Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ågud, hvor jeg er lei av å krangle om åpne vinduer. Min elskede tåler tydeligvis ikke frisk luft, og jeg er avhengig. - Vi har et problem!!

Her i huset er et vindu etterhvert blitt et meget personlig anliggende. Han oppfatter et åpent vindu som en personlig fornærmelse, mens jeg hører vinduet bli lukket med et voldsomt smell i ren provokasjon.

Vi har store stuevinduer som vender mot sør, det går mot vår og varmere tider og det har vært mye pent vær de siste ukene. Oljefyren surrer og går på full guffe hele døgnet. Gjett om det blir varmt innomhus i løpet av formiddagen. Det er som om hele lufta dirrer. Jeg må ut, og jeg må ha lufta inn, hvis ikke fordufter jeg. Men ikke min elskede. I følge ham har vi en avtale om at OK, vinduet kan være åpent om natta, men IKKE ellers. Herregud, hvor jeg er lei.

Men om ikke vi har problemer, så må vi vel lage noen?? Et åpent vindu-krangel er ikke det verste i et større perspektiv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen ja - måtte bare lese innlegget ditt høyt for han, for her i huset har vi den samme historien... :roll: Jeg tror bare det er noe vi får leve med! :ler: Det er rimelig tåpelig, men innimellom har vi små seanserer der han lukker og jeg åpner vinduene, kan holde på leeenge vi. åpner-lukker -åpner -lukker. Går han på toalettet så må jeg forte meg å lage full gjennomtrekk da vet du, til store protester når han kommer tilbake. Jadda, ingen som kjeder seg her i gården! :sjarmor:

Skrevet

Her har vi også en liten krig, men ingen krangel. Han prøvde seg i begynnelsen, men ga seg når han ikke kunne "belære" meg.

Kontakta til tven blir trukket ut av meg og satt inn igjen av ham.

Vinduet på soverommet blir satt opp av meg og lukket av han. Andre vinduer også.

Varmtvannsberederen blir satt på 1 av meg, og 3 av han.

Osv. Osv. Osv.

Det er rett og slett slik det være.

Ikke noe å krangle om.

Han prøvde som sagt, men jeg lot som ingenting og fortsatte som jeg har gjort i alle år.

Bare fortsett å lukke opp og lufte.

Så får han lukke igjen...

Klart man slipper inn luft om det er for varmt og innestengt. Også om man rydder f.eks. og blir varmere enn den som sitter i sofaen. Det går an å kle på seg mer, for den frosne...

Eller mener han du skal løpe rundt naken?

Skrevet

Eller mener han du skal løpe rundt naken?

:sjarmor:

Gjest Nicoline
Skrevet

Hei Birgitte ... en liten avsporing:

Ser på avataren din - liker du Dagfinn Knudsen ? Jeg er en stor fan av bildene hans - mitt nesten kunst-innkjøp blir ett av hans verk :wink:

Gjest Jentasi
Skrevet

Her i huset er et vindu etterhvert blitt et meget personlig anliggende. Han oppfatter et åpent vindu som en personlig fornærmelse, mens jeg hører vinduet bli lukket med et voldsomt smell i ren provokasjon.

[ ]

Men om ikke vi har problemer, så må vi vel lage noen?? Et åpent vindu-krangel er ikke det verste i et større perspektiv.

Jeg mener ikke å lage problemer for dere, men er du sikker på at det ikke ligger noe annet under her? Mellom dere? Eller slit og stress i hverdagen på jobb? Noe som flyttes over på vinduer? Noe som gjør at dere blir ekstra irriterte?

For dette er vel i grunnen noe man burde komme til enighet om, respektere hverandre, lage et kompromiss, kle av og på seg...

Skrevet

Jeg mener ikke å lage problemer for dere, men er du sikker på at det ikke ligger noe annet under her? Mellom dere? Eller slit og stress i hverdagen på jobb? Noe som flyttes over på vinduer? Noe som gjør at dere blir ekstra irriterte?

For dette er vel i grunnen noe man burde komme til enighet om, respektere hverandre, lage et kompromiss, kle av og på seg...

Jeg er enig med deg. Jeg hadde syntes det var veldig slitsomt i lengden å skulle krangle om slikt, og hva er vitsen med å åpne vinduer du vet vil bli lukket etter 2 minutter, eller lukke vinduer du vet vil bli åpnet igjen rett etterpå? Her er man bare nødt til å komme fram til en løsning eller et kompromiss. Selv små ting kan skape store gnisninger over tid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Innelufta kan være ganske skadelig, så det MÅ gjennomluftes et par ganger hver eneste dag!!!!!!!!!!!!!!

Jeg sitter her med åpent vindu nå, litt kjølig, men deilig. Samboeren har gått for å ta på seg en genser til + ullsokker, så dette går så bra så....................Han forstår godt at vi må lufte ut leiligheten, selv om han syns det blir kaldt.

Men hva i all verden kommer det av at så mange menn(?) ikke tåler frisk luft når de er inne?

Hvis de fryser kan de da bare kle på seg mer, eller bevege seg mer, eventuelt gå til et annet rom, eller slenge et pledd rundt seg hvis de sitter stille......?

Hva er egentlig det store problemet her?

Skrevet

Og jeg sier som jeg ofte sier:

Det er'kke no rart det er krig i verden :ler:

*Utlufting er sunt OG viktig!

*Man bør egentlig ta ut TV-kontakta!

*Det er bedre at varmtvannsbeh står konstant på 3 enn på 1 - og hvertfall ikke skru opp og ned hele tiden!

Skrevet

Åneida, vi er ikke i gang med å starte noen 3. verdenskrig, vi er bare uenige om hvorvidt vinduene skal være åpne eller lukkede på visse steder i huset til bestemte tidspunkt på døgnet. Det er garantert heller ikke noen kime til skilsmisse, ei heller projiserte stressfaktorer. Det er kanskje i mangel av noe viktigere krangle om?

Jeg kan faktisk nevne i fleng tema som det krangles om her i huset, og som jeg tror er sunt for et allsidig samliv. Jeg vet at jeg ville iallfall aldri trives sammen med en fyr som var enig med meg i ett og alt. Det å krangle om vinduene tror jeg er et sunnhetstegn ved forholdet. Det samme tror jeg om

brødkrangelen (-vi kan jo ikke begynne på det nye brødet før det gamle er spist opp?), og

skillingsbollekrangelen (-de fineste bollene skal i fryseren så kan vi spise de stygge i kveld!) og

ryddekrangelen (skal vi rydde på plass eller skyfle ned i nærmeste skuff?)

og dynekrangelen (-du kan ikke mene at du skal sove med knappene i kortenden av dyne opp mot ansiktet??)

Åjada, vi har mange alvorlige problemer. Men vi trives med dem!

Skrevet
Varmtvannsberederen blir satt på 1 av meg, og 3 av han.

Liten avsporing, men dersom varmtvannsberederen står på 1, lager du en digg plass for legionellabakterier... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Liten avsporing, men dersom varmtvannsberederen står på 1, lager du en digg plass for legionellabakterier... :roll:

...og du reduserer levetiden på berederen ganske betraktelig, fordi det ene varmeelementet er av hele tiden....

Gjest Anonymous
Skrevet
Oljefyren surrer og går på full guffe hele døgnet. Gjett om det blir varmt innomhus i løpet av formiddagen. Det er som om hele lufta dirrer. Jeg må ut, og jeg må ha lufta inn, hvis ikke fordufter jeg.

Hva med å skru av oljefyren??

Noen liker å brenne opp pengene sine, men det fins da bedre måter å anvende de?

Skrevet

Tanken står på 3 over natta eller lenger, og blir skrudd ned når vannet er varmt igjen. Noen ganger rekker det å bli kokvarmt, andre ganger ikke.

Om tanken stod på 3 hele uka, har det liten betydning for utvikling av lumske bakterier.

Hva så når vi har huset fullt av gjester og vannet aldri rekker å bli helt oppvarmet, i uker av gangen - er vi i livsfare hele gjengen da, til tross for at tanken står på full styrke? :roll:

Må nevne at jeg ikke har sparedusj, som visstnok er en enda større fare for legionella...

Skrevet

Her var det mye grums. Å kjøre oljefyren på full gass med åpent vidu er bare dumt. Hvis det er så varmt at du må lufte, sett ned termostaten.

En rask gjennomlufting og så stengte vinduer er det mest økonomiske.

Hvis det fremdeles er innestenkt kan filteret i vinduventilen være tett.

Å tekke ut kontakten til TV'n hver dag er helt ubegrnnet, med mindre dere har daglige tordenvær (ute) Derimot bør man slå TV'n av med hovedknappen. Forbruker av standbystrøm på TVer og alt mulig annet elektronikk bruker like nye strøm som Altakraftverket produserer.

Man sparer ikke strøm ved å ha varmtvannsberederen på 1 istedet for 3,

man bruker like mye strøm, men det tar lengere tid. Sett den på 3 og termostaten ordner resten. Elementes levetid forblir upåvirket.

Legionellabakterier kan i skjedene tilfelder oppstå i rør hvor lunkent vann blir stående i lange perioder. Med daglig bruk av varmtvann oppstår de ikke. Smitten må være tilstede i vannet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...