Gjest Ellie Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 Kjæresten min har nettopp blitt innkalt til førstegangstjeneste i militæret, som fallskjermjeger på Rena. Jeg flytter samtidig til andre siden av landet for å studere, 5 timers kjøretur imellom :/ Det jeg lurer på er om noen har noen som helst erfaring angående det å bli separert av militæret. Mange som har fått det til å funke? Hvordan klarte dere det, og eventuelt hvorfor ikke. Hvor mye kommer han til å få fri, permisjon osv (har hørt at spesialstyrkene får mindre permisjon enn vanlig?). Er virkelig bekymra for det her skal komme i veien for oss videre
Capt. Obvious Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Husk at førstegangstjeneste bare dreier seg om et år, og dere skal jo ikke være så veldig langt unna hverandre. Mange som må ta fly for å komme seg hjem til familie eller kjæreste, og det slipper jo hvertfall dere, noe som kan gjøre det billigere for han å komme seg hjem på perm iblant. Men jo, jeg kan jo se at fallskjermjegertjeneste kan være litt mer utfordrende, det har tradisjonelt vært en ganske tøff tjeneste. Når det gjelder permisjon er jeg usikker på om de har mindre permisjon gjennom året enn andre, men det man generelt kan forvente er at de ikke har lov til å forlate leiren i rekrutten/på opptaket til FSKJ, men det gjelder for så vidt ikke bare fallskjermjegerne. Så vidt jeg kjenner til er det ingen som har fått lov til å ta perm på rekruttskolen uansett hvilken gren av forsvaret man tjenestegjør i, og jeg hadde ikke det selv heller. Uansett om han klarer å bli kvalifisert til å bli fallskjermjeger eller ikke så er det jo til syvende og sist bare et år, og det går fort.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 takk for svar! =) men vet du hvor ofte man vanligvis får perm da, og hvor lange de er? Jeg vet et år ikke er lenge i den store sammenhengen, men vi er et relativt ferskt par, har bare vært sammen i 7 måneder, og litt over ett år innen han skal inn :/
Illicitus Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Som noen over nevnte så er det å være i førstegangstjeneste hos fallskjermjeger noe annerledes enn vanlig. De har det ekstra tøft og de kan ikke si noe om hva de gjør. Så du må stole helt på han! I tillegg til at han kan forandre seg. Du må godta og kanskje høre lite til ingenting fra han i perioder, og kommer han inn etter endt tjeneste så blir det ikke noe mindre. Sier ikke dette for å skremme eller uroe seg, men du bør vite så du ikke blir tatt på senga. Det er ingen jobb, det er en livsstil. Du må enten takle det eller ikke.
Gjest SheWolf Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Ja, om du vil at dette skal fungere så må du bare stålsette deg, altså. Og 5 timer, er forresten ikke langt. Det kan gå, om det er noe dere begge virkelig vil. Om det er noen tvil fra en av dere, kan det godt hende livene deres vokser mer og mer vekk fra hverandre. Mèn, dette er bare førstegangstjeneste, det er nå bare snakk om et år. Skal nok gå fint.
Gjest gubbjævel Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Fallskjermjegere har (hadde ihvertfall) færre men lengre permisjoner enn vanlig førstegangstjeneste. I tillegg ryker det endel helger. Guttungen til en kompis var fallskjermjeger for ca 10 år siden. Etter det var han spesialjeger med diverse utenlandsturer. Han er fortsatt sammen med kjæresten fra videregående. Hvis dere er vil, stoler på hverandre og klarer å være fra hverandre måned(er) i strekk så fikser dere dette. Det begge VIL klarer man sammen. Hvis kjæresten din har viljen som skal til for å gjennomføre opptaket har han også viljen som skal til for å klare dette. Hvis han vil. Men nå er det minst 6 mnd til opptaket til FJ starter, og det er ikke mange som kommer inn. Ikke ta sorgene på forskudd, statistisk sett kommer kjæresten din verken til å bli FJ eller SJ. Antakeligvis ender han som leirsoldat på Rena med ødelagte føtter Mvh Gubbjævel
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 DET SUGER! Been there done that. Vi var sammens i 4 år, men gjorde det slutt da han dro til Afghanistan. Det var takka jeg fikk får å vente på han i over et år... Synes det er latterlig å være sammens med noen som ikker er der Anonym poster: 10a8e2c3008d6c2f43107785077f06a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå