære chipsposen, etc.

Jeg anbefaler at du logger det du spiser på diett.no en periode, for å se hva du faktisk får i deg av kalorier, og ikke minst sammensetnigen av næringsstoffer. Kjedelig, men om du virkelig vil ha resultater, er det helt nødvendig å få kontroll på kostholdet.

Tenk ren mat. Rent kjøtt, som kyllingfilet, magert svinekjøtt, biff, laksefilet, torskefilet, tunfisk, evt karbonadedeig. Styr unna ferdigmat og farseprodukter. Vil du ha kjøttkaker, så lag dem selv av karbonadedeig. Masse, masse grønnsaker, og en del frukt. Egg, nøtter, frø. Magre melkeprodukter. Grove kornprodukter, som grovbrød, fullkornsris, fullkornspasta. Se litt på mengdene kornprodukter, de er ofte høye i kaloriinnhold. Pasta og ris er tilbehør, ikke hovedingrediens.

Å lage sunn mat tar ikke lengre tid enn drittmat, og det er minst like godt. Jeg spiser aldri kjip mat, jeg lager god mat hver eneste dag.

Tusen takk for et så bra svar! Forventet ikke å høre fra noen som kan litt om dette. Skal følge rådene dine! Takk takk igjen!

Skrevet

Forresten, hvorfor kan jeg ikke løpe 12 km/h 4 ganger med ett minutts pause mellom settene? Det kalles jo intervaller det også, har lært det fra en annen fitnessside eller noe.

Husker ikke hva intervallen heter, men det fungerer slik:

12 km/h 4 minutter

1 eller 2 minutt pause/altså rolig gåing (jeg har 1 minutt pause/rolig gåing)

og det skal man gjenta fire ganger. Jeg syns det er en utrolig morsom og krevende intervall, og man blir virkelig sliten og gjennomvåt tilslutt. Dessuten varer intervallen i nesten 20minutter.

Skrevet

Forresten, hvorfor kan jeg ikke løpe 12 km/h 4 ganger med ett minutts pause mellom settene? Det kalles jo intervaller det også, har lært det fra en annen fitnessside eller noe.

Husker ikke hva intervallen heter, men det fungerer slik:

12 km/h 4 minutter

1 eller 2 minutt pause/altså rolig gåing (jeg har 1 minutt pause/rolig gåing)

og det skal man gjenta fire ganger. Jeg syns det er en utrolig morsom og krevende intervall, og man blir virkelig sliten og gjennomvåt tilslutt. Dessuten varer intervallen i nesten 20minutter.

Anonym poster: a5f5c1b58232be800594465220c7d02

Det har ingenting for seg å oppgje farta, det som er viktig er kor hardt det er for deg. Dersom dette er 4x4 intervall for å auke oksygenopptaket så skal det vere så hardt at du eigentleg treng 3min pause for å orke å ta i like hardt i neste drag. Om det er 8km/t eller 15km/t er irrelevant, du skal ha skikkeleg høg puls (men ikkje maks, så klart), det er det som er viktig.

Skrevet

Styrketrening fungerer utmerket for å øke fettforbrenning enten med høy eller lav hastighet / intensitet :)

Ellers som andre nevner her så er det base øvelser som gjelder. Har du fokus på knebøy, markløft, militærpress og benkpress vil du få særdeles gode resultater :)

Ellers spiser du meget sunt.

3 økter i uken er MER enn nok når man trener styrke. Kroppen skal ha tid til å bygge seg opp igjen.

• Liker 2
Skrevet

Det har ingenting for seg å oppgje farta, det som er viktig er kor hardt det er for deg. Dersom dette er 4x4 intervall for å auke oksygenopptaket så skal det vere så hardt at du eigentleg treng 3min pause for å orke å ta i like hardt i neste drag. Om det er 8km/t eller 15km/t er irrelevant, du skal ha skikkeleg høg puls (men ikkje maks, så klart), det er det som er viktig.

Tro meg, jeg er superdau på slutten! Jeg må til og med holde på sidene av tredemøllen for å holde ut mens jeg løper mine siste minutter/sekunder. Svetten renner bokstavelig talt og pusten er meget høy. Er ikke dette bra, vet ikke jeg?

Ikke minst er jeg sulten hele tiden etter intervallene. Det virker som magen tømmer seg med en gang og en knapp time senere skriker den igjen.

Er ikke det bra, vet ikke jeg.

Skrevet

Tro meg, jeg er superdau på slutten! Jeg må til og med holde på sidene av tredemøllen for å holde ut mens jeg løper mine siste minutter/sekunder. Svetten renner bokstavelig talt og pusten er meget høy. Er ikke dette bra, vet ikke jeg.

Jau, jau, men kor snøgt det går eller kor mykje du sveittar er framleis uinteressant, det er kor hardt det er som er viktig, det var det som var poenget. Har du høg puls er det bra, uansett fart.

Skrevet

Tro meg, jeg er superdau på slutten! Jeg må til og med holde på sidene av tredemøllen for å holde ut mens jeg løper mine siste minutter/sekunder. Svetten renner bokstavelig talt og pusten er meget høy. Er ikke dette bra, vet ikke jeg?

Ikke minst er jeg sulten hele tiden etter intervallene. Det virker som magen tømmer seg med en gang og en knapp time senere skriker den igjen.

Er ikke det bra, vet ikke jeg.

Joda, men en eksplisitt fart er ikke en del av opplegget. 12km/h er kanskje en fin fart for deg, men for andre vil denne farten være for lav eller for høy. Du må tilpasse farten slik at du klarer gjennomføre økten, men uten at det er så lett at du ikke får treningseffekt av det. Om du føler det slik på 12km/h så fint, kjør på, da har du funnet rett fart for deg. Men det betyr ikke at alle andre skal løpe i det tempoet, eller at du skal fortsette med det til evig tid. Når du blir i bedre form vil gjerne 12km/h bli for lett for deg, og du må øke farten. Tenk treningseffekt, ikke fart.

Klassisk 4x4 intervaller kjøres med 3 minutters pause mellom hvert sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...