Gå til innhold

Canon 50mm 1,4 vs 1,8 erfaringer/kunnskap?

Anbefalte innlegg

Gjest AnnikenSi
Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden, så beklager på forhånd derosm den skal være et annet sted.

Det jeg lurer på er at jeg vurderer å kjøpe meg et nytt objektiv og vil ta fine portrettbilder, lurer derfor på om noen har noen erfaring mellom canon 50 mm 1,4 og 1,8 blender? Bakgrunnen for dette er at det er ekstremt stor prisforskjell mellom disse to hvor en 1,8 blender koster 800 kroner og en 1,4 koster 2500 kroner..

Erfaringer/ noen som har noe vesentlig kunnskap på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kortversjonen er at 1.4 har bedre kvalitet. Både byggekvalitet og bildekvalitet.

1.8 er billig konstruert, alt untatt linseelementene er plast, inkludert fatningen. Den har bare fem blenderlameller, så den uskarpe bakgrunnen kan bli kantete og skarp, ikke myk slik man gjerne er ute etter. Dette vil jo avhenge av en del ting, selvsagt, blant annet lysforhold og spesielt hvilken blender som er brukt på bildet. Denne kvaliteten refereres ofte til som "bokeh".

Her er noen sammenligningsbilder:

http://photo.net/equipment/canon/ef50/

Min personlige mening er at en 50mm generelt er et aldeles ypperlig objektiv, men det krever litt tilvenning å bruke. Hvis du vet at det kommer til å bli brukt mye, så kan du like gjerne gå for den dyre med en gang. Hvis du er usikker på om det er riktig objektiv for deg, så kan du vurdere den billige.

Siden 50mm ikke akkurat er vidvinkel, og nå gjetter jeg på at du ikke har et fullformatkamera, så ville jeg faktisk også vurdert Sigmas 30mm 1.4. Det kan være mye mer anvendelig, men det vil avhenge helt av hva du er mest komfortabel med.

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Normal/Sigma-30mm-F14-EX-DC-HSM-Autorisert-forhandler--5-%C3%A5rs-EX-garanti-121920-p0000127082.aspx

Gjest AnnikenSi
Skrevet

Tusen takk for bra og veldig behjelpelig svar! Faller nok på enten 1,4 eller Sigmas 30 mm som du anbefaler, bruker kamera ganske mye og fra hva jeg ser på sammeligningsbilder er det faktisk ganske stor forskjell på bildekvaliteten. Men takk for bra info i alle fall :)

Skrevet (endret)

Hva med gamle brukte objektiver? Man trenger vel da en konverter imellom, men sammenlignet med ny vare, er det mye å spare.

(Bare legge til at jeg ikke er inne i fagfeltet, har bare lest litt om folk som sverger til "gammel upgrade")

Endret av Lutetium 71
Skrevet (endret)

Det er for spesielt interesserte, du. ;)

Men det er slettes ingen verdens ting i veien for å kjøpe det aktuelle objektivet brukt, for all del. Sjekk foto.no, der får du de ærligste prisene på ting.

Men de hauggamle greiene som trenger adaptere, det er ikke noe å herje med. Spesielt ikke Nikkor til Canon-kamera. Da er man litt ute og sykler på om det i det hele tatt er mulig å få det til å funke.

Endret av Zzyzx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...