AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Det er noe jeg har lurt på lenge når det gjelder klesvaskemaskinen vår. Da vi kjøpte leiligheten for 1 år siden fikk vi med hvitevarene, deriblant en Ariston Margeritha 2000 vaskemaskin. Ikke noe gode greier, men den gjør jobben. Nå skal jeg prøve å forklare hva det er jeg lurer på: Vi har en dreiebryter for temperatur og en dreiebryter for program. Program 4 er for eksempel 40 grader og program 2 er 60 grader. Problemet er at program 2 tar innmari lang tid, flere timer. Vi har en knapp for rask vask, men den fungerer ikke på program 2. Spørsmålet mitt er da som følger: Overstyrer gradebryteren programbryteren, er det omvendt? Om jeg setter på program nr 4 (som er et 40 gradersprogram) og stiller temperaturen på 60, vil den da vaske på 40 grader eller 60 grader? Det er ingen som kan svare meg på dette, og det står ikke noe om det i bruksanvisningen heller. Takker for alle innspill, håper noen kan hjelpe! Anonym poster: cd978c3bb58388680ee802adc3a660b5
flickan Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Vi har samme maskin (eller liknende modell). Her overstyrer gradene programbryteren. Eller egentlig ikke, for gradene som er angitt ved programmet er bare anbefalt vasketemperatur for det programmet, temperaturen i seg selv er ikke lagret i programmet. Egentlig ganske logisk. Programbryteren sier noe om hvor mange skyllinger det er, hvor lang vask, hvor mange omdreininger på sentrifuge, osv. Gradebryteren gir grader. Det gir ingen mening med egen temperatur-bryter om de allerede var angitt i programbryteren, eller om de ikke overstyrte programmet.
Vanvidd Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 jeg har hatt en lignende maskin, og der kunne man selv bestemme temperaturen. Sånn at program 4 i utgangspunktet vasket på 40 grader, men stilte jeg temperatur til 60 så vasket den på 60 grader.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Det var godt nytt! Men hvordan vet dere dette sikkert? Jeg har nemlig prøvd å ta på glasset i døren når den har vasket på program 4 på 60 grader og jeg synes absolutt ikke vannet er like varmt som når jeg har tatt på glasset i døren på program 2 på 60 grader.. Anonym poster: cd978c3bb58388680ee802adc3a660b5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Vi har samme maskin (eller liknende modell). Her overstyrer gradene programbryteren. Eller egentlig ikke, for gradene som er angitt ved programmet er bare anbefalt vasketemperatur for det programmet, temperaturen i seg selv er ikke lagret i programmet. Egentlig ganske logisk. Programbryteren sier noe om hvor mange skyllinger det er, hvor lang vask, hvor mange omdreininger på sentrifuge, osv. Gradebryteren gir grader. Det gir ingen mening med egen temperatur-bryter om de allerede var angitt i programbryteren, eller om de ikke overstyrte programmet. Hvilke vaskeprogrammer bruker du? Anonym poster: cd978c3bb58388680ee802adc3a660b5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #6 Skrevet 2. desember 2012 Noen flere som har noen tanker om dette? -ts Anonym poster: cd978c3bb58388680ee802adc3a660b5
flickan Skrevet 3. desember 2012 #7 Skrevet 3. desember 2012 Hvilke vaskeprogrammer bruker du? Anonym poster: cd978c3bb58388680ee802adc3a660b5 Husker de ikke helt i hodet nå, men bruker program 1(med forvask) eller 2(uten forvask) til tøy (bomull) på 60-90 grader (sengetøy/håndkler). Bruker program 4 til lyst tøy på 40 grader. Bruker program 6 til kulørt tøy 40-60 grader. Bruker program 8 eller 9 til mindre skittent tøy eller yttertøy. Jeg har teipet fast programoversikten fra manualen til veggen på vaskerommet. Hvis jeg er usikker, så kikker jeg på den før jeg bestemmer meg for program.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå