Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er enige om at vi er klare for barn, og har bestemt oss for å begynne prøvingen nå i nærmeste fremtid. Ikke nødvendigvis veldig "aktivt", men jeg tenker altså på å slutte med p-pillen.

Så har jeg blitt helt opphengt i den magiske datoen 1. september (grensen for garantert barnehageplass). De aller fleste bruker jo noen runder før de blir gravide, men jeg kjenner likevel at jeg tenker mye på om det er "dumt" å begynne nå og kanskje få et høstbarn hvis alt klaffer på første forsøk. Vi bor i en av de store byene, så barnehageplass vil kunne bli en utfordring. Det finnes selvsagt dagmammaer og lignende, men jeg er så usikker på om det er mye stress forbundet med å ikke ha barnehageplass...

Misforstå meg rett, her er et barn veldig velkomment uansett når på året det blir født - men nå som vi har muligheten til å vente noen måneder med å starte prøvingen, er jeg så i tvil om hva som er "lurt".

Jeg blir veldig glad hvis noen har gode råd å komme med.

På forhånd takk for alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg og sambo tenker det samme :) vi begynner prøvingen i mars/april

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nå startet prøvingen. Ting kan ta tid og ved å starte nå så har dere ikke det "presset" på dere om å nå innen en tidsfrist... Jo mere "press" jo mer stress for kroppen å jo mer uheldig kan man være. Mange faktorer spiller inn, man kan bli kjapt gravide - men miste - starte på prøvingen igjen å så pluttselig er man tilbake i nov/des. Hopp til køys og la det skje det som skjer...

Anonym poster: 861483463ade5b677ca64fcb719e092a

Skrevet

Man får ikke barn kun for å ha barn i barnehage, så begynn nå, blir du gravid snart så blir du det, blir du det ikke så er det vel greit å ha begynt med prøvingen?

Anonym poster: 544733e6e31ebd63a294a7a93b456906

• Liker 1
Skrevet

Man får ikke barn kun for å ha barn i barnehage, så begynn nå, blir du gravid snart så blir du det, blir du det ikke så er det vel greit å ha begynt med prøvingen?

det er jo ikke det hun skriver heller, da. i store byer er det så og si umulig å få barnehageplass om ungen er født etter 1.september, og det er slett ikke alle som har råd til å være hjemme ett år ekstra med barnet :)

Skrevet

det er jo ikke det hun skriver heller, da. i store byer er det så og si umulig å få barnehageplass om ungen er født etter 1.september, og det er slett ikke alle som har råd til å være hjemme ett år ekstra med barnet :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo slutte på p-pillene nå, også bruke kondom til mars/april? Jeg sluttet på p-pillene) i november ifjor, hadde voldsomt ustabile sykluser og var mye hormonell, og ble ikke gravid før juni. Virker som det tar litt tid av og til å få kroppen stabil igjen. Jeg hadde gått på pillene mercilon i 5 år :)

Anonym poster: a8df8414ded1058ebb422a4b1f483559

Skrevet

Du kan jo slutte på p-pillene nå, også bruke kondom til mars/april? Jeg sluttet på p-pillene) i november ifjor, hadde voldsomt ustabile sykluser og var mye hormonell, og ble ikke gravid før juni. Virker som det tar litt tid av og til å få kroppen stabil igjen. Jeg hadde gått på pillene mercilon i 5 år :)

Jeg går også på Mercilon. Begynte dere å prøve med en gang du sluttet på pillen slik at det faktisk tok et halvt år før du ble gravid, eller brukte dere kondom de første månedene?

Skrevet

Jeg går også på Mercilon. Begynte dere å prøve med en gang du sluttet på pillen slik at det faktisk tok et halvt år før du ble gravid, eller brukte dere kondom de første månedene?

Begynte prøvingen med en gang. :)

Skrevet

Det var et generelt svar. Jeg syns at hvis man har lyst på barn så prøver man på det, uansett når på året, fordi ting ordner seg alltid til slutt. Og det kan være utfordrende å få barn uansett økonomi.

Skrevet

Vi timet det bra og tenkte jippi termin i slutten av juni! Og så ble det dessverre en MA for noen uker siden... så nå er det på'an igjen. Moralen i historien er at det går ikke alltid som planlagt - kanskje det tar litt tid før det klaffer og kanskje dere som oss er av de som opplever en sa/ma (de fleste gjør jo ikke det men det er jo ikke helt uvanlig), jeg synes dere skal bare kjøre på. Lykke til! :)

Anonym poster: d0c916c035bbc2e3e7556ce0062f449c

Skrevet

Vi timet det bra og tenkte jippi termin i slutten av juni! Og så ble det dessverre en MA for noen uker siden... så nå er det på'an igjen. Moralen i historien er at det går ikke alltid som planlagt - kanskje det tar litt tid før det klaffer og kanskje dere som oss er av de som opplever en sa/ma (de fleste gjør jo ikke det men det er jo ikke helt uvanlig), jeg synes dere skal bare kjøre på. Lykke til! :)

Takk for fint svar! Leit å høre historien, men krysser fingrene for at det klaffer på nytt for dere snart.

Det er vel kanskje bare å innse at graviditet uansett ikke er noe vi kan planlegge og styre 100%, selv om man prøver på det ;)

• Liker 1
Skrevet

Samme skjedde med oss. Andre graviditeten satt, og jenta ble født i slutten av oktober. Nå er hun 2 år og vi skulle prøve påcneste, helst før barnehagefristen. Satt på 2. Forsøk, og termin i mai, men så ble det SA:/ så nå gir vi blanke i fristen og tar det som det kommer;)

Skrevet

Vi begynte prøvingen i Juli og jeg tenkte egentlig ikke så mye på barnehageplass. Vi ville bare ha barn..

Det er ganske liiten sjanse for at det treffer på første måned. Jeg ble gravid 3 mnd etter vi begynte, og på den tiden leste jeg masse om prøving og alt som var, og først da tenkte jeg, JIPPI, jeg får jo barn før august/september. Første termin var egentlig juni, men jeg mistet pga. SA.

En SA er veldig vanlig, samt at man aldri vet hvor lang tid det kommer til å ta. Jeg fortsetter prøvingen og har EL i dag, så håper det klaffer. Det er da min siste sjans før september.

Tanken har streifet meg, blir jeg ikke gravid nå så kanskje vi skal vente? Men nei, jeg har så lyst på barn og kan ikke tenke meg å vente enda et år.

Anbefaler deg å begynne å prøve for man vet aldri:)

Anonym poster: d1a4cd01375377f0cc2c50b7352c993e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...