Gå til innhold

Tilbakevendende depressiv lidelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har fått denne diagnosen her? Noen som har blitt friske? Hvordan?

Klem

Anonym poster: b844051af669d8275a4d7ea051f33582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei men jeg er sikker på at jeg har det. Vært alvorlig deprimert siste 10 år.

Anonym poster: 5a79fb2c73c411f050bd3a6d18a67bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er det samme men har noe de kaller langvarig depresjon eller noe sånt?

Anonym poster: 8f9e441647de680cc4eeda3bad2b5a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke medisiner tar du over her?

Det er vel ikke det samme som å være deprimert. Når man er deprimert er man som regel nede hele tiden, mens ved tilbakefallende depressiv lidelse så går det ofte veldig i bølger. Ikke som bipolar der det svinger over dager/uker, men flere ganger for dagen. Altså hyppigere. Av og til helt fraværende, og av og til tar det over hele dagen.

Fikk diagnosen på tirsdag.. Lurer på om det er flere i samme bås og som kanskje vil snakke om det.. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på zoloft i flere år, synes det fungerte veldig bra :)

Anonym poster: b801b20d8f055153db3c5b0efff1df78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbakeven

Hvilke medisiner tar du over her?

Det er vel ikke det samme som å være deprimert. Når man er deprimert er man som regel nede hele tiden, mens ved tilbakefallende depressiv lidelse så går det ofte veldig i bølger. Ikke som bipolar der det svinger over dager/uker, men flere ganger for dagen. Altså hyppigere. Av og til helt fraværende, og av og til tar det over hele dagen.

Fikk diagnosen på tirsdag.. Lurer på om det er flere i samme bås og som kanskje vil snakke om det.. :)

TS

Ble litt usikker på hva du mente her, men tilbakevendende depressiv lidelse betyr ikke at du har svingninger i humøret flere ganger om dagen.

"Depresjon (også kalt depressiv lidelse, tilbakevendende depressiv lidelse, klinisk depresjon, alvorlig depresjon, unipolar depresjon, ellerunipolar lidelse) er en psykisk lidelse preget av et gjennomgripende, lavt stemningsleie samtidig med lav selvfølelse, og tapt interesse for aktiviteter som vanligvis gir glede."

Anonym poster: 9542e6e16623225a2d39702002394927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakeven

Ble litt usikker på hva du mente her, men tilbakevendende depressiv lidelse betyr ikke at du har svingninger i humøret flere ganger om dagen.

"Depresjon (også kalt depressiv lidelse, tilbakevendende depressiv lidelse, klinisk depresjon, alvorlig depresjon, unipolar depresjon, ellerunipolar lidelse) er en psykisk lidelse preget av et gjennomgripende, lavt stemningsleie samtidig med lav selvfølelse, og tapt interesse for aktiviteter som vanligvis gir glede."

Vel, det var det psykologteamet kom opp med, fordi jeg ikke er nedstemt hele tiden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB #4 med langvarig depresjon.

Jeg har brukt mye forskjellig medisiner, men står nå på tolvon.

Anonym poster: 8f9e441647de680cc4eeda3bad2b5a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var det psykologteamet kom opp med, fordi jeg ikke er nedstemt hele tiden.

TS

Humørsvingninger er helt normalt når man er depressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har diagnosen og har svingninger. Hva gjør dere på de værste dagene? Tenker da på hva dere gjør for å "holde hodet over vannet".

Jeg føler jeg er der nå at jeg balanserer på kanten av stupet. Var for halvannet år siden så dårlig at jeg var innlagt i tre mnd. Er veldig redd for at det skal skje igjen og prøver veldig hardt å unngå dette. Jobber hardt med meg selv og er veldig innnstilt på å klare det.

Må legge til at jeg går i behandling tre dager i uken så får tett oppfølging. Innleggelse er ikke et godt alternativ for meg da jeg sist slet veldig med å komme tilbake til hverdagen da jeg ble skrevet ut. Man lever i en boble når man er innlagt og jeg taklet overgangen veldig dårlig.

Kommer meg ut daglig og trener i tillegg. Hva gjør dere andre?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått denne diagnosen her? Noen som har blitt friske? Hvordan?

Klem

Alltid vært smådeppet,men så fikk jeg en langvarig depresjon.

Gikk sykemeldt,og fikk medisiner. Fikk veldig god tid til meg selv. Altfor god tid.

Det ble mye tenking på min egen lidelse. Ble bare trist av alt. Bivirkningene ble bare verre med tiden.

Tok et kraftig oppgjør med meg selv, tok tak i ting. Begynte å gå ut hver dag. Angsten hadde i tilegg gjort meg usosial. Var ikke ute på et halvt år siste gangen.

Legen skrev ut ny sykemelding,men leverte den ikke.

Dro på jobb med angst i magen, og sa at dette skal jeg klare.

Jobben ble min beste medisin. treffer folk, og glemmer mine egne ting. Kuttet ut medisiner etterhvert.

Er i full jobb,og aktiv på fritiden. Sitter ikke bare hjemme uten å gjøre noe. Finner på ting hjemme, går turer.

En tur ut, uansett vær, for meg er det medisin.

Selvfølgelig er det dager der tanker kommer,men da finner jeg på noe.

Kjenner flere med denne lidelsen, og de er ganske passive

Ikke ute,ikke sosial,sitter foran tv. De orker ikke noe pga depresjonen. Noen går til psykolog. psykologen kan hjelpe,men du må selv gjøre jobben.

Anonym poster: 2971e15d0e186489d9de792b4ec22b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...