Gjest DrManhattan Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Hei alle lærere og pedagoger på KG, du ser jeg har en bachelor i illustrasjon (tegning/kunst) og har jobbet som frelance tegner. Men en kan ikke bli rik av det i Norge i dag, så jeg har tenkt å ta pedagogikk, og eller en lærerutdanning, slik at jeg også kan bli tegne eller kunst og håndverkslærer. Tenker helst på barnetrinnet. Så jeg lurer på hva jeg skal nå gjøre, jeg ønsker fortsatt å jobbe ( jobber nå som barnehage og skoleassistent-vikar slik at jeg kan få erfaring med større barnegrupper) samtidig som jeg tar utdanningen og jeg ønsker å gjøre det i Bergen. Noen kloke hoder der ute med råd og veiledning?
Gjest DrManhattan Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Det var ingen kloke hoder med råd til meg?, Det går greit, jeg får prøve meg på et annet forum
Anglofil Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Tja, du kan vel da ta PPU (praktisk-pedagogisk utdanning)? Jeg må selv ta det, og her jeg går kan man både ta det deltid og heltid, alt ettersom hva som måtte passe. Da får du ihvertall lov til å undervise. Vet dog at en del skoler ønsker at du skal ha allmennlærerutdannning hvis du skal jobbe på barneskole, siden de gjerne da ansatte lærere som kan ta de fleste fag. Det går jo an å ta allmennlærerutdanningen og få det du allerede har integrert i din utdanning. Jeg fikk ikke mitt godkjent, men mye mulig du gjør det. Noen høyskoler/universitet er jo mer regide enn andre (beklageligvis for meg). Mvh Yvonne
O'hara Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Flere av de skolene som tilbyr lærerutdanning tilbyr også ett år PPU for å kunne undervise. Men de ulike skolene tilbyr PPU på ulike grunnlag, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med flere skoler og for å høre om de kan tilby deg utdanningen basert på ditt grunnlag. Så søker du ved vanlig opptak, enten lokalt på skolen eller via SO. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Hvis du vil jobbe på barnetrinnet bør du nok ha flere undervisningsfag, så jeg ville definitivt valgt å ta grunnskolelærerutdanning. Siden du har bacheloren fra før vil jeg tro du kan integrere denne og ta studiet på kortere tid også. Jeg ser du vil studere i Bergen og jobbe ved siden av, og da ville jeg vurdert deltid ved NLA på Breistein. Det anbefales at du ikke jobber mer enn 40% ved siden av, men jeg går der nå og jevnt over jobber de fleste (mye) mer enn det og det går helt fint Anonym poster: 894eea27630d520ac977cd54ed5733b1
Sulosi Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 De fleste barneskoler ansetter kun allmennutdannede lærere i faste stillinger. Ungdomskoler og videregående ansetter faglærere men du må ha PPU og helst flere fag skal du få en stilling å leve av.
Gjest DrManhattan Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 (endret) PPU er noe som går igjen her, hva er opptakskravene til det? Og er det kansje bedre jeg sikter mot ungdomskole og videregående (utenom kreative fag så har jeg god kunnskap i Engelsk, budd i England, studert i England osv, det er jo et fag jeg kan undervise i tilleg) Endret 1. desember 2012 av DrManhattan
Anglofil Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 (endret) På min skole (UiA) er det følgende krav: Eksamen fra høgskole eller universitet av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). Minst ett av fagene må være undervisningsfag (minimum 60 studiepoeng) og kvalifisere for undervisning i allmenne fag i grunnskolens 5. - 10. trinn eller videregående skole, og UiA må ha et tilbud om didaktikk i faget. Jeg skal selv ta engelsk (dvs jeg er snart ferdig med en master i engelsk og tar PPU for dette. Har også naturfag og samfunnsfag). Mvh Yvonne Endret 1. desember 2012 av Yvonne
Gjest DrManhattan Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 Og med litt søking finner jeg jo ut at Kunsthøyskolen i bergen har ettårig PPU for kunstnere og designere
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2012 #11 Skrevet 2. desember 2012 PPU er noe som går igjen her, hva er opptakskravene til det? Og er det kansje bedre jeg sikter mot ungdomskole og videregående (utenom kreative fag så har jeg god kunnskap i Engelsk, budd i England, studert i England osv, det er jo et fag jeg kan undervise i tilleg) Gode kunnskaper er ikke nok, du må ha en formell utdannelse. Kunst og håndverk er et såpass lite fag i grunnskolen, at jeg ville ha vurdert en grunnskolelærerutdanning eller linje innen kunst på VGS. Anonym poster: 218126583bbb7e2380b3515ce8c53417
Gjest DrManhattan Skrevet 2. desember 2012 #12 Skrevet 2. desember 2012 Gode kunnskaper er ikke nok, du må ha en formell utdannelse. Kunst og håndverk er et såpass lite fag i grunnskolen, at jeg ville ha vurdert en grunnskolelærerutdanning eller linje innen kunst på VGS. Anonym poster: 218126583bbb7e2380b3515ce8c53417 Ja jo mer jeg leser om dette jo mer ser jeg at det er nok innen VGS jeg må sikte etter som lærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå