Gå til innhold

Har jeg cystisk fibrose? Livredd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en tråd her inne om en med cystisk fibrose, og begynner nå å lure på om jeg kan ha det. Siden i fjor høst, har jeg slitt med mye slim i halsen. Det kom etter en uidentifisert infeksjon. Begynte med en sterk forkjølelse, og fikk ekstrem hoste som jeg hadde i flere måneder. Kunne hoste hvert femte minutt, og hver hostekule varte kjempelenge. Fikk vondt av å hoste så mye.

Siden dette har jeg hatt slim i halsen, da spesielt når jeg ligger. Det har vært bedre en stund nå, men det har kommet tilbake. Det skal sies at jeg slurvet med antibiotikaen jeg fikk, og at det da kan være mulig at jeg fremdeles har en halsinfeksjon? Prøver å svelge slimet, men det er som om det sitter fast konstant. Sliter ikke med hoste.

Men herregud, hva om jeg har cystisk fibrose??? Merker jeg blir livredd. Jeg er en typisk google-hypokonder, søker opp alt og den minste ting. Er ofte tett i nesen også, men pustefunksjonen ellers er helt fin. Har aldri hatt plager som dette tidligere.... Hjelp :-(

Anonym poster: 0df1359c076a57a49bf629d78bbecbc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 18 år gammel forresten, ellers frisk og rask.... -ts

Anonym poster: 2bc746426377865737ad1d02c65b272c

Skrevet

Cystisk fibrose er en ganske sjelden sykdom, derfor er det større sjanse for at du ikke har det enn at du har det. Ut fra det du beskriver her, virker det som det eneste som egentlig plager deg er slim i halsen, og ut fra det er det lite sannsynlig at du har CF. Ved CF har man ofte tilbakevendende luftveisinfeksjoner, hoste, dårlig kondisjon, dårlig allmenntilstand, vekttap og er sliten og trøtt.

Hadde du en øvre eller nedre luftveisinfeksjon? Var du hoven, rød og vond i halsen eller var det en lungebetennelse? Hvis det var en lungebetennelse, og med tanke på at du ble syk i fjor, kan det være du hadde en mycoplasmainfeksjon. Det var veldig mange som fikk mycoplasmalungebetennelse i fjor. Disse infeksjonene kan gi plager en stund etterpå, spesielt hvis du ikke har tatt antibiotikaen din slik du skulle.

Men du kan bare ta det med ro, det er ekstremt usannsynlig at du har cystisk fibrose ut fra det du beskriver her. :)

Anonym poster: dd5c1f5b606d74590cb8775005744cbb

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 29.11.2012 den 0.41, Gjest Gjest skrev:

CF er medfødt, det sier vel alt.

Hva er det du vil fram til? At ts ikke er født eller hva? 

Anonymkode: 72fab...28a

AnonymBruker
Skrevet

Ubehandlet ville Ts vært død hvis hun hadde cystisk fibrose. CF kommer ikke snikende etter en luftveisinfeksjon, men skaper trøbbel fra barneårene. Og særlig ikke nå seks år etter at tråden ble opprettet.....

Anonymkode: 1d6de...dbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ubehandlet ville Ts vært død hvis hun hadde cystisk fibrose. CF kommer ikke snikende etter en luftveisinfeksjon, men skaper trøbbel fra barneårene. Og særlig ikke nå seks år etter at tråden ble opprettet.....

Anonymkode: 1d6de...dbc

Jeg ser nå at tråden er gammel. 

Det er absolutt ingen grunn til å tro at ts har cystisk fibrose, det ef jeg enig i. Men det stemmer absolutt ikke at CF-pasienter nødvendigvis dør dersom de går ubehandlet. Voksne (og høyst levende) mennesker kan få en CF-diagnose. 

Anonymkode: 72fab...28a

AnonymBruker
Skrevet
På 28.11.2012 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Leste nettopp en tråd her inne om en med cystisk fibrose, og begynner nå å lure på om jeg kan ha det. Siden i fjor høst, har jeg slitt med mye slim i halsen. Det kom etter en uidentifisert infeksjon. Begynte med en sterk forkjølelse, og fikk ekstrem hoste som jeg hadde i flere måneder. Kunne hoste hvert femte minutt, og hver hostekule varte kjempelenge. Fikk vondt av å hoste så mye.

Siden dette har jeg hatt slim i halsen, da spesielt når jeg ligger. Det har vært bedre en stund nå, men det har kommet tilbake. Det skal sies at jeg slurvet med antibiotikaen jeg fikk, og at det da kan være mulig at jeg fremdeles har en halsinfeksjon? Prøver å svelge slimet, men det er som om det sitter fast konstant. Sliter ikke med hoste.

Men herregud, hva om jeg har cystisk fibrose??? Merker jeg blir livredd. Jeg er en typisk google-hypokonder, søker opp alt og den minste ting. Er ofte tett i nesen også, men pustefunksjonen ellers er helt fin. Har aldri hatt plager som dette tidligere.... Hjelp :-(

Anonym poster: 0df1359c076a57a49bf629d78bbecbc8

Har du cystisk fibrose så hadde du vært død for lenge siden, uten behandling. Cystisk fibrose er en alvorlig sykdom med slimdannelse i lungene. Ubehandlet går det ike lang tid før man drukner i egne lunger. 

Snakk med legen din om helseangsten din.

Anonymkode: d4365...97f

AnonymBruker
Skrevet

Man kan faktisk være født med CF uten å bli diagnostisert før i voksen alder! Det kommer an på hvilen variant man har da det finnes flere. Men nå inngår CF i nyfødtscreeningen så de fleste får diagnosen tidligere enn hva man gjorde før! For noen år siden var det faktisk en på 70 år som fikk diagnosen, så man kan faktisk leve med udiagnotisert CF i veldig mange år!

Anonymkode: 503c3...eea

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittlig alder ved diagnose er 6-8 måneder, og 2/3 er diagnostisert ved ett års alder. Med tanke på at gjennomsnittlig kevealder er for CF-pasienter er 36 år, er det lite sannnsynlig at det er dette du har. Diagnose i voksen alder er svært sjeldent, og vil da implisere at man har en lite alvorlig grad av sykdommen.

Slå fra deg tanken om at du har CF.

Anonymkode: c29fd...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Å få diagnosen CF i voksen alder er svært, svært sjelden. Man blir alvorlig syk som barn, og de fleste får diagnosen rundt ett års alder etter mye sykdom. Dette kan du slå fra deg.

Anonymkode: 3c38e...f3d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittlig alder ved diagnose er 6-8 måneder, og 2/3 er diagnostisert ved ett års alder. Med tanke på at gjennomsnittlig kevealder er for CF-pasienter er 36 år, er det lite sannnsynlig at det er dette du har. Diagnose i voksen alder er svært sjeldent, og vil da implisere at man har en lite alvorlig grad av sykdommen.

Slå fra deg tanken om at du har CF.

Feil! Den har økt og pga nye medisiner vil den sannsynligvis øke mer, og dagens barn med CF kan oppleve å bli besteforeldre! Les her http://www.cfnorge.no/a-leve-med-cf/cf-hva-hvem-hvordan/

Hilsen tanten til en CF’er!

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Feil! Den har økt og pga nye medisiner vil den sannsynligvis øke mer, og dagens barn med CF kan oppleve å bli besteforeldre! Les her http://www.cfnorge.no/a-leve-med-cf/cf-hva-hvem-hvordan/

Hilsen tanten til en CF’er!

Dette er bare delvis riktig. Det er ikke uvanlig med høyere levealder enn 36 år, men gjennomsnittet er ikke så mye høyere. Det er ikke så lenge siden CF-pasienter ikke ble 30, så det er riktig at gjennomsnittsalderen har økt. At gjennomsnittet ligger på rundt 36, utelukker ikke at mange kan bli betydelig eldre enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...