Gå til innhold

Får ikke jobb - fordi jeg har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden hjemme i permisjon med mitt første barn. Jeg er 23 år og har jobbet i samme butikkjede (klesbutikk) i fem år. Jeg er en lojal arbeidstaker, har ikke problem med å ta på meg noe ansvar, og har vært tillitsvalgt, med de oppgavene det medfører, i 4,5 år.Sjefen min er kjempefornøyd, og har sagt at hun kan være referanse nå når jeg skal søke nye jobber.Grunnen til at jeg må søke ny jobb er at stillingsprosenten min bare har sunket der jeg er nå, fordi butikken går ikke så bra.De siste månedene har jeg søkt mange nye jobber, innen samme felt, men jeg har ikke fått noen respons.Det er like før jeg mister motet, og jeg klarer ikke la være å tenke "hvorfor vil de ikke engang ha meg inn til intervju, er jeg uaktuell fordi jeg har fått barn?"Jeg vet at det er "forbudt" å diskriminere på grunn av dette, men det blir jo likevel gjort. Det er jo bare å luke ut dem med barn allerede før de kaller inn til intervju.Er det noen som har noen erfaringer å komme med? Gjerne fra andre som har fått jobb, noen som har slitt med å få jobb, og arbeidsgivere.

Anonym poster: 57359e800e017cf0a2a0d92ecb4d3930

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, jeg delte opp innlegget med avsnitt, men det kom visst ikke med.

Skrevet

Dessverre så er det noen arbeidsgivere som foretrekker arbeidstakere som ikke har barn. Nevner du i søknaden at du har barn? I så fall ikke gjør det, og ikke nevn det under intervjuet heller. De har ikke lov til å stille slike spm.

• Liker 3
Skrevet

Dessverre så er det noen arbeidsgivere som foretrekker arbeidstakere som ikke har barn. Nevner du i søknaden at du har barn? I så fall ikke gjør det, og ikke nevn det under intervjuet heller. De har ikke lov til å stille slike spm.

Jeg tror det er noe i det du sier, spesielt når det kommer til det jeg ønsker å jobbe med, som er klesbutikker for dame. Jeg vet jo at de helst ser etter unge jenter, uten barn som kan være fleksibel både dag- og kveldstid.

Hittil har jeg skrevet i søknaden at jeg har barn, det handler liksom litt om lojalitet og ærlighet. Ser for meg at det ikke hadde blitt særlig god stemning på en arbeidsplass hvis jeg hadde blitt ansatt og de fikk vite det i ettertid.

Skrevet

Jeg tror det er noe i det du sier, spesielt når det kommer til det jeg ønsker å jobbe med, som er klesbutikker for dame. Jeg vet jo at de helst ser etter unge jenter, uten barn som kan være fleksibel både dag- og kveldstid.

Hittil har jeg skrevet i søknaden at jeg har barn, det handler liksom litt om lojalitet og ærlighet. Ser for meg at det ikke hadde blitt særlig god stemning på en arbeidsplass hvis jeg hadde blitt ansatt og de fikk vite det i ettertid.

Tenk deg alle som ikke nevner at dem har barn i søknaden og heller ikke nevner det under intervjuet. Dem får nok ikke sparken når arbeidsgiveren finner det ut. Så lenge du gjør en bra jobb tror jeg det skal gå fint :) Og som du selv sier så har du jo lang erfaring så det at du har barn bør jo ikke være til hinder.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde samme problem. Derfor skrev jeg det at jeg hadde barn på en veldig positiv måte i søknaden. Jeg skrev at det at jeg har fått barn har lært meg å ta ansvar osv. Jeg skrev også at siden jeg har nok barn, er det ikke fare for at jeg blir gravid. Nå vet jeg ikke om det gjelder deg, men skriv det på en positiv måte.

Jeg fikk jobben av 70 søkere..

Anonym poster: 0c89b67225e763076630568339cd090b

• Liker 1
Skrevet

Tenk deg alle som ikke nevner at dem har barn i søknaden og heller ikke nevner det under intervjuet. Dem får nok ikke sparken når arbeidsgiveren finner det ut. Så lenge du gjør en bra jobb tror jeg det skal gå fint :) Og som du selv sier så har du jo lang erfaring så det at du har barn bør jo ikke være til hinder.

Ja, du har vel rett. Det er vel strengt tatt ikke å lyve heller, jeg utelater jo bare noe fra privatlivet mitt. Jeg er jo en fullt fungerende arbeidstaker selvom jeg har barn, og samboers jobb gjør det mulig for meg å være veldig fleksibel.

Skrevet

Ja, du har vel rett. Det er vel strengt tatt ikke å lyve heller, jeg utelater jo bare noe fra privatlivet mitt. Jeg er jo en fullt fungerende arbeidstaker selvom jeg har barn, og samboers jobb gjør det mulig for meg å være veldig fleksibel.

Masse lykke til. Håper det ordner seg :)

Skrevet

Vet du om søknaden er bra nok da? Det kan jo være søknaden som er problemet, ikke barnet.

Synes absolutt ikke du trenger å nevne at du har barn i søknaden, det hadde ikke falt meg inn å nevne det en gang...

• Liker 3
Skrevet

Vet du om søknaden er bra nok da? Det kan jo være søknaden som er problemet, ikke barnet.

Synes absolutt ikke du trenger å nevne at du har barn i søknaden, det hadde ikke falt meg inn å nevne det en gang...

Jeg har fått flere, inkl. sjefen min til å lese gjennom den, og de sier at den er bra, men jeg kan jo aldri vite om den er bra nok. Jeg har vært med på å se gjennom mange søknader i min nåværende jobb, og den er definitivt en jeg ville ha lagt i "intervju"-bunken... Hehe, hvis det er lov å si.

Uansett får jeg se hvordan det går om jeg lar være å nevne det i neste gang. Det faller seg liksom så naturlig, siden jeg er i permisjon.

• Liker 1
Skrevet

At man har barn har da ingenting hverken i søknad eller CV å gjøre. Det er noe man nevner i et intervju når man presenterer seg selv og sitt liv.

• Liker 5
Skrevet

Om du allerede har barn eller ei spiller liten rolle, så lenge du er i barneproduserende alder. Det arbeidsgiver er mest redd for er at du skal bli gravid. Om du allerede har fått alle ungene du skal ha, slipper arbeidsgiver forholde seg til fødselspermisjoner og sykemeldinger ifbm graviditet. Du er i "den rette alderen" for å få barn, ergo er du fryktelig skummel for en arbeidsgiver.

Anonym poster: 086427f90cd5d40bf1809124f61c7574

Skrevet

At man har barn har da ingenting hverken i søknad eller CV å gjøre. Det er noe man nevner i et intervju når man presenterer seg selv og sitt liv.

Det spiller ingen rolle. I mange bransjer, inkludert min egen får man normalt ikke jobb dersom man har barn, får barn i fremtiden eller er syk, da spiller det ingen rolle om man skriver det i søknaden eller forteller det på intervjuet.

Anonym poster: 3b4c20e8cdcce791b9d8457f1cfc0fe7

Skrevet

Det spiller ingen rolle. I mange bransjer, inkludert min egen får man normalt ikke jobb dersom man har barn, får barn i fremtiden eller er syk, da spiller det ingen rolle om man skriver det i søknaden eller forteller det på intervjuet.

Så da får ingen kvinner under 50 år og ingen menn under 75 år jobb?

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde samme problem. Derfor skrev jeg det at jeg hadde barn på en veldig positiv måte i søknaden. Jeg skrev at det at jeg har fått barn har lært meg å ta ansvar osv. Jeg skrev også at siden jeg har nok barn, er det ikke fare for at jeg blir gravid. Nå vet jeg ikke om det gjelder deg, men skriv det på en positiv måte.

Jeg fikk jobben av 70 søkere..

Anonym poster: 0c89b67225e763076630568339cd090b

Skummelt at man i Norge føler man må føre opp slikt på en jobbsøknad! Det er da høyest privat om man ønsker flere barn eller ikke!

• Liker 3
Skrevet

Så da får ingen kvinner under 50 år og ingen menn under 75 år jobb?

Vi snakker selvfølgelig om små barn som behøver oppfølging her, ikke eldre barn som gjerne ikke har like stor grad av tett oppfølging.

Skrevet

Hvilken bransje er dette i?

Jeg har selv nettopp fått en stilling i oljeindustrien, hvor sjefen selv nettopp kom tilbake fra permisjon og mange andre, både kvinner og menn, er i permisjon... Min opplevelse i den bransjen er i hvert fall at barn er noe man får, og det får man bare innrette seg etter. Ikke har de råd til å miste gode ingeniørtalenter pga. at de kan komme til å få barn i løpet av de neste ti åra...

Skrevet

de har ikke noe med det.

Dessuten er det greit med en hvit løgn eller to når man søker jobb. Gjort det sjøl, for å fremstå som bedre egnet til en jobb :P

Skrevet

Jeg hadde naturligvis holdt kjeft om jeg hadde små barn.

Ingen som krever at dette skal stå på CV`n heller.

Når det kommer til jobber, vil det alltid være stor konkurranse, hvor sjefene også er taktiske i valg etter sine ansatte.

I min jobb blir f.eks graviditet sett på som en ulempe.

begynte ei jente hos oss i sommer, og hun holdt til og med hemmelig at hun var gravid.

Det var et lurt trekk, for ellers hadde hun vel ikke blitt ansatt ;)

Jeg holder også hemmelig på at jeg er gravid nå, men har kolleger som gjør sitt ytterste for å finne ut om jeg gravid..

Likevel har jeg greid å holdt på hemmligheten, og har nå faste vakter.

Så nå kan de ikke sparke meg når jeg nå en dag forteller om at jeg er gravid ^^

Poenget mitt er at det ikke bestandig lønner seg å være ærlige++.

Det er agressiv konkurranse blandt de unge, hvor de beste faktisk kan bli vinnere om og om igjenn..

Jeg har før fått spørsmål på intervjuer om jeg har barn/planlegger barn. Og da løy jeg faktisk og sa at jeg ikke vurderte dette i det hele tatt :P

Spørsmålet i seg selv er helt hårreisende!

• Liker 2
Skrevet

Vi snakker selvfølgelig om små barn som behøver oppfølging her, ikke eldre barn som gjerne ikke har like stor grad av tett oppfølging.

Fakta er at kvinner får barn helt opp til overgangsalder, som er +/- 50 år, og menn til godt etter at de er pensjonister.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...