Gå til innhold

Hva om man blir gravid i prøveperioden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vanlig med 6 mnd. prøveperiode, og jeg er nyskjerrig på erfaringer hvis man blir gravid innenfor prøveperioden.

For min egen del er det ikke planlagt, men jeg ønsker sterkt en ny karriere. Med tanke på hvor lang tid det kan ta før jeg finner den rette jobben (og de vil ha meg), kan det jo hende at jeg blir gravid i løpet av det første året. Dog er det uten tvil at jeg søker jo nå etter noe jeg vil fortsette med i lang tid fremover, selv med barn, så jeg tenker altså langsiktig når jeg ser etter noe nytt.

Samtidig må det legges til at det er jo helt individuelt hvor fort man blir gravid, selv om jeg hadde forsøkt om 4 mnd kan det likevel ta 2 år o.l.!

Tanker og erfaringer?

Anonym poster: d7c48c3c2f905c4e9a08f3684b69e6d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne da jeg svært gjerne ønsker noen svar fra mine medkvinner (og menn)!

Gjest Memories
Skrevet

Det har da vel ingenting å si om du blir gravid i prøveperioden. Det er jo mange som til og med søker jobb når de allerede er gravide, og forteller det noen uker etterpå. Dersom arbeidsgiveren velger å ikke gi deg mer jobb etter prøvetiden må han jo ha en grunn til det, tror jeg. Kan ikke reglene så er ikke sikker.

Jeg begynte i en ny jobb i januar, og ble gravid i slutten av mars. Fortalte det på jobb relativt tidlig, sikkert i april eller noe. Regner med prøvetiden min også var seks måneder, og det gikk helt fint i mitt tilfelle i alle fall.

Skrevet

Så hyggelig, og gratulerer! Flere erfaringer og tanker om temaet?

Skrevet

Arbeidsgiver skal ha en god grunn til å nekte noen videre jobb etter prøvetiden er over, at du feks har stjelt, mobbet kolleger eller kunder uten å bry deg om advarsler fra arbeidsgiver, forsovet deg ofte uten å bry deg om advarsler, veldig høyt sykefravær uten sykemelding fra legen osv. Det er ikke lov å nekte noen å jobbe der videre kun pga gravid. Nekter de deg videre jobb så skal de begrunne det skriftlig, husk å be om det skriftlig hvis du ikke får det. Lykke til med jobb og baby! :)

Anonym poster: 81234373ea3179877e4a50ddf8f34f01

Skrevet

Som det blir sagt over her skal det mye til for ikke å få videre jobb etter prøvetiden. Arbeidsgiver har ikke lov til å nekte fast ansettelse pga graviditet eller andre "vanlige" ting som alle arbeidstakere kan oppleve. Å bryte kontrakten etter prøvetida skal grunngis grundig fra arbeidsgivers side.

Anonym poster: 4ccf26aec6fa64d4deeab6198f68267a

Skrevet

Det skal som nevnt ovenfor svært mye til for at du ikke får fortsette i jobben etter at prøvetiden er over, da er det snakk om vesentlig mislighold, at du ikke utfører arbeidsoppgavene dine, ikke møter opp på jobb, drikker på jobb, at alkoholproblemer påvirker din evne til å utføre arbeidsoppgavene. Ved slike problemer skal du uansett ha varsel på forhånd at ting ikke fungerer optimalt, og leder vil innkalle deg til møte. Nei gravide er sterkt beskyttet av lovverket, bare les inne på arbeidstilsynet.no, ikke tenk på det. Jeg ble selv gravid etter tre måneder i ny stilling (høyere stilling), og min jobb krever omkring et år med opplæring. Det betyr at jeg går ut i permisjon før jeg kan anses som ferdig opplært. Min leder var bare positiv til det, sa man må regne med sånt når man ansetter kvinner i en bestemt alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...