Mafalda Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Eldste sønnen min trener mye (veldig mye!), og er særdeles veltrent og med god kondisjon. I går ble han sendt hjem fra skolen, fordi han hadde "vondt i hjertet". Etter en samtale med lærer viser det seg at det ikke er første gang (selv om han sjelden har nevnt det for oss, sikkert fordi han er redd for å ikke få gå på trening ), og med tanke på alle idrettsutøverne som faller om som fluer, så får jo mamma litt hetta... Har googlet litt rundt, finner for det meste info om hjertesjekk for folk i infarkt-faresonen, og vet egentlig ikke helt hva som skal sjekkes, hvor det gjøres, eller hva som er gangen i det. Kanskje noen her inne har tatt en sjekk og har noen tips om dette?
Gjest *Maja* Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Fant denne artikkelen. Der står det hva en burde gå nærmere inn på. Jeg ville ringt Ullevål og bedt dem anbefale en lege. Kanskje en hjertespesialist? http://www.dagensmedisin.no/nyheter/hjertesjekk-av-idrettsutovere/
Gjest Tigress Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 I første rekkje kan du be om ein EKG, det fekk i alle fall eg ta hjå fastlegen. Kan hende har han ultraljodutstyr også, så kan ein be om ein sjekk.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Dette hadde jeg tatt videre med fastlegen. Har selv en tenåring i huset som både har vært på legevakte pga smerter i brystet og før det fått beskjed om uregelmessigheter. Ble godt ivaretatt på sykehuset. Tenåringen er nå sjekket ut og ingenting galt er funnet. Anonym poster: ab179024ecdf698761954d9fe7a8b9a0
Mafalda Skrevet 30. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2012 Takk for svar, og takk for link (det var akkurat noe sånt jeg tenkte på, og i følge artikkelen er han faktisk i den ideelle alderen for å få det sjekket også). Tar i første omgang kontakt med fastlegen og ser hva han sier. Om han sjekker selv eller henviser videre. Så får vi se. Godt å høre fra dere at jeg ikke bare er hysterisk... jeg vet jo at risikoen er særdeles liten for at noe er galt, men i og med at han trener så mye og hardt vil jeg heller sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Særlig nå som vinteren står for døra og lager ekstra belastning på kroppen. Så da ringer jeg fastlegen pronto. Takk igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå