Gå til innhold

Normalt at barn ser på kastrasjon av katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var rundt 7 år fikk jeg en katt, og vi måtte kastere den. Husker faren min ville at jeg skulle være med å se på. Jeg forstod jo ikke hva det var, så ble frivillig med.

Husker vi var i et rom i en kjeller hos en mann som skulle kastrere katten, og at mannen gjorde noe med pungen til katten min.

Husker enda en merkelig lyd av katten som skvetter, og en grusom lukt ... en eim av kjønn? Jeg husker iallfall at jeg reagerer på det, men pappa ønsket at jeg skulle se og lære.

Mamma ville ikke at jeg skulle være med å se på, men pappa bestemte.

Dette var på slutten av 80-tallet, og jeg tok ingen skade av det, tror jeg, men jeg husker det enda..

Idag ville vel barnevernet ha grepet inn? :P

Anonym poster: a5198ebb8e1df7a7196bce42285cae6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, faren din høres skrudd ut. Små barn skal ikke se dyr eller mennesker bli operert!

Skrevet

Jeg var med til dyrlegen da katten min skulle kastreres Fikk holde i tangen, og han forklarte hele veien hva han gjorde. Syntes det var kjempespennende, jeg. Var vel 11 år.

Syntes det hørtes mer suspekt ut at dette blir gjort av " noen" i en kjeller uten bedøvelse.

• Liker 12
Gjest gressløk
Skrevet

Hvis jeg ville vært med selv, og fått lov til det så hadde det jo vært mitt valg.

Men å tvinge til å se på noe sånt er nok ikke det lureste man gjør, nei. Godt du ikke tok skade av det, da.

Skrevet

Ser ikke helt problemet hvis man snakker om det i forkant og det er frivillig etter man har forstått hva det innebærer.

Har selv vært med på kastrering av katt og hest i ganske ung alder og x antall slakt av gris. Jeg husker hvordan vi sto i naborommet da grisen ble skutt, så ingenting, men vi hørte det jo.

For meg var dette utrolig spennende og interessant, husker vi gjerne fikk en liten gratis "time" i anatomi av dyrlegen/slakteren også. (Sto som tente lys når slakteren dro ut innmaten og forklarte hva det var).

Så det kommer vel litt ann på ungen og ikke minst de rundt, er man flink til å forklare og ta hensyn kan det være lærerikt.

Anonym poster: 7f7172f87e3b65989dd1944a08cc70e6

Skrevet

Det er nok helt avhengig av hva barnet er vant med. Har barnet vokst opp landet eller er vant med jakt er det ikke noe problem. Er barnet oppvokst i byen og ikke vet hvilke dyr som er størst av sau og ku så kan det nok være traumatisk.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå er jeg vokst opp på gård, og har dermed vært med på det meste fra kalvinger til kastrering av hest. Kan ikke huske at det ble satt spørsmålstegn ved det i det hele tatt. Så lenge det var trygt for oss å være med, så ble vi med.

Kastrering av katt i luguber kjeller derimot...

Så jeg synes barn skal få være med så lenge de ønsker det, det er stort sett ikke skadelig for barn å se på.

Skrevet

Her jeg bor er barnehagen med på reinslakting... Stor og bra opplevelse for de små. De ser ikke selve avlivningen, da, men ser jo reinene og etterpå skrotter, skinn etc. Greit å lære at kjøttet ikke egentlig kommer fra rema 1000.

Reagerer ikke på at du var med, men måten det ble gjennomført på.

Skrevet

Barn blir altfor forskåna i dag. Så lenge barna er interessert og man prater om ting i forkant kan de godt få se på ting.

Skrevet

Jeg var 6 da jeg så Runa ble operert men døde, og måtte ta hånd om to morløse kattunger etterpå. Tok ingen skade av det bortsett fra at jeg var lei meg fordi katten min Runa var død!

Skrevet

Når jeg var ca 10 år feiret jeg bursdag på samme dag som hesten vår skulle kastreres. Endte med at hele selskapet sto og så på, helt frivillig. Alle var kjempenysgjerrige.

Var selvfølgelig et tema på skolen i flere uker etterpå om hvor store baller hesten hadde. :fnise:

Ingen av oss tok skade av det.

Anonym poster: 2b7559356886dfd0e5b713bfe52b173d

• Liker 1
Skrevet

Har sett på kastrering av katt, inseminering av ku, kalvefødsler, nødslakt på fjøstrappa, og fjerning av innvoller og kubein som ligger rundt omkring etter slaktingen. Husker en gang en ku måtte nødslaktes, som altså ikke kunne sendes på slaktebilen. Jeg var ikke gamle jenta da jeg sa hade til kua, og sto i melkerommet i det et høyt smell og et dunk gav beskjed om at nødslaktingen var utført. Så var det tid for å fjerne innvoller og kubein, før kua ble lagt på en tilhenger, fikk en presenning over seg, og bilen kjørte avgårde. Ingenting av det ble ungene skånet for. Jeg kan ikke si jeg har sett på dette som noe annet enn en naturlig del av livet på en gård.

Skrevet

Da jeg var rundt 7 år fikk jeg en katt, og vi måtte kastere den. Husker faren min ville at jeg skulle være med å se på. Jeg forstod jo ikke hva det var, så ble frivillig med.

Husker vi var i et rom i en kjeller hos en mann som skulle kastrere katten, og at mannen gjorde noe med pungen til katten min.

Husker enda en merkelig lyd av katten som skvetter, og en grusom lukt ... en eim av kjønn? Jeg husker iallfall at jeg reagerer på det, men pappa ønsket at jeg skulle se og lære.

Mamma ville ikke at jeg skulle være med å se på, men pappa bestemte.

Dette var på slutten av 80-tallet, og jeg tok ingen skade av det, tror jeg, men jeg husker det enda..

Idag ville vel barnevernet ha grepet inn? :P

Anonym poster: a5198ebb8e1df7a7196bce42285cae6c

Det som er merkelig er beskrivelsen av en elendig veterinær der faren din mest sannsynlig betalte for dette svart.

Ellers sier det veldig mye om veterinæren at han tillot at andre mennesker var tilstede under inngrepet. Han er faktisk juridisk ansvarlig for alle personene i rommet når dette skjer.

Solide veterinærer tillater ikke at eier er med på sedasjon, anestesi, operasjoner eller oppvåkning. Det er for mye å ha ansvar for menneskene også i slike situasjoner.

mvh Dyrlege

Anonym poster: 046e0e4d8607386fa035c1cdb949e10b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er noe galt i at barn ser på operasjoner av dyr så lenge de ønsker det selv og har muligheten til å gå underveis, hvis det blir for ubehagelig. Jeg så mye på Animal Planet som liten, og der fikk man jo se litt av hvert på disse veterinær-seriene. Det gjorde jeg meg ingenting, jeg synes bare det var spennende og interessant.

Men da skal det så klart gjøres av veterinærer, og ikke i kjelleren hos en fyr..?

Endret av Tonje!
Skrevet

håper katten fikk bedøvelse? Eneste jeg tenker på.

Skrevet

Jeg reagerer mye mer på at dette ble gjort av "en mann i en kjeller" enn at du så en kastrasjon som 7-åring!

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sett mange kastrasjoner som barn, syntes det var spennende og har ikke tatt noen skade av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...