Gå til innhold

Vet ikke hva jeg vil jobbe som

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) Jeg er en jente som går siste året på VGS. Jeg har ingen anelse om hva jeg skal jobbe som når jeg blir eldre eller hva jeg skal studere.

Vil ha en jobb hvor jeg kan reise rundt i verden, og ha en variert hverdag sånn at man ikke går lei etter noen måneder.

Har dere noe tips til hvilken jobb en reiseglad jente burde vurdere?

Anonym poster: b2434deb500aad6a4fae45d795cec4c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar :-)

Hva kan man gjøre i reiselivsbransjen? Unntatt å være flyvertinne?

Anonym poster: b2434deb500aad6a4fae45d795cec4c1

Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
Gjest Badabing
Skrevet

Hvilke fag er du best i? Hva interesserer du deg for? Det er jo mye man kan kombinere med jobber i utlandet, men du bør kanskje skrive litt mer om deg selv slik at vi har mer å gå ut fra. :)

Skrevet (endret)

En ting man bør være klar over er at den type jobb som oppfyller det du beskriver stort sett også vil innebære svært lite tid til familie og lav lønn med lite mulighet for å gå opp i gradene på sikt. Skal du finne en jobb hvor du ikke må være en av en million (altså dødsflink og ha evner av en annen verden) som lar deg reise mye utover å jobbe som flymannskap vil det være å bli vært for charterselskaper.

Et annet elternativ er salg, for eksempel innen farmasibransjen eller andre steder som gjerne ansetter unge kvinner som reiser rundt.

Om du ikke har gjeld, klarer deg på svært lite, og ikke har noe mål om å legge deg opp penger kan du sikkert også reise rundt og ta strøjobber her og der. Det blir dog som å leve i en koffert og du vil aldri ha noe struktur - så man må være mer opptatt av å oppleve enn å ha stabilitet.

Det hele avhenger av hva du vil offre. Du har stort sett 3 momenter:

- stabil jobb

- god inntekt

- opplevelser/spennende jobb

Og du må gjerne velge bort minst 1 av disse.

Om du er meget god i språk, lærer deg flere eller kan flere språk flytende fra før, tar en MBA og kaprer en god jobb i et internasjonalt firma kan det være du får reist mye. Men jobben vil sjeldent innebære så mye spenning og variasjon. Det blir da mye av det samme igjen - økonomi, budsjetter, regnskap.

Sivilingeniør kan fungere også om du jobber innenlands noen år og søker deg til den type stillinger (mye utskiftning siden folk blir lei av mange reisedøgn). En kompis jobbet som ingeniør i et selskap som leverer brannsystemer på cruiseskip. Han var på schipol 200 dager i året på vei til eller fra ett sted verden rundt. Dog er det jo begrenset hva man kan oppleve når man er 1-2 døgn et sted før man blir sendt tilbake.

Endret av Guybrush
Skrevet

http://utdanning.no/

Anbefaler deg å lese på denne siden. Er jo tross alt du selv som vet hva slags interesser du har. Du kan også ta kontakt med rådgiver på skolen din, de kan være til hjelp. Hvis det er et fag på skolen du liker spesielt godt, kan du snakke med læreren i det faget å spør hva slags utdanning og muligheter det finnes innenfor faget. Det synes jeg hjalp hvertfall. Lykke til :)

Skrevet

Jeg er også en av dem som kunne tenkt meg en reisejobb:p Kom over denne siden her så blir du kanksje inspirert til noe:D : http://www.dinside.no/28350/her-er-reisejobbene

Vil også si at folk som jobber innenfor økonomi og markedsføring kan også ha muligheten til å reise, samt ingeniører. Vil du feks jobbe med utviklingsarbeid så er sykepleiere, leger og lærere ettertraktet.

Anonym poster: 40847d20d9ecba743c4bcb2af08e2970

Skrevet

Hmm, venninna mi lurte også veldig på hva hun skulle bli.

Hun fikk hjelp av en karriererådgiver - litt dyrt, men verdt pengene. Hun fylte ut et skjema, og tok litt tester.

Men i forhold til det du spør om; mange folk i bedrifter som reiser mye. De er alt fra ingeniører til økonomer. Så er det jo flyvertinner som du nevner, reiselivsguider i syden, tolk, osv.

Hva ligger prisen på? :)

Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
Skrevet

Geolog? mange geolgoger reiser verden rundt på forskningsturer osv. En veldig variert hverdag.

Anonym poster: de6800383a620016f76a79ba30f9c90a

Skrevet

har du reist mye før? utenom standar sydenturer liksom..

Eller høres det bare så kult å reise liksom?

for det å reise er ikke så fantastisk som det ser ut til når man leser andres reiseskildringer, man får som regel bare høre alle de fantastiske opplevelsene, og ikke de langt flere helt ordinere eller yberkjedelige dagene/ukene.

litt som med militæret, alle husker det gøye, og fortrenger det kjipe

• Liker 1
Skrevet

Finn heller en jobb med mye fritid, og reis på ferie dit du har lyst

• Liker 2
Skrevet

Kanskje en litt "vill idé", og ikke noe jeg ville anbefalt på sikt, men for et år eller to: hva med å søke jobb ombord på et cruiseskip? De store cruiseselskapene søker ofte etter "verter" som fikser sosiale arrangement ombord, leder faste aktiviteter etc.

Jeg jobbet ombord på et slikt skip selv en periode, og trivdes fantastisk godt. Min jobb var mer teknisk rettet og passet inn med studier, men jeg snakket en del med vertene også, og fikk inntrykk av at de fleste elsket det for reisingen og det sosiale. Ja, det er tidvis hardt arbeid, lange arbeidsdager og ikke spesielt godt betalt (ihvertfall sammenlignet med norske lønninger, og man bor ikke i luksus ombord), men de fikk møte mange spennende mennesker, reise verden rundt, og hadde ofte mulighet til å gå i land når det ikke var arrangement ombord.

Bør så absolutt kombineres med en utdanning innenfor et felt man ønsker å jobbe med på sikt, men jeg merker at min periode i "internasjonalt miljø" ofte har fått positiv reaksjon på jobbintervjuer etc, så det var på ingen måte bortkastet. I tillegg til å være en opplevelse for livet. :)

Anonym poster: 43789b0aa0d5ed6f777a81a1d2ea294b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...