AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 Lurer på om det er noen her som har tatt reiselivsutdanning gjennom Norwegian? http://norwegian.easycruit.com/vacancy/133859/11595?iso=no Er dette å anbefale? Synes det høres spennende ut, og arbeidsmulighetene virker jo varierte. Lurer på om det er mulig å jobbe seg oppover i systemet etterhvert? Jeg er nemlig litt usikker på om jeg tør å satse på dette, i stedet for en vanlig bachelor. Holder for tiden på med mediefag på Høgskulen i Volda, men reiseliv er alltid noe som har fristet meg. Noen meninger angående dette? Anonym poster: 5f90b24f4d7cc5d0289185b9db86d733
Guybrush Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Tja - det er jo langt sikrere enn å satse på media som er mer avhengig av flaks, kontaktnett, jobbe lange perioder gratis samt kjempelange dager med ræva betaling Det vil bli stadig mer bruk for folk innen det markedet - mens antallet som kan jobbe i media jo er langt mer begrenset - spesielt når det kryr av folk som skal "bli noe innen media".
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 Det er sant. Har derimot fått inntrykk av at etterspørselen etter folk med relevant utdanning innen PR og kommunikasjon kommer til å stige? Iallefall det jeg har lest på kommunikasjonsforeningen, i bøker, artikler osv. Så har man jo flere veier man eventuelt kan gå også (markedsføring, reklame, journalistikk/skribent etc). Er bare redd for å velge feil.. Har lest i tidligere innlegg nå at folk frarådet å blir lærling i Norwegian da det var dårlig lønn til altfor mye arbeid. Er klar over at man ikke får godt betalt som lærling, men lurer på hvordan det vil bli ved endt utdanning. Vil jo ha en jobb jeg kan leve noenlunde OK av etterhvert. Har også fått inntrykk av at det er vanskelig å skaffe seg jobb innen reiseliv, men med en slik utdanning som Norwegian har så stiller man kanskje sterkt? Ser iallefall at man får opplæring i Amadeus noe som kommer veldig godt med. Uff.. Usikker jeg altså. TS Anonym poster: 5f90b24f4d7cc5d0289185b9db86d733
Guybrush Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 De som jobber innen kommunikasjon og pr er stort sett personer som har kommet inn i yrket pga evner, kontaktnett og variert erfaring. Det er svært sjeldent personer som har media-.utdannelse. Det er politikere, byråkrater, erfarne journalister, skribenter/debattanter, bloggere, osv. Det ser man blant annet i Geylmuden-Kiise og First House. For disse betyr utdanning stort sett null og niks. Du kan ikke studere deg til evner innenfor disse feltene. De vil ha naturtalenter. Og de vil ha folk som har vist de fortjener jobben. Årsaken til at man hører rykter om dårlig lønn og masse jobbing er jo stort sett pga fagforeningene. De sier jo aldri at noen er fornøyde - da vil de jo ikke ha pressmiddel ved neste lønnsforhandlinger. Spørsmålet er om man vil jobbe ett sted hvor lønna er bra men alle som har jobbet lengre enn deg stiller først i køen - eller om evner alene skal være basis. Å jobbe ombord på fly innebærer mye hviletid. Selvsagt skal man være på vakt - men det er forskjell på å være en snekker som springer rundt hver eneste time - og det å sitte å vente på neste arbeidsoppgave. Det er ikke direkte tungt og slitsomt selv om noen sikkert vil være uenige. Jeg sammenligner da med andre jobber.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Det kan nok stemme i mange tilfeller det ja. Men med en bachelor i PR og kommunikasjon samt opparbeidet erfaring, så vil en vel kunne få seg en OK+ jobb innen dette? Volda er jo kjent for mediefagene sine, og det er mange medieprofiler som har gått her og sikkert nåværende studenter man vil se mer av i fremtiden også. Har man engasjement og har jobbet i student-tv, studentavis, samt hatt sommerjobb i f.eks face2face o.l. selskap, så vil en jo ha bygget seg opp et nettverk også? Selvfølgelig, det er nok mange som "seiler" inn i bransjen på ren flaks og dyktighet, men det går vel an å jobbe seg oppover? Man lærer jo underveis og er man engasjert, så kan en jo bli dyktig. Og man har jo som sagt mange veier man kan gå. Er jo flere kommunikasjonsstudenter fra Volda som nå jobber i Monster f.eks. Og dersom jeg skulle valgt å bli lærling i Norwegian, så er det nok ikke jobb på fly som hadde vært målet. Jeg hadde sett på det som noe jeg måtte gjennom. Salg og marked derimot, samt å jobbe på kontaktsenteret og stasjonsavdelingen er det jeg synes virker spennende Lurer derimot på om man kan jobbe seg oppover i systemet etterhvert, f.eks innen salg og marked? TS Anonym poster: 3151892329f8e624ccc785b8f7facb3d
Guybrush Skrevet 28. november 2012 #6 Skrevet 28. november 2012 Det kan nok stemme i mange tilfeller det ja. Men med en bachelor i PR og kommunikasjon samt opparbeidet erfaring, så vil en vel kunne få seg en OK+ jobb innen dette? Volda er jo kjent for mediefagene sine, og det er mange medieprofiler som har gått her og sikkert nåværende studenter man vil se mer av i fremtiden også. Har man engasjement og har jobbet i student-tv, studentavis, samt hatt sommerjobb i f.eks face2face o.l. selskap, så vil en jo ha bygget seg opp et nettverk også? Selvfølgelig, det er nok mange som "seiler" inn i bransjen på ren flaks og dyktighet, men det går vel an å jobbe seg oppover? Man lærer jo underveis og er man engasjert, så kan en jo bli dyktig. Og man har jo som sagt mange veier man kan gå. Er jo flere kommunikasjonsstudenter fra Volda som nå jobber i Monster f.eks. Og dersom jeg skulle valgt å bli lærling i Norwegian, så er det nok ikke jobb på fly som hadde vært målet. Jeg hadde sett på det som noe jeg måtte gjennom. Salg og marked derimot, samt å jobbe på kontaktsenteret og stasjonsavdelingen er det jeg synes virker spennende Lurer derimot på om man kan jobbe seg oppover i systemet etterhvert, f.eks innen salg og marked? TS Anonym poster: 3151892329f8e624ccc785b8f7facb3d Jeg kjenner også folk som "jobber" i Monster blant annet Dette betyr stort sett at de er freelancere, jobber som trainee (uten lønn så og si) eller blir hentet inn på oppdragsbasis. Alle de jeg kjenner som har stabile gode jobber innen pr, kommunikasjon, media er folk uten noe som helst formell utdannelse på området. Men de har jobba siden de var små, hatt interessen og ikke minst evnene. De har klart å vise at de behersker faget kommunikasjon uansett hva de har jobbet med - de har deltatt i konkurranser, politikk, de har jobbet på dusinvis hobbyprosjekter og skaffet seg erfaring - masse erfaring. Angående Norwegian vet jeg de har en bedriftskultur som fokuserer på evner og innsats - ikke på ansinitet. Det er positivt om man ønsker å gjøre karriere. Hvis du da gjør en meget god jobb vil du bli tatt vare på og man vil i aller høyeste grad kunne komme seg videre. Utdannelse i england innen business/markedsføring kan også være et steg videre underveis.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #7 Skrevet 28. november 2012 Tusen takk for svar! Godt å få diskutert litt rundt dette når jeg er så usikker Så du mener altså at en jobb innen reiseliv vil være mye tryggere enn innen PR/kommunikasjon? Er nemlig veldig usikker på om jeg skal slutte på dette til jul, og prøve å søke meg inn på Norwegian. Eller om jeg kanskje bør ta dette som et årsstudium og så se det litt an. Jeg vet virkelig ikke... TS Anonym poster: 5f90b24f4d7cc5d0289185b9db86d733
Guybrush Skrevet 28. november 2012 #8 Skrevet 28. november 2012 Det ene baserer seg i langt større grad på tillærte evner, skolegang og systemer med logisk oppbygging. Det andre er basert på langt mer rotete og uryddig struktur hvor ting tas mer på sparket, man bygger mer på eksisterende evner og det finnes svært få skoler som klarer å gi noe som helst av den kunnskap man får av erfaring. Det er et liv som passer svært få - dog de som trives med denslags glir rett inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå