Gå til innhold

Omvendt problem med drikking i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører stadig om at barn sliter når foreldrene drikker seg fulle hele jula. Veldig trist at det skal være sånn.

Hos oss er problemet omvendt. Min manns voksne datter er den som drikker seg snydens hos oss. Gruer meg til jul hvert år pga av dette.

Jeg er av den formening at julaften er familietid og skal være til hygge for alle. Alkohol skal nytes moderat og ingen burde drikke seg veldig beruset. Festen kan man ta i romjulen sammen med venner.

Alle hos oss drikker litt til maten, men ingen bortsett fra henne tar den helt ut. Derfor har vi kjøpt inn drikkevarer som vi skal ha hele julen. Det varer ikke lenge når hun kommer dessverre. Hun har aldri med seg noe. Tror heller ikke hun hadde drukket så mye hvis hun måtte betalt at selv.

Har tatt opp dette med min mann, men han syns hun skal få lov til å kose seg som han sier. Han vil ikke ta det opp med henne. Problemet er at når hun koser seg er det ingen andre som gjør det. Vi må sitte å høre på henne fra middagen og hele kvelden. Snøvlende og høyrøstet.

Har dere tips til hvordan jeg kan takle dette?

En løsning er at vi ikke har alkohol i huset, men syns ikke det er riktig at vi ikke skal kunne ta en øl til maten eller by andre gjester på noe bare pga av henne.

Anonym poster: 1c75c3fd82df9c49c53ed8f61730c694

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjem vekk ein del av alkoholen slik at det kun er nok framme til kos til maten. Du kan prøve å ta ein prat med ho også, ho bør forstå det.

• Liker 3
Skrevet

Er det mulig å bare sette fram det som skal drikkes til middagen? Eller at du/mannen sin skjenker i glassene?

En eller annen måte som gjør at det ikke er fritt fram for selvskjenking vil kunne redusere mengden hun tyller i seg betraktelig (vet at slike triks ikke fungerer på ordentlige alkoholikere, men hvis hun bare drikker i overkant mye for å kose seg, så kan dette kanskje redusere problemet noe?).

Anonym poster: 3f301bac31de06554610e0f8b18bd578

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er det vertskapet som skjenker i til gjestene. Vi har ikke flakser stående på bordet, men stående på kjøkkenet. Så tilbyr vi folk påfyll når vi ser det er tomt i glasset - eller lar være om vi ser de har fått nok... Da går vi heller over til å tilby mineralvann/vann.

Det er helt uaktuellt å la gjestene drikke seg fulle hos oss.

Evt kan dere ta en løgn og si at oisann, nå var det visst tomt, gitt...

Anonym poster: 0d4d1ca7b8e9ed6906600bceb02d296d

• Liker 7
Skrevet

Kjedelig problem ja. En ting er at hun ikke respekterer andre sine følelser rundt dette, men at hennes far syntes det er helt kurant gjør det hele vrient.

Er det barn hos dere? Isåfall må du si til din mann/samboer at for barne sin skyld vil du skjerme de for den overstadige alkohol drikkingen. Du må rett og slett være bestemt. Ikke kjøp inn så mye alkohol. Eller ikke kjøp inn noe i det hele tatt. Si til din mann at du blir virkelig brydd av å ha den beruselsen i stuen når det egentlig skal være en rolig familietid. Du må trenge gjennom til han med dine følelser rundt dette.

Du kan jo kjøpe inn bare litt alkohol, og fortelle henne om at dere ikke har mulighet til å handle inn mer enn en øl per hode i år. Så hvis hun MÅ drikke noe utover det må hun ta med selv. En ting er å spandere øl til maten, men hvis hennes alkobruk er et problem så ikke betall for fylla hennes.

Skrevet

Hell drikken i karaffler samt skjenk i til alle selv.

Skrevet

Jeg ville ha vært streng og sagt det rett ut. At det er nok og at jeg ikke kommer til å tolerere at hun drikker seg overstadig beruset og ødelegger jula for oss andre.

Noen får tenning av alkohol og klarer ikke å stoppe, og er hun en av de så nytter det forbasket lite å gi henne ett eller to glass. Da tipper jeg hun kommer til å gjøre hva hun kan for å få påfyll.

Enten må hun holde seg edru eller risikere at hun må feire jul alene.

Her snakker man om det beste valget for de fleste. Det er ikke dere som skal ta hensyn til henne, men omvendt. Og det er heller ikke "å ta hensyn" til henne å tillate henne å bli overstandig.

• Liker 4
Skrevet

Vi har to felles barn på 14 og 18. De drikker ikke. 18 åringen syns det hadde vært flaut å drikke med oss også.

Jeg setter alltid frem både brus og øl på bordet. En til hver. Jeg har også prøvd å sette brus foran hennes tallerken som hint, men den bare bytter hun ut med øl. Om det er tomt på bordet sier bare mannen min at det er mer i kjøleskapet. Da har hun på en måte fått klarsignal av faren og da går det i ett hele kvelden.

Hun oppfatter uansett ikke at vi andre syns dette er slitsomt. Faren vil jo ikke ta det opp med henne. Stanger hodet litt i veggen her. Sier jeg noe så blir det sure miner fra både henne og mannen. Hadde det vært en av mine så hadde jeg tatt det opp uten problemer.

Skrevet

Jeg har stebarn, både store og små, og jeg hadde overhodet ikke tillatt at noen av de skulle drikke seg dritings foran mindreårige søsken eller mine egne barn. Det strider mot alt jeg står for, og jeg hadde bedt mannen min om å respektere mitt standpunkt på dette om det så hadde betydd at han og dattera måtte ha feiret alene.

Dette er viktig!

• Liker 4
Skrevet

Kan du ta noe av ølen inn på soverommet deres? Gjemme det bort for kvelden?

Så får hun seg en øl til maten, og for så gå inn i kjøleskapet og hente seg en ny øl selv. Der ser hun at det ikke er mer igjenn og det blir med det?

Mannen din burde kansje få vite om at du setter resten av drikken inn på soverommet da han kansje begynner å lete etter det hvis hun skulle komme til å lure på hvorfor det er så lite?

Skrevet

Jeg har stebarn, både store og små, og jeg hadde overhodet ikke tillatt at noen av de skulle drikke seg dritings foran mindreårige søsken eller mine egne barn. Det strider mot alt jeg står for, og jeg hadde bedt mannen min om å respektere mitt standpunkt på dette om det så hadde betydd at han og dattera måtte ha feiret alene.

Dette er viktig!

Uff, ja dette plager meg veldig og legger en stor demper på julen. Jeg vokste opp med mye fyll i barndommen og dette får vonde minner frem.

Jeg vil at barna mine skal slippe dette samtidig som jeg vil de skal se at det går an å drikke alkohol uten at det skal bli fyll av det. Som mor drikker jeg en øl til maten og kanskje et glass vin senere på kvelden. Drikker meg aldri beruset. Jeg syns ikke noe om at den som leser opp gavelappene snøvler.

Jeg skal prøve å si det mer rett ut i år. Håper bare ikke det legger en enda større demper på jula.

Skrevet

Men hvis mannen din og datteren hans synes det er koselig å sitte og pjalle sammen og skravle, hvorfor kan de ikke da gjøre det utover kvelden og natten? Kan du foreslå en regel om at alle begrenser seg ved middagen og kakene, og så kan de eventuelt sitte oppe og drikke vin og snakke etterpå?

Bare tenker høyt, siden de tydeligvis setter pris på det- kanskje de ikke møtes så ofte heller? Uansett synes jeg det er en uting å skulle ta den helt ut ved middagsbordet på julaften. Men hvis du tilbyr et alternativ er det kanskje lettere å få med både mann og stedatter? "Sitt gjerne oppe og drikk og prat, men la oss få ha middagen og gaveutdelingen i rolige former?". Kunne det være en tanke?

Anonym poster: 3f301bac31de06554610e0f8b18bd578

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om sure miner, julaften vil jeg ikke ha fyll. Sett fram passe mengde på bordet, ha et par øl ekstra i kjøleskapet, gjem resten hvor hverken mannen eller datteren vet hvor er. Ups, tomt gitt, jaja da får vi hygge oss med litt kaffe da!

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammel er denne voksne datteren og hvor gamle er de yngste barna? Når går de yngste barna til sengs?

Anonym poster: d2d94ebd1a48ec47a075046a00035d31

Skrevet

Kan du ta noe av ølen inn på soverommet deres? Gjemme det bort for kvelden?

Så får hun seg en øl til maten, og for så gå inn i kjøleskapet og hente seg en ny øl selv. Der ser hun at det ikke er mer igjenn og det blir med det?

Mannen din burde kansje få vite om at du setter resten av drikken inn på soverommet da han kansje begynner å lete etter det hvis hun skulle komme til å lure på hvorfor det er så lite?

Jeg prøvde et år å gjemme det i garasjen, men det ble kjapt flyttet til kjøleskapet av mannen min. Mye av problemet ligger hos han. Han mener hun skal få drikke hvis hun vil det. Begrunnelsen er at han er redd for at hun ikke skal føle seg velkommen hvis han nekter henne det.

Han har alltid vært litt redd for å fornærme henne.

Må legge til at hun ikke har alkoholproblemer ellers. Vet at hun er veldig sparsommelig når hun kjøper inn selv.

Skrevet

synes mannen din, hennes far, at det er helt ok at hun drikker seg overstadig beruset foran småsøsknene sine?

Skrevet

Hvor gammel er denne voksne datteren og hvor gamle er de yngste barna? Når går de yngste barna til sengs?

Datteren er 26. De yngste er 14 og 18. Har ingen leggetider på en sånn dag for den minste, men han legger seg selv i rimelig tid. Er som regel sliten etter en lang dag.

Skrevet

Jeg prøvde et år å gjemme det i garasjen, men det ble kjapt flyttet til kjøleskapet av mannen min. Mye av problemet ligger hos han. Han mener hun skal få drikke hvis hun vil det. Begrunnelsen er at han er redd for at hun ikke skal føle seg velkommen hvis han nekter henne det.

Han har alltid vært litt redd for å fornærme henne.

Må legge til at hun ikke har alkoholproblemer ellers. Vet at hun er veldig sparsommelig når hun kjøper inn selv.

Men dere nekter henne jo ikke å drikke mer hvis dere ikke har mer drikke? Da kunne hun heller kjøpt inn selv hvis hun synst det blir for lite?

Hun vet jo ikke at dere har gjemt drikken og kommer nok bare til å tro at dere kjøpte inn lite i år? :)

Men jeg forstår det med mannen din, kansje du skal prøve å forklare han i en saklig tone hvorfor du ønsker å legge en del av drikken i garasjen denne julen, og han lar den være der? At du og dine barn setter pris på hvis hun maks får 3 øl av dere og kansje ett glass vin på kvelden/natten? (hvis ikke dette blir for mye for henne da)

Skrevet

Dette er rent bullshit fra mannen din. Han er så på jordet her at jeg får vondt!

Og når du i tillegg har vokst opp med fyll så er det enda en grunn til respektere deg og dine ønsker.

Det er IKKE ok å drikke seg drita foran unger og familie på julaften (eller noen andre dager i året).

Om han tror at ubegrenset med drikkevarer vil få dattera til å elske han mer så er det hans problem, og hvis hun er en sånn liten prinsesse som blir snurt og nekter å stille med mindre det er fri bar så bør hun absolutt få seg en vekker.

Av hensyn til deg selv og de yngste barna så skylder du dere alle å si blankt nei. Enten en alkoholfri jul eller null drikkevarer på Boozie. Vil ikke mannen ta hensyn så må dere ta det derfra, for da må han justere litt på virkelighetsoppfatningen sin.

• Liker 5
Skrevet

Datteren er 26. De yngste er 14 og 18. Har ingen leggetider på en sånn dag for den minste, men han legger seg selv i rimelig tid. Er som regel sliten etter en lang dag.

Da synes jeg heller ikke om at hun holder på slik. Hadde vært noe annet om barna var så små at de var i seng til klokken 20, eller at de også var over 18.

Jeg har per dags dato aldri sett mamma eller pappa full, og hos oss har det alltid vært slik at de voksne koste seg med et par glass, men aldri mer enn det, men nå som vi alle er voksne (vi barna er 25, 27 og 30) så koser vi oss alle med akevitt, øl og vin og er nok sikkert litt brisne på julekvelden. Men det er bare koselig synes jeg. Tar oss god tid med å åpne gaver og høre på julemusikk mens vi tar oss et glss vin. Kjempetrivelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...