Gå til innhold

Alternativ til psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurte etter seriøs forskning.

Anonym poster: 671b257fb8969f4a0d80a52d4c0914ab

Den såkallte seriøse forskningen er sponset av industrien selv.

Anonym poster: 9662527c6fab3a4830a0045e4a9d0538

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte etter seriøs forskning.

Vel, hvis du leser f.eks her, så stadfester overlege at aspartam har påvist negativ nevroligisk effekt. Samtidig påpekes det at det er altfor lite forskning og kunnskap om søtningsmiddelet. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6204462

Uavhengig forskning viser jo til stadighet hvor helseskadelig aspartam er, men den forskningen som sponses av industrien selv viser det motsatte. Merkelig det der.

Skrevet

Min erfaring er at jeg hadde mye mer utbytte av å snakke med psyk. sykepleier enn fastlegen min. Fastlegen spurte liksom bare "Åssen går det" -"Nei, det går dritdårlig fordi blablabla" også fikk jeg til svar "javel ja, sier du det". Monolog fra meg. Jeg har mer utbytte av å ringe en venn. Mens sykepleieren har mer trening og dermed kan stille spørsmål og komme med konstruktive innspill.

Tror terskelen er lav hos Livskrisehjelpen her, du trenger ikke komme hylende inn og si du har tenkt å ta livet av deg-bare at du trenger noen å snakke med.

Ring dem da, og spør? De kan nok hjelpe deg videre selv om du ikke akkurat er innleggelsesklar!

Anonym poster: b2e458185be33a4a412ccd6fe396b398

Skrevet

Kontakt fastlegen for henvisning.

Ellers tror jeg at du kan gå til psyk sykepleier i mellomtiden enkelte steder i landet.

Anonym poster: b32b3b5cd8606abaf1d672645007342c

Skrevet

Reell ventetid er ofte tilfeldig. Fristen er maksimumstid, det kan hende du kan tas inn tidligere hvis du ber om det.

Jeg vet ikke hva du mener med at du ikke har penger. Hvis du faktisk ikke har penger, kan du ikke gå til lege heller. Egenandelstaket for lege, psykolog, medisiner osv er på ca 2000 kroner i år. For å få psykolgtimene på egenandelskortet, må du ha henvisning. Noen fastleger er tilknyttet en gruppe psykologer og skaffer deg en avtale, andre gir deg en liste så du må ringe/skrive selv. Veldig få bruker epost.

Du kan få gratis timer hos en student, hvis du er villig til å være prøvekanin.

Noen psykologer er utenom refusjonsordningen, disse kan du vanligvis få time hos raskere, men du må betale alt selv.

Du kan søke deg til en privatpraktiserende innenfor refusjonsordningen, men disse er ofte ikke så flinke, entusiastiske og oppdaterte som de som må "klare seg selv".

Et alternativ er DPS, der finnes det psykologer og diverse andre profesjoner.

Så har vi mange andre alternativer...

I kommunen/bydelen: Psykiatrisk sykepleier, vernepleier, hjelpepleier, sosionom.

Kirken kan tilby prest, diakon.

Helt privat: Filosofisk praktiker.

Telefontjenester: Mental helse og Røde Kors. (Jeg har dårlig erfaring med disse, men mange får hjelp.)

Legevaktens akutt-ambulante team er nok bare for narkomane og/eller selvmordskandiater, de jobber bare med å få folk "på beina" igjen; når du klarer å skrive et innlegg på et nettforum, er du pr deres defininsjon "på beina", de kan ikke hjelpe deg.

Gruppeopplegg: Angstringen og (husker ikke... søk på "selvhjelp")

DUS - Den uavhengige sosialrådgivningen http://www.oslodus.net/

Skrevet

Når jeg sier at jeg ikke har penger, så mener jeg at jeg kan takle 500,- per mnd, men ikke så mye mer enn det. Hvor mye vil en time hos privat psykolog koste?

TS

Anonym poster: caed3faa017d9f647f91394f0ef9921b

Skrevet

Privat psykolog vil nok koste 800-1000 kroner per time. Få henvisning til psykolog med avtale, det er ikke sikkert ventetiden blir så lang. Da betaler du bare egenandel (300 kr) per gang til du når taket for egenandel, etter dette er det gratis.

Skrevet

500 kr/mnd, 6000 kroner i året... men slett ikke sikkert du trenger å gå i behandling så lenge. Hmm... Det jeg har sett av priser hos selvfinansiert privatpraktiserende ligger rundt 800-1000 kr/time. Du kunne jo prøve noen få timer hos en slik, ihvertfall mens du venter på å få komme inn til en med refusjonsordning? Egentlig er det ikke lov å gå til en mens du står på venteliste hos en annen, men bare ikke si noe, så går det nok bra!

Det jeg skrev overfor er tildels mine personlige og generelle betraktninger. Hvordan du kommer overens med din behandler, og om hans/hennes behandlingsopplegg passer for akkurat deg, er det viktigste, ikke hvor vedkommende jobber, hva det koster eller hva det heter.

Skrevet (endret)

Jeg går selv til psykolog hos dps - avd. voksen psyk. Det tok to mnder fra jeg sendte henvisningen til jeg fikk time. Fastlegen purret via brev for å få fortgang i det, samt at jeg ringte et par ganger selv for å fremskynde det. Jeg skrev et tilleggsbrev som jeg la ved brevet fra fastlegen.

Første timen var helt i begynnelsen av oktober og nå har jeg fått frikort.

Jeg anbefaler deg å gjøre det samme.

Endret av Maaneskinn
Skrevet

Spørs litt hva du selv er ute etter.... og hva du tenker du trenger.

Psykiatri tjenesten i kommunen er gratis som andre her også skriver. Dps er noe som hjelper mange.

Selv har jeg veldig god erfaring med livsstyrketrenere! Dette er en helt annen måte å tenke på/ jobbe med/ snakke om ting. Disse er det dessverre ikke så mange av.

Ventetiden kan se veldig lang ut mange steder, men ventetiden som blir oppgitt er ofte i verste tilfelle. Sjelden tar det så lang tid. Det blir prioritert utfra hva akutt og viktig de ser på din sak. Ofte kommer man inn lenge før den såkalte ventetiden. Hvis det blir sendt en henvisning kan jo både du og legen purre på hvis det tar for lang tid, så kanskje det går litt raskere. Du kan jo og for eksempel skrive et vedlegg til henvisningen der du forklarer hva du ønsker hjelp med og din motivasjon. Det viser at du bryr deg, og får ofte fortgang i sakene.

Masse lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange svar!

Jeg er jo litt redd for at psykologen skal lure på hvorfor jeg er der. Lurer også på om jeg lurer meg selv. At det egentlig er bare å skjerpe seg. Men jeg får det jo ikke til og jeg kan ikke fortsette å ha det sånn. da blir jeg seriøst deprimert. Det er jo ikke sånn at jeg sitter og depper hele dagen. Jeg har det gøy når jeg er sammen med venner og klarer å glemme problemene mine.

Kan noen si litt om hvordan en psykologtime foregår?

TS

Anonym poster: caed3faa017d9f647f91394f0ef9921b

Skrevet

Hva som skjer i timene kan variere sterkt. Jeg har prøvd flere forskjellige, med varierende grad av nytte og effekt. Noen er velvillige og tilpasser seg dine behov, andre er rigide og har en ferdig oppfatning av hvordan opplegget skal være. Noen bruker skjemaer og "tegner og forklarer", noen bare snakker med pasienten. Noen snakker bare til pasienten... Noen lytter mest, noen snakker mye. Med mine nåværende psykologer har jeg det veldig hyggelig, vi har det rett og slett morsomt. Rammen er en helt vanlig samtale. Vi snakker om alt mulig, fokuset er stort sett på ting jeg får til, det er ikke mye problemfokus. Jeg kan be om hjelp med konkrete problemer, men de presser ikke på om jeg ikke er klar for det selv. Det er en lett og tildels fleipende tone. Jeg opplever at jeg får mye skryt og støtte, og det er det jeg trenger mest. Det hjelper meg til å få mindre angst (jeg har blitt frisk for sosial angst, vil jeg si - *bank i bordet*), reduserer grubling, og jeg blir mer sosial og får mer livsglede.

Gjest Tantepose
Skrevet

Støtter 2Shy litt i det med D-vitaminmangel. Noen minutter i solarium et par ganger i uka er faktisk nok til å få nivået opp på et brukbart nivå. D vitaminer finnes i fisk, tran o.l, men den beste kilden er sollyset som får oss til å danne det selv. Litt solariium er ikke farligere enn langvarig D-vitmangel,

Ellers, prøv å få noen å prate med, og få en tur ut midt på formiddagen når det er på det lyseste. Dagslyslampe kan være bra, det øker mengden av lykkehormoene i hjernen, hvis du finner en rimelig eller får låne en feks.

Skrevet

500 kr/mnd, 6000 kroner i året... men slett ikke sikkert du trenger å gå i behandling så lenge. Hmm... Det jeg har sett av priser hos selvfinansiert privatpraktiserende ligger rundt 800-1000 kr/time. Du kunne jo prøve noen få timer hos en slik, ihvertfall mens du venter på å få komme inn til en med refusjonsordning? Egentlig er det ikke lov å gå til en mens du står på venteliste hos en annen, men bare ikke si noe, så går det nok bra!

Det jeg skrev overfor er tildels mine personlige og generelle betraktninger. Hvordan du kommer overens med din behandler, og om hans/hennes behandlingsopplegg passer for akkurat deg, er det viktigste, ikke hvor vedkommende jobber, hva det koster eller hva det heter.

For noe tull, det er fullt mulig å gå til en annen psykolog mens man står på venteliste.

Skrevet

Støtter 2Shy litt i det med D-vitaminmangel. Noen minutter i solarium et par ganger i uka er faktisk nok til å få nivået opp på et brukbart nivå. D vitaminer finnes i fisk, tran o.l, men den beste kilden er sollyset som får oss til å danne det selv. Litt solariium er ikke farligere enn langvarig D-vitmangel,

Jeg ville vel heller anbefalt å gå til lege og finne ut om TS mangler og hvor mye. Ligger man svært lavt må det medisinsk behandles med ekstreme doser, jeg måtte gå på medisiner i 6 mnd´er for å komme meg opp på normalen. De dosene med D-vit tilskudd vi får kjøpt i Norge er så lave at de er så godt som ubrukelige. Jeg bruker minst 2000 IU for å holde meg oppe på et brukbart nivå året rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...