Gå til innhold

Nyutdannet lege, hvordan få jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så står du som nordmann på gardermoen, endelig hjemme fra et 6-års langt helvete i nordre Slovakia, med diplomet i hånda og bestått legeutdanning. Hva gjør man?

-Må man ta ekstrakurs/tilleggsfag?

-må man gå som turnuslege i 1,5år?

-må man søke autorisasjon, tillatelse eller andre ting? Og evt NÅR (før/etter turnus/kurs/annet)

Anonym poster: a1a677a64a84353089000585f11fe46d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fylkeslegen kan nok besvare spørsmålene dine.

Skrevet

Fylkeslegen kan nok besvare spørsmålene dine.

Takk for tipset du, men dumme meg tenkte det var enklere å prøve KG

Anonym poster: 5918e0f4ddd6958f5e6a972598033589

Skrevet

- Du må få autorisasjon som lege i Norge.

- Du må ta turnustjeneste, ja.

Resten kan du finne ut her: http://www.helsetilsynet.no/upload/Publikasjoner/veiledningsserien/godkjenning_lege_norge_ik-2447.pdf

Anonym poster: 6a05012c7ef63ff574c8acfeacf0ba1b

Flott! Tusen takk!!

Er det forresten mulig å jobbe som allmennlege med rett til trygderefusjon (er det dét det heter?) uten å spesialisere seg? Noen som vet?

Skrevet

Flott! Tusen takk!!

Er det forresten mulig å jobbe som allmennlege med rett til trygderefusjon (er det dét det heter?) uten å spesialisere seg? Noen som vet?

Ja, jeg er ganske sikker på det. Kjenner i alle fall flere leger som har startet egen praksis etter å ha jobbet på sykehus i et par år.

Skrevet

Du må søke turnus på lik linje med andre nyutdannede. Følg med på safh.no for informasjon. For å få refusjonsrett må du ha jobbet i 2 år (inkludert turnus), så vidt jeg vet. Ellers kan du søke rundt på sykehus etter turnuslegevikarjobber før du får deg turnusplass, men det er mange om beinet, så det kan ta litt tid å få napp.

Har du autorisasjon fra Slovakia, forresten? Jeg er litt overrasket over at du ikke vet om du må ha turnus eller ikke, men NMF er kanskje ikke til stede i Slovakia?

Skrevet

Ja, jeg er ganske sikker på det. Kjenner i alle fall flere leger som har startet egen praksis etter å ha jobbet på sykehus i et par år.

Takk :)

TS

Skrevet

Du må søke turnus på lik linje med andre nyutdannede. Følg med på safh.no for informasjon. For å få refusjonsrett må du ha jobbet i 2 år (inkludert turnus), så vidt jeg vet. Ellers kan du søke rundt på sykehus etter turnuslegevikarjobber før du får deg turnusplass, men det er mange om beinet, så det kan ta litt tid å få napp.

Har du autorisasjon fra Slovakia, forresten? Jeg er litt overrasket over at du ikke vet om du må ha turnus eller ikke, men NMF er kanskje ikke til stede i Slovakia?

Takk for godt svar :)

Situasjonen beskrevet i første innlegg var rent hypotetisk (var kanskje litt upresis). Jeg har ikke begynt på utannelsen enda. Hadde 0,3 poeng for lite for å komme inn i Norge, og nå kan jeg ikke vente lenger, så blir Slovakia neste år gitt. Håper bare det ikke byr på for mye trøbbel at utdannelsen min ikke er fra moderlandet

Skrevet

Jeg finner det facinerende at man har klart å fullføre et helt legestudie, men likevel ikke klarer å finne ut hvordan man kan jobbe i Norge uten å spørre på KG av alle steder.

Anonym poster: 38c604824d7d61fd3ed41cf20ef296a4

Skrevet

Jeg finner det facinerende at man har klart å fullføre et helt legestudie, men likevel ikke klarer å finne ut hvordan man kan jobbe i Norge uten å spørre på KG av alle steder.

Hun skriver at den gitte situasjonen beskrevet i første innlegg, kun var hypotetisk og at hun ikke har begynt på utdanningen ennå.

• Liker 2
Skrevet

Og jeg finner det minst like fascinerende hvordan enkelte ikke klarer å få med seg fakta før de svarer. ;)

Anonym poster: 1bdb633cd6ed21d7dbdc1631ad61f821

• Liker 1
Skrevet

Takk for godt svar :)

Situasjonen beskrevet i første innlegg var rent hypotetisk (var kanskje litt upresis). Jeg har ikke begynt på utannelsen enda. Hadde 0,3 poeng for lite for å komme inn i Norge, og nå kan jeg ikke vente lenger, så blir Slovakia neste år gitt. Håper bare det ikke byr på for mye trøbbel at utdannelsen min ikke er fra moderlandet

0,3 poeng er da lett å ordne på et halvår? Ryktene sier at det vil bli lettere å få jobb om du tar utdannelsen i Norge. Hvorfor haster du sånn? Jeg er 25 år og skal inn på medisin neste år.

Et godt tips er uansett å få en fot innenfor. Ta.deg sommerjobb som helsesekretær/assistent og jobb deg oppover under studiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...