Gå til innhold

Min sønn (9) har brukt 17 000 kr på spill på iPad

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Han får selvfølgelig julegaver ... Og julekalenderen henger klar med gaver på veggen - men justin bieber billettene har jeg sagt blir tatt vekk, ingen iPad i 6 mnd... Spilletid 1 time Max om dagen på ds ! Tenkte å avansere matvarehandlingen til å inkludere han slik at vi går sammen og handler mat for uka og vi snakker om hvor mye mat osv koster ....

Det var en god idè :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes en del er litt for ivrige til å poengtere at det er TS sitt skyld, og at barnet dermed ikke burde straffes. Greit nok, han ble gitt tilgang (noe han kanskje ikke burde ha bli gitt), men - gutten hadde en avtale med faren at det skal spørres hver gang noe kjøpes, og det er jo åpenbart a den avtalen har blitt brutt mange ganger (og at absolutt alle de 17 000 var smurfepenger er nok passe stor spekulasjon). Og det er jo helt ulogisk å unnskylde dette at det har gått et helt år - det blir jo ikke noe mindre alvorlig om man gjentar det man har gjort galt?

Glemmer du lommeboka på bordet, er det da din egen skyld om barnet tar penger derfra uten å spørre - selv om det er før avtalt at man ikke skal ta det? Og det er egentlig litt din egen skyld om dette gjøres flere ganger? Det holder jo ikke vann. I grunn er jo det som har blitt gjort akkurat det samme. Og å anta at det er en 9-åring som ikke skjønner noen ting er nok å undervurdere 9-åringer generelt.

Og helt ærlig synes jeg at det er helt feil å si at man ikke skal få konsekvenser for slik oppførsel. Man skal selvfølgelig snakke med barnet, men brudd på tillitt og reglene man har hatt må jo absolutt ha konsekvenser. Hvordan skal barnet ellers lære at avtalene man lager må beholdes. Ikke rart det er så mange uoppdragne unger som ikke har lært noe som helst om konsekvenser for sin oppførsel senere, om slikt bare overses når de er små..

Så jeg synes det er helt i orden at han ikke får brukt iPad for et halvt år og at man ikke får gått til en konsert. Det er både passende, og i sammenheng med det som har blitt gjort galt. Han blir jo ikke fratatt noe livsviktig, men ekstra goder som man har anledning til å få.

Anonym poster: 4da5646f087c66201f5fc2f715937c6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, ts, leser du ikke e-post heller?

Det kommer vel en kvittering på e-post for alt du kjøper via iTunes, og hvis du har unngått å se kvitteringer for 17000,- så stusser jeg en smule.

Jeg syns du straffer altfor hardt.

Du har ansvar for å følge med på kontoen din, og om du hadde gjort det, så ville du oppdaget dette mye tidligere.

Joda, sønnen din har selvfølgelig ansvar for å ikke kjøpe spill når han ikke har lov, men som voksen er altså hovedansvaret ditt!

:heks:

Jeg får ikke mail fra iTunes når jeg handler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som straffer TS for å være så teit, lurer jeg på. Det går da ikke an å gi andre mennesker (unger eller voksne) passordet til Ituneskontoen sin. Det går ikke an å være så teit at man aldri sjekker epostadressen tilknyttet slike konti eller generelt sjekke hva som går inn/ut av sine bankkonti.

Og et helt år??? Det har ikke vært så verst å miste de her 17000kronene altså. TS har mere kroner enn vett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig at det er kjipt og at barnet på 9 bør få vite at dette ikke er ok - utover det tenker jeg at man har seg selv å takke, man vet at dette er en mulighet og da er det nok greit å følge opp - altså sjekke underveis om penger blir brukt. Synes konsekvensene er voldsomme for barnet, men forstår at iPad blir fratatt - dette viser jo at barnet ikke er klar for den type ansvar. Likevel har nok ikke barnet ment å gi deg en økonomisk smell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke merker det før det har gått et år at man har blitt trukket her og der, så har man ikke gått på noen økonomisk smell.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at niåringen fint tåler å kjenne litt på konsekvensene av dette. Han har antakelig vært fullt klar over at dette koster penger. Men derfra til å forstå den fulle konsekvensen av hvor mye det blir i løpet av et år, er det langt. Han hadde nok svært kalde føtter de første gangene han handlet uten å spørre først, men etter en tid skjønte han at ingen merket det, og jeg kan godt forstå at fristelsen da ble for stor.

Ts må ta sin del av ansvaret for ikke å ha fulgt med, og jeg syns ikke straffen til niåringen bør baseres på det store beløpet som er brukt. Konsekvensene bør være som de ville vært dersom TS oppdaget dette allerede etter en gang eller to.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok alt for mange, voksne inkludert, som ikke skjønner hvilket sjansespill de tar økonomisk med å ha mobil med vanlig abonnement, eller en "app-konto" hos f.eks. Apple eller Google.

Det er en grunn til at mobiler sponses helt ned mot null kroner.

De kyniske kreftene bak (teleselskapene, mobilprodusentene og innholdsleverandørene) vet at en kjempestor andel av brukerne er helt nolduser på teknologi og mange vil gå fem på.

De mest uheldige vil gå på den velkjente smellen og teste datatrafikk utenfor landegrensene. Avisene er jo ikke sene om å bruke store bokstaver i sånne saker.

I en normal verden burde datatrafikk i utlandet koste noe mer enn hjemmetakst, men neida - teleselskapene får lov til å ta flere hundre ganger mer enn for vanlig takst. Virkelige gullgruver som fyller lommene til sjefene. Hvordan kan de ellers ha mangemillionlønninger?

Jeg har fire unger. Tre av dem har mobil (10, 15 og 18 åring). Alle har kontantkort pga økonomisk sikkerhet for min egen del. Til og med madammen har kontantkort - risken er jo like stor der.

I praksis bruker vi dermed ikke datatrafikk, unntatt via wlan-soner og hjemme, men sånn må det være når man ikke har diger lønn å ta av.

(selv hjemme her i landet synes jeg datatrafikk er dyrt).

En annen ting med å ha dyr mobil for et barn, om det er Samsung eller Apple, er jo at nedturen er stor når den går i bakken og de ikke får ny innen kort tid.

Endret av slask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke merker det før det har gått et år at man har blitt trukket her og der, så har man ikke gått på noen økonomisk smell.

Det har du rett i, siden det har gått ut kanskje 13-1400 kroner mer i måneden i en lang periode.

Ja, så kjekt var det med autogiro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjedde det utenkelige med oss ... Gutten på 9 fikk ifjor iPad til jul ....! Jeg vet jeg har meg selv å takke, han visste koden min - og har gjennom ett helt år brukt 17000 kr på å kjøpe spill og ting inni disse spillene . Jeg er såååå lei meg og sint !!!

Han må mest sannsynlig ha visst om at han gjorde dette .... Likevel ikke forstått omfanget av HVOR mye penger han har ødslet bort ...!

Det er vel ingen vits i å gråte over spilt melk men gråter likevel :-(

Du kan alltids ta kontakt med firmaet / forbrukerrådet om saken.

Du er ikke alene om å ha opplevd dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i, siden det har gått ut kanskje 13-1400 kroner mer i måneden i en lang periode.

Ja, så kjekt var det med autogiro.

Til din opplysning så har jeg manuelt trekk på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids ta kontakt med firmaet / forbrukerrådet om saken.

Du er ikke alene om å ha opplevd dette.

Kommer neppe noen vei med det når TS med viten og vilje har gitt gutten passord til kontoen. At hun ikke følger med på forbruket må hun nok ta på sin egen kappe.

Anonym poster: b5c1646393f450f3bd286414166d1e90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer neppe noen vei med det når TS med viten og vilje har gitt gutten passord til kontoen. At hun ikke følger med på forbruket må hun nok ta på sin egen kappe.

Siterer meg selv, for kan hende jeg tok feil der? Usikker på hvordan dette skal tolkes, fra sidene til Forbrukerrådet:

Når barna har brukt ditt kredittkort til å kjøpe uten din tillatelse, kan du også kreve pengene refundert fra banken eller kredittkortselskapet. Det er derfor viktig at du tar kontakt med de som har utstedt kortet ditt og gjør dem klar over at kjøpet er gjort av en mindreårig uten at du visste om det.

http://www.forbruker...¥nd-mobil/apper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv, for kan hende jeg tok feil der? Usikker på hvordan dette skal tolkes, fra sidene til Forbrukerrådet:

Når barna har brukt ditt kredittkort til å kjøpe uten din tillatelse, kan du også kreve pengene refundert fra banken eller kredittkortselskapet. Det er derfor viktig at du tar kontakt med de som har utstedt kortet ditt og gjør dem klar over at kjøpet er gjort av en mindreårig uten at du visste om det.

http://www.forbruker...¥nd-mobil/apper

Men barnet hadde jo tillatelse!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er rart at du ikke har sjekket forbruket hans i løpet av ett år, da hadde du jo funnet det ut tidligere.. med sånne ting må man følge med hele tiden!!

man kan sjekke alt i itunes, uten at man trenger ipaden..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest brutal mann

kan ikke fatte hvorfor en gutt på 9 har ipad. i mine øyne er det helt sykt.

Anonym poster: bc0cc4c71a20905aff00573fceb3ce14

Det er fordi du er alt for begrenset i tankesettet ditt. Barn bør få nettbrett så tidlig som mulig. De lærer mer der en i billedbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Så skjedde det utenkelige med oss ... Gutten på 9 fikk ifjor iPad til jul ....! Jeg vet jeg har meg selv å takke, han visste koden min - og har gjennom ett helt år brukt 17000 kr på å kjøpe spill og ting inni disse spillene . Jeg er såååå lei meg og sint !!!

Han må mest sannsynlig ha visst om at han gjorde dette .... Likevel ikke forstått omfanget av HVOR mye penger han har ødslet bort ...!

Det er vel ingen vits i å gråte over spilt melk men gråter likevel :-(

Med andre ord, du har null kontroll på din egen konto. En får jo ikke brukt disse pengene uten å knytte seg opp mot et bankkort, noe 9-åringer ikke har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har merket det på 11 måneder regner jeg med at du har relativt god økonomi. Da er problemet egentlig bare å få en slutt på dette og det burde være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre sluttet å sitte sammen med barna ved nettbrett/pc?

Da jeg var yngre og vi fikk pc med internett i hus stod den strategisk plassert i stua i starten. Og mine foreldre viste interesse for hva vi drev med på pc'n. Jeg chattet litt, men hele tiden visste de hvilke sider jeg var på, og vi snakket også litt om chattesamtalene jeg hadde (jada, jeg var eldre enn 9 år). Viktigheten av å ikke oppgi personlige opplysninger, viktigheten av å være generelt forsiktig osv. De viste også interesse hvis jeg satt og spilte, en positiv interesse som ga meg følelsen av at de var engasjerte.

Jeg har inntrykk av at foreldre i dag i større grad bruker nettbrett/PC som barnevakt, og lar barnet sitte i lange perioder med dette uten at foreldrene viser interesse. Engasjer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...