Gjest Celina 31 Skrevet 6. mars 2004 #1 Skrevet 6. mars 2004 Jeg har jobbet endel ved siden av studiene og hatt litt utenlandsopphold og slikt, og nå er jeg endelig ferdig med graden Cand.polit. statsviter. Mc Kinsey & Company ville ikke ha meg (sendte søknad ++), UD har sagt nei, og når man sender jobbsøknader til departementene og direktoratene bruker de gjerne 1-2 måneder på å si at "vi har nå besatt stillingen, og ønsker deg lykke til videre". Privat sektor: innen rekruttering, konsulenttjenester, journalistikk, Boston Consulting group er en mulighet, men jobbene florerer ikke. Norsk næringsliv føler seg dessuten tryggest på økonomer og teknikere. Accenture er et godt eksempel på det. Jeg har forsøkt Storebrand-trainee: de ville ikke ha meg. Dessuten merker jeg at min kompetanse fra Universitetet er bare faktakunnskaper om ting som passer til en lærer ved gymnaset..Analysekunnskaper, ja, og drøfting, samt metode og statistikk: jada. Men hva kan man egentlig? Og hvordan selge det? Hva har de egentlig bruk for? Hva vil de ha? Norsk næringsliv er jo lavt utdannet og ingen vet egentlig hva en statsviter ER for noe. Og Universitetene har på ingen måte tatt seg bryet med å gjøre for sine studenter som BI og NHH har gjort for sine: gi de praktiske case og bevisstgjøring på hva kompetansen består i. Jeg har selvfølgelig tenkt grundig selv over hva jeg kan og hva kompetansen består i: likevel har jeg ikke all verdens arbeidserfaring. Jeg har satt meg inn i flere selskaps historie og virke, og mange potensielle arb.givere: jeg har gjort hjemmeleksene. På den annen side finnes det jo mange statsvitere som har lykkes, som forfatter, journalist, førstekonsulent, toppsjef, gründer, partner, konsulent i selskap osv...mens andre havner på Drammen trygdekontor. Hvem har bruk for meg og når skal jeg få jobb? Jeg har søkt aktivt i ett år nå, og har jobbet ved siden av i en strø-jobb. Jeg ringer av og til og hører hvordan det går med søknaden, slik det er anbefalt, men det tror jeg bare er tull. Det kan fort bli mas når det er over 400 søkere. Jeg mailer og ringer rundt.. Finnes det noen kvinner som kan hjelpe meg med et tips her? PS! Jeg har sagt ifra til "nettverket" at jeg søker jobb innen ditten og datten og bla, bla: har gjort det meste av hva som står i oppskriftene til aetat, Karrieresenteret, internett, avisene, finn.no, og alle de andre. Jeg har ikke kontakter so mbare kan anbefale meg inn et sted: kanskje det er et must? Isåfall har jeg tapt på forhånd. :o
Gjest Poirot Skrevet 6. mars 2004 #2 Skrevet 6. mars 2004 Vit at du er ikke alene.... Jeg skulle til å foreslå karrieresenteret, men ser du alt her prøvd. Selv har ejg søkt over 60 jobber i staten (mest førstekonsulentstillinger) uten ett eneste intervju. Det eneste man kan gjøre er å fortsette å søke. Meld deg ledig, selv har jeg blitt oppringt 2 ganger fra Aetat med forespørsel om å steppe inn umiddelbart i ok stillinger, men da har jeg hatt andre engasjement på gang. Prøv Manpower og håp på at du får en fot innenfor 8kjenner en del økonomer som har gjort det slik). Lykke til.
Gjest Matahari offline Skrevet 6. mars 2004 #3 Skrevet 6. mars 2004 Uff, dette er ikke en behagelig situasjon. Jeg ser du tenker på McKinsey og BCG. Har du gode karakterer? Det er jo hovedkriteriet for denne type arbeidsgivere, og de får sinnsykt mye bra søknader. Og der er det ikke laud som er bra. Der skal du gjerne ha et snitt på 1.9 for å bli sett. På BI og NHH står karakterer i fokus, og det virker ikke som det er like viktig på universitetene. At du ikke kom videre i trainee-ordningen til Storebrand trenger ikke skyldes utdannelsen din. De rettet seg jo mot både jurister, siviløkonomer og samfunnsvitere. De fikk sinnsykt mange søknader, så det skal litt til for å bli sett i en slik bunke, uansett kvalifikasjoner. Har du vurdert Statistisk Sentralbyrå? De har vel en del samfunnsvitere, dog kanskje en overvekt av samfunnsøkonomer? Hva med mindre "hot-shot"-type konsulenthus, a la Bearingpoint? Informasjonshus? De vurderer jo statsvitere. Nei, det er kanskje tåpelig av meg å komme med konkrete forslag. Du har nok prøvd det meste. Men ikke gi opp! Det vil løsne etterhvert. Man må kanskje ta litt til takke til å begynne med, men det er ingen ukurant utdannelse du har. Jeg ønsker deg lykke til, skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å hjelpe deg.
Gjest Celina 31 Skrevet 6. mars 2004 #4 Skrevet 6. mars 2004 Flott, takk for det :-) Imidlertid lettere sagt enn gjort: jeg har tatt et slikt oppdrag/engasjement tidligere, gjennom Kelly services i Oslo. Det varte kun i 2 uker. Ingen visste hva det gikk ut på, eller hvor lenge det varte. Når det var avsluttet tilbød de noe elendige greier so mhadde passet til en 18-årig læregutt. (Ja jeg forstår at man må begynne et sted). Min virkelige-verden-situasjon er slik at jeg nå bor gratis men er avhengig av en stabil inntekt for å betjene maks. studielån f.o.m. snart, og jeg har allerede fått betal.utsettelse flere ganger. Derfor, hvis jeg skal "ta et kortere engasjement" for et byrå a la Manpower: har jeg ingen sikkerhet til husleie, studielån og andre levekostnader. Dette går derfor ikke. Man kan jo ikke si til kreditorene at "jeg har ikke jobb denne måneden, men jeg får kanskje noe om et par måneder igjen"! Min erfaring med slike arbeidsbyråer er at de knives og kappes om oss, klientene sine. En fra Addecco ringte meg opp og ville gjerne ha meg som telefon-kundebehandler for Tele 2. Hun visste ikke for hvor lenge, men trodde kanskje 1 måned. Da jeg stilte spørsmål om lønnen og nølte litt, ble hun sur og sa "ja, vi har mange diplomøkonomer her som mer enn gjerne jobber som kundebehandler". Men jeg fikk svaret på spørsmålet mitt jeg: jeg ville ha tjent mindre som telefon-kundebehandler enn i min nåværende strø-jobb. Damen syntes nok jeg var utakknemlig. og kresen. Hun prøvde å forespeile meg en virkelighet om elendig arbeidsmarked og at folk derfor burde ta til takke med alt. Jeg er til en viss grad enig, men jeg vasker ikke gulv når jeg er Statsviter, for å si det slik. Telefon-kundebehandling gor meg dessuten hodepine...det å surre i telefonen og hjelpe folk i all slags humør..ødelegger dagen! All summingen på slike lokaler hvor alle snakker så alle kan høre...jeg bli sliten bare jeg tenker på det, og for meg høres det ut som en slave-jobb med lusebetaling. Manpower....jeg synes det er noe ydmykende med det å registrere seg i et system hvor DE (byrået) skal være din arbeidsgiver..føler at jeg står med luen i hånden, når man må anstrenge seg SÅ mye for å få utbetalt luselønningene på max. 130,-kr.timen: det er en elendig lønn. Hvor er friheten i det når man er 31 år? :-x På tross av alt dette, optimistisk hilsen fra Celina :-)
Gjest Celina 31 Skrevet 6. mars 2004 #5 Skrevet 6. mars 2004 Matahari/Mathari: kjempeflotte tips fra deg her da! Jeg var ikke klar over at de kun så på karakterene nei..jeg visste jo at de var viktige, men ikke at de betød alt. Ved Universitetet i Oslo er det ulike tradisjoner for karakterer innen hvert fag. F.eks. ved Institutt for Statsvitenskap får man ikke 1.7...Dvs. det vekker stor oppsikt når noen får det. Det regnes derimot som ekstremt bra å få karakteren 1.9.-2.1. og meget bra med laud opp til 2.5. Og helt ok med 2.6.. Nå med de nye karakterene er det SVÆRT få som får en A, mens derimot B regnes som meget bra! C er også bra, da den dekker en laud! Derfor kan man ikke sammenlikne en Statsviters (fra UiO) karakterer med en fra BI eller NHH el.l.: det lar seg bare ikke gjøre! Isåfall hvis det gjøres er det meget urettferdig. Takk for tipsene om de mindre "hotte", jeg har ikke hørt om dem engang.
floyel Skrevet 8. mars 2004 #6 Skrevet 8. mars 2004 Hei Celina! Hva har du lyst til å jobbe med? Vet du det, er det ofte lettere å lete. Har du en faglig spesialisering du har lyst til å bruke i yrkeslivet? Hva slags jobberfaring har du etter sommerjobbene dine? Har du brukt analyse og metode-kunnskapene dine? Hvis ikke, tror jeg det er en stor fordel å få arbeidserfaring som viser at du kan bruke kunnskapene dine i praksis. Kan du få vit.ass-jobb hos en av dine tidligere forelesere/ veileder? Mange tall-knuser eller litteratursøk-jobber er ganske enkle, og professorer er gjerne glad om de kan slippe. Har du et Ok forhold til veilederen din? Kan du spørre ham/henne om tips og råd, kontakter og navn? Vil du bli tatt opp i en trainee-ordning? Søk på trainee på google og se hvilke firma som har det. Schibsted søker traineer i disse dager. Men - ofte er det 1000 søkere og 5 plasser. Kan du starte ditt eget firma? Har du gjennom hovedoppgaven din tilegnet deg spesialkompetanse som du kan selge gjennom konsulent-oppdrag? Det gir kanskje ikke fete inntekter, men verdifull erfaring. Dersom du er arbeidsledig - eller bare tjener litt i div. strøjobber (har hørt det er inntil 12.000 kr brutto) - fryser lånekassa renter og avdrag. Ta kontakt med ditt lånekassekontor og hør - og søk gjerne på nettsidene deres etter info først - mange av saksbehandlerne der har ikke peiling. 130 kr timen tilsvarer en årslønn på ca 230 000 i året. Da jeg sjekket for et par år siden (og bestemte meg for å velge vekk hovedfag i statsvitenskap) var gjennomsnitlig årslønn for statsvitere med hovedfag 210 000 kroner. Vær realistisk i dine lønnsforventninger til du har fått litt erfaring. Til slutt - ikke gi opp. Smil og vær glad for de første femti avslagene du får. Selv ultradyktige folk må ofte stange hodet i veggen en tid før de får sin første jobb. mvh Fløyel - snart ferdigutdannet med fem avslåtte søknader bak seg 1
Gjest Celina 31 Skrevet 8. mars 2004 #7 Skrevet 8. mars 2004 Takk for alle gode svar Imidlertid har jeg ikke lyst til å jobbe innen forskning/vitenskap. Hovedfagsoppgaven er oppskrytt, for den gir meg ikke annen spesialkompetanse enn hva folk flest har fått med seg i media om temaet. Det å starte for seg selv er umulig uten inntekt og erfaring. Jeg må liksom ha et slags livsgrunnlag før jeg eventuelt starter opp noe nytt og eget. Det vil gå noen år til før det skjer. Trainee-ordningene? Har forsøkt dem alle. Vanskelig å komem gjennom nåløyet selv om man er en "bra" kandiditat. Jeg får ta imot alle avslagene, men ikke gi meg. 210.000,-? Det må være noen år siden kanskje? Det er jo like mye som en uten noe som helst utdannelse i det hele tatt...Det kanda umulig være riktig? De statsviterne jeg vet om tjener minst 320.000,- i begynner-lønn.
glaciera Skrevet 9. mars 2004 #8 Skrevet 9. mars 2004 Jeg er i din situasjon. Men i tillegg til å bli ferdig på verst tenkelige tidspunkt (ifjor vår), så fikk jeg en baby mens jeg avsluttet hovedoppgaven. Jeg har hatt et korttidsengasjement etter at jeg ble ferdig, og har nå fått et nytt engasjement et annet sted. Det er snakk om en bra jobb med interessante og utfordrende arbeidsoppgaver (ganske nært regjeringen) som krever en Cand Polit, og utrolig nok har jeg fått det gjennom Manpower. Jeg vet ikke hva lønna blir, men jeg kan godt akseptere lavere lønn i en periode hvis oppgavene er spennende og erfaringen god på CVn. jeg er faktisk forberedt på at vi vil få dårligere økonomi når jeg begynner enn vi har nå med litt dagpenger og kontantstøtte. Jeg har ikke søkt på så innmari mange jobber, men jeg har vært på flere intervjuer allikevel. Når jeg skriver søknader legger jeg vekt på å prøve å fremheve kvalifikasjoner og erfaringer jeg har som jeg tror eller vet understreker de egenskapene de er ute etter i en kandidat. Altså, hvis de legger vekt på samarbeidsevner og fleksibilitet, så fremhever jeg minst en konkret erfaring jeg har som viser at jeg har dette, og som jeg har en attest fra som bekrefter det. Jeg mener ikke å belære deg, altså, jeg bare tenkte å komme med et tips. Og nettverk er alfa og omega i disse dager. Hvis du ikke har det så må du skaffe deg det. Engasjer deg i frivillig og/eller politisk arbeid. Du må selvsagt gå for en sak som du virkelig er opptatt av og være interessert i å gjøre noe og bli kjent med folk. Alle merker det med en gang hvis du kun er ute etter kontakter og å mele din egen kake. Avstanden er kort mellom "almuen" og folk i posisjoner i Norge, og du skal ikke gjøre mye vesen ut av deg før du får anledning til å omgås innflytelsesrike mennesker og kan gripe sjansen til å gi et godt inntrykk av deg selv. Pluss at det er jo gøy å ha noe meningsfylt å fylle dagene med mens du søker etter jobb, og mange vil bli oppmerksom på at du er i markedet for arbeid jo flere du blir kjent med. Ønsker deg lykke til!
floyel Skrevet 9. mars 2004 #9 Skrevet 9. mars 2004 Hei igjen! Ang. lønn og statsvitere: På www.samfunnsviterne.no er det lønnsstatisitikker for samfunnsvitere. Gjennomsnittslønna for en samfunnsviter varierer fra 330 000 (kommunal sektor) til 375 000 (privat sektor). Dette er gjennomsnittet for alle, altså ikke begynnerlønn-tall. For samfunnsøkonomer (som trad. har hatt ganske mye høyere begynnerlønn enn statsvitere) ligger gjennomsnittlig begynnerlønn på ca 260 000. Imidlertid er min oppfatning at folk stiger ganske raskt i lønn de første årene, så ikke avskriv en spennende jobb bare på grunn av lønnsnivå. (Tror egentlig heller ikke at du gjør det, men vil bare dempe skuffelsen ved å oppdage hvor råttent mange nyutdannete egentlig får betalt). Jeg kom til å tenke på en ting til: Er du 31 år? Har du studert hele tiden? Dersom du begynte å studere når du var 19 og er ferdig i en alder av 31 har du altså brukt 12 år på et studie som er normert til 6. Det kan hende at enkelte arbeidsgivere har stusset på hvorfor du har brukt så lang tid. I din situasjon ville jeg ha brukt en del tid på å fremheve realkompetanse jeg evt. har tilegnet meg gjennom reisevirksomhet, deltidsjobb, folkehøyskole, organisasjonsarbeid eller hva det nå er som har fått studiet til å trekke slik ut. Også må du heve haka og tro på deg selv og det du har gjort. Jeg tviler på at "alle" har fått med seg samme dybde i stoffet du har gjort i hovedoppgaven din ved å følge med i media. Det er lett å raske sammen litt overflatekunnskap - virkelig dybdeforståelse mangler ofte. Du må fremheve det beste med deg selv og din kunnskap. Å selge seg selv er dessverre den eneste måten å skaffe seg jobb på. mvh Fløyel
Gjest Celina 31 Skrevet 9. mars 2004 #10 Skrevet 9. mars 2004 Hjertelig takk for de fine tipsene fra alle over her, mye her som jeg kan jobbe litt med og som jeg ikke var klar over. Jeg har ingen hull i CV'n selv om jeg først ble ferdig studiene nå..jeg har jobbet i perioder uten å studere. Ikke fordi jeg ble studielei eller noe, men fordi jeg simpelthen så meg nødt til å jobbe i ett år fulltid uten studier, har bodd i utlandet uten å studere, osv. Jeg tror jammen jeg skal følge rådet om å engasjere meg politisk/i organisasjoner som jeg har interesse for. Det har jeg ikke gjort særlig av tidligere.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #11 Skrevet 9. mars 2004 Har du sjekket Folkehelseinsitituttet? www.fhi.no Ser at de jevnlig annonserer ledige forskerstillinger der de søker etter bl.a. statsvitere.
Gjest Celina 31 Skrevet 9. mars 2004 #12 Skrevet 9. mars 2004 Takk for tipset. (Jeg skal imidlertid ikke jobbe med forskning. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå