Gå til innhold

Trekke fortann :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos tannlegen pga smerter med ei fortann. De fant ingen karies men en sprekk i tanna som går nesten helt ned. Nå sier tannlegen at jeg kanskje må trekke tanna :O

Er det ikke tilstrekkelig å rotfylle den? Skal ikke smertene forsvinne da? Hvordan kan jeg ha smerter bare for at det er sprekk i tanna om nervene alikavel er død?

Livredd for å miste tanna mi nå... snufs snusf....

Anonym poster: e40993387e32ba5bac10c59a1535900b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres merkelig ut å måtte fjerne hele tanna, men jeg er ingen tannlege.

Jeg har to kronefortenner hvor den ene er rotfylt. Var aldri snakk om å trekke tennene. Men kanskje tannlegen din mener roten også er ødelagt??

Jeg ville ha bedt om en second opinion fra en annen tannlege før jeg hadde gått med på å fjerne en hel tann, da dette uvergelig betyr et stort inngripen i enten smilet eller lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en sprekk vertikalt, nedover i roten, så er det vanskelig å redde tannen!

Anonym poster: 78088a47aec9bd14bf28eca482ca0d10

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en knekk i den ene fortanna som utviklet seg og måtte trekkes etter en tid. Grunnen til å ta den før skaden ble for stor, var at beinvev også kunne ta skade og det ville bli vanskeligere forhold for å lage et inplantat. Etter at tannen var trukket, hadde jeg en kunstig tann på en plate inntil jeg hadde fått laget et inplantat og ny tann i porselen. 25000 kr kostet herligheten......

Årsaken til skaden i tanna var ifølge tannlegen, for "hard behandling" da jeg hadde tannregulering.

Anonym poster: 0abbe4b8195b74b1de3473b662a27353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er en sprekk, nesten helt ned, så da kan vel kanskje ikke tanna reddes. Jeg blir jo ikke seende ut! Er jo selvsagt fortanna mi!!" Hvordan gjorde du det da? Du gikk vel ikke derifra uten tann når de trakk den?

Har ikke råd til noen ny tann.. Er kjemperedd nå...

Anonym poster: e40993387e32ba5bac10c59a1535900b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært og tatt avstøpning av tennene og gane på forhånd, og fått lagd en plate med en tann på, som jeg satte rett inn etter trekkingen. Så innmari snodig ut, og jeg lespet når jeg snakket. Denne måtte jo ut morgen og kveld når jeg skulle pusse tennene, inntil jeg fikk den nye implantert, det tok noen måneder.

Hehe, var noen som lo da jeg bodde på et backpacker-sted i Australia, og jeg sto på fellesbadet og pusset min ene tann/plate, og med et tannløst smil ;-)

Men jeg må innrømme at jeg gråt da jeg var hos tannlegen, det føltes som noe av personligheten min som forsvant.....

I dag er det ingen som kan se at jeg har en kunstig tann der :-)

Anonym poster: 0abbe4b8195b74b1de3473b662a27353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger er som regel behjelpelige med nedbetaling/finanisering. Er jo egentlig helt håreisende at det skal være så dyrt å gå til tannlege; jeg brukte i fjor nesten tredve tusen på to tenner.Men få gjort noe med det før det blir enda verre; lån penger om du må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 12 år senere...
AnonymBruker

Jeg drar opp tråden igjen for jeg har et lignende spørsmål.

Jeg har et hull nær tannkjøttet i en av hjørnetennene og lurer på om en tannlege kan fikse dette eller må trekke tannen. Noen som vet? 🥺

Anonymkode: a7963...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har et hull nær tannkjøttet i en av hjørnetennene og lurer på om en tannlege kan fikse dette eller må trekke tannen. Noen som vet? 🥺

Det hullet fikser tannlegen 🙂 

Anonymkode: fc83f...f98

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tannleger trekker ikke tenner med mindre der ikke finnes noe alternativ. 
Kan roten bevares, men ikke tannen så får du en krone. Mye bedre enn å trekke tenner og gå tannløs som en annen uteligger fra slummen. 

Anonymkode: c3442...b64

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...