AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Hei hei alle sammen! Nå har jeg endelig bestemt meg for å begynne å trene på treningsstudio ettersom jeg har fått økonomi til det (fast ekstrajobb ved siden av studiene). Jeg har ikke så mye erfaring med trening i treningsstudio, så vil gjerne at noen av dere kan hjelpe meg litt, komme med forslag! Litt om meg: Har som sagt ikke noe særlig erfaring med å trene i treningsstudio, men har drevet med ulike idretter tidligere, og turn i mangemange år er en av dem, men jeg har nå sluttet. Da jeg drev med turn, trengte jeg ikke å tenke på trening for å komme i form/holde meg i form, det kom bare av seg selv ettersom jeg trivdes sånn i idretten, og jeg hadde aldri problemer med å gå opp i vekt. For kanskje 8-9 måneder siden hadde jeg plutselig gått opp 5 kg, og har vanligvis de siste 5-6 årene veid det samme. Jeg er 21 år. Vet ikke hvorfor dette har skjedd, men jeg føler også at jeg har lagt på meg, spesielt rundt magen, og det merker jeg (magen har vanligvis vært flat og veltrent, det er den jeg har vært mest fornøyd med ved kroppen min). Dette synes jeg ikke noe om, og jeg har lyst å begynne å trene for å komme tilbake til det jeg var. Vet at det ikke er store forskjellen fra det jeg var før, men jeg vil likevel komme tilbake til det gamle. Jeg er 1.58cm høy, og veier nå 55kg. Før veide jeg 50kg, gikk aldri over 51 i perioder. Treningssenteret jeg trooor jeg skal begynne på, har ikke gruppetimer, og det er synd, fordi jeg tror jeg hadde likt flere gruppetimer. Men jeg har enda ikke bestemt meg, det er mulig jeg starter i et treningssenter som har gruppetimer. Det jeg trenger hjelp til, er å få tips til trening som kan hjelpe meg å gå ned til den "gamle" vekten igjen. Det skal sies at jeg har svært dårlig kondis, så jeg blir nok nødt til å starte rolig. Jeg vil gjerne ha anbefalinger til hvilken trening (egentrening eller gruppetimer) dere tror kommer til å være best for meg, ut ifra dette jeg har skrevet nå. Jeg vil gjerne stramme opp mage, rumpe og lår, men har ingen verdens peiling på ulike øvelser og apparater som kan hjelpe meg med det, og dere må gjerne komme med forslag til kosthold også! Så lenge jeg kan huske, har jeg kunne spise akkurat hva jeg vil og hvor mye, uten at det vises på kroppen eller vekta, men nå må jeg være forsiktig med hva jeg spiser... Setter pris på alle hjelpende innlegg! Anonym poster: 190ed2ba70f59037d69d1abdb9604e57
Envy Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Punkt 1. Gruppetrening er bare tull. Ikke velg senter utifra om de har eller hva slags gruppetilbud de har. Punkt 2. Utifra dine ønsker ville jeg lagt meg på en blanding, f.eks 2 økter kardio og 3 økter styrke i uka. En veileder på det senteret du skal begynne på kan hjelpe deg med å sette opp et program og hvilke øvelser du burde ta. Vedkommende kan også vise deg litt rundt på senteret så du blir kjent med hvor ting er, og hvordan teknikk du skal ha på øvelsene dine. Vil tro du kommer til å bli satt opp på helkroppsprogram til å begynne med, sannsynligvis med en del apparater og noe slynge/trx. Erfaringsmessig er det hvertfall der de fleste blir anbefalt å begynne. Komme seg over på frivekter så fort du føler deg komfortabel med det er dog å anbefale, så får du trent opp støttemuskulaturen først som sist. Du har kommet til samme kneika jeg kom til når jeg våknet og forstod at forbrenningen fra tenårene var over. Plustelig må man begynne å tenke på hva man spiser Prøv å ha et så rent kosthold som mulig. Mye kjøtt og grønnsaker. Gjerne to varme måltider om dager. Cottage cheese er forøvrig det beste produktet som noensinne har eksistert i butikkhyllene. Veldig bra næringsinnhold og funker til det aller mest! Lykke til med livsstilsendring
Campanula Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 Hei! Ta en titt på fitnessbloggen.no, der finner du det meste
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 Punkt 1. Gruppetrening er bare tull. Ikke velg senter utifra om de har eller hva slags gruppetilbud de har. Punkt 2. Utifra dine ønsker ville jeg lagt meg på en blanding, f.eks 2 økter kardio og 3 økter styrke i uka. En veileder på det senteret du skal begynne på kan hjelpe deg med å sette opp et program og hvilke øvelser du burde ta. Vedkommende kan også vise deg litt rundt på senteret så du blir kjent med hvor ting er, og hvordan teknikk du skal ha på øvelsene dine. Vil tro du kommer til å bli satt opp på helkroppsprogram til å begynne med, sannsynligvis med en del apparater og noe slynge/trx. Erfaringsmessig er det hvertfall der de fleste blir anbefalt å begynne. Komme seg over på frivekter så fort du føler deg komfortabel med det er dog å anbefale, så får du trent opp støttemuskulaturen først som sist. Du har kommet til samme kneika jeg kom til når jeg våknet og forstod at forbrenningen fra tenårene var over. Plustelig må man begynne å tenke på hva man spiser Prøv å ha et så rent kosthold som mulig. Mye kjøtt og grønnsaker. Gjerne to varme måltider om dager. Cottage cheese er forøvrig det beste produktet som noensinne har eksistert i butikkhyllene. Veldig bra næringsinnhold og funker til det aller mest! Lykke til med livsstilsendring Hei og takk for svar! Må jeg løfte vekter?? Vet ikke så mye om trening med vekter, men jeg har nok av muskler. Må jeg trene mye styrke for å komme dit jeg vil? Ja ikke sant, og det er kjipt -.- Kunne spise så mye godteri jeg bare ville, men nå kommer jeg til å være forsiktig til jeg har kommet meg til 50kg igjen Anonym poster: 190ed2ba70f59037d69d1abdb9604e57
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Hei! Ta en titt på fitnessbloggen.no, der finner du det meste Hei! Jeg vet at det finnes mye på nett om trening, men vet liksom ikke hvor jeg skal starte, så tenkte kanskje det var lettest å få noen som kan trening, til å hjelpe meg litt for å komme i gang Kan sjekke ut den bloggen etterhvert, er inne og ser litt nå! Anonym poster: 190ed2ba70f59037d69d1abdb9604e57
xiando Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Kjøp boken "Starting Strenght". http://startingstrength.com/ http://startingstrength.wikia.com/ Generelt bør du lære deg basisøvelsene med stang og trene styrke 3 ganger i uka. ikke gjør kardio, kardio dreper muskelvekst. Lær deg hvordan du gjør OHP, benkpress, knebøy, markløft og frivending. Startingstrength har fungert bra for meg. Generelt er gruppetrening bare vås. Hør på drømmekvinnen Envy. lykke til.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 ikke gjør kardio, kardio dreper muskelvekst. Betyr "jeg vil begynne å trene" at jeg vil bygge muskler? O_o Jeg vil ikke bygge muskler i det hele tatt, det er ikke det som er målet med treningen. Har nok av muskler, trenger å trene av det jeg ønsker Andre forslag som funker bra? Anonym poster: 190ed2ba70f59037d69d1abdb9604e57
Supraspinatus Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Punkt 1. Gruppetrening er bare tull. Ikke velg senter utifra om de har eller hva slags gruppetilbud de har. Jeg trener nesten bare gruppetimer i perioder og jeg klarer å løfte godt over min egen kroppsvekt over hodet. Dette har jeg lært i gruppetimene som bare er tull. Alle gruppetimer er ikke tull, men jeg er enig at mange av timene trener andre ting enn styrke. En skal dog ikke undervurdere verdien av koordinasjonstreningen en får i Zumba eller aerobics. Selv anbefaler jeg harde gruppetimer á la crossfit, boot camp, eller hva de nå kaller det. TS: Du har bakgrunn for turn. Det er meget nyttig og jeg har sett at dem som har drevet med turn ofte er vesentlig sterkere enn sine medsøstre. Du skriver ikke om du er gutt eller jente, men ut i fra høyde og vekt går jeg ut i fra at du er jente. Du er midt i blinken for treningsformen crossfit. Litt avhengig av hvor du bor, så kan det være du må gjøre dette alene en stund, men det er det mange andre som gjør også. Kombinerer du styrke med utholdenhet får du garantert resultater. Finner du en "box" i nærheten garanterer jeg deg et veldig sosialt og godt treningsmiljø. Crossfits store styrke er ikke treningsformen, selv om den er bra, men miljøet. Prinsippene er ganske like i mange idretter og mange treningsformer. http://www.crossfit-norge.no/?page_id=71
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #9 Skrevet 30. november 2012 Jeg trener nesten bare gruppetimer i perioder og jeg klarer å løfte godt over min egen kroppsvekt over hodet. Dette har jeg lært i gruppetimene som bare er tull. Alle gruppetimer er ikke tull, men jeg er enig at mange av timene trener andre ting enn styrke. En skal dog ikke undervurdere verdien av koordinasjonstreningen en får i Zumba eller aerobics. Selv anbefaler jeg harde gruppetimer á la crossfit, boot camp, eller hva de nå kaller det. TS: Du har bakgrunn for turn. Det er meget nyttig og jeg har sett at dem som har drevet med turn ofte er vesentlig sterkere enn sine medsøstre. Du skriver ikke om du er gutt eller jente, men ut i fra høyde og vekt går jeg ut i fra at du er jente. Du er midt i blinken for treningsformen crossfit. Litt avhengig av hvor du bor, så kan det være du må gjøre dette alene en stund, men det er det mange andre som gjør også. Kombinerer du styrke med utholdenhet får du garantert resultater. Finner du en "box" i nærheten garanterer jeg deg et veldig sosialt og godt treningsmiljø. Crossfits store styrke er ikke treningsformen, selv om den er bra, men miljøet. Prinsippene er ganske like i mange idretter og mange treningsformer. http://www.crossfit-....no/?page_id=71 Ja jeg er jente! tenkte teksten sa det selv^^ har skjønt det slik at crossfit er en form for kampsport? Noe lignende? Jeg bor i Tromsø, og sjekket nettsiden du linket til, men det ser ikke ut til at det er noe gruppe her. Jeg vet at SATS har en god del gruppetimer som jeg kunne tenkt meg å være med på, men det er alt for dyrt der, og det er alltid fullt med folk der. Ellers vurderer jeg et treningssenter (EVO Fitness) som åpnet i desember med en veldig grei mnd pris, men de tilbyr ikke gruppetimer. Det er også et tredje treningssenter som har 7-8 forskjellige gruppetimer i tillegg til apparater. Hadde det vært noe crossfit her så hadde det vært verdt å prøve! Har lyst å starte på turn igjen, men det er av ulike grunner dårlig tilbud her for min del. Anonym poster: 190ed2ba70f59037d69d1abdb9604e57
Supraspinatus Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 (endret) Ja jeg er jente! tenkte teksten sa det selv^^ har skjønt det slik at crossfit er en form for kampsport? Noe lignende? Jeg bor i Tromsø, og sjekket nettsiden du linket til, men det ser ikke ut til at det er noe gruppe her. Jeg vet at SATS har en god del gruppetimer som jeg kunne tenkt meg å være med på, men det er alt for dyrt der, og det er alltid fullt med folk der. Ellers vurderer jeg et treningssenter (EVO Fitness) som åpnet i desember med en veldig grei mnd pris, men de tilbyr ikke gruppetimer. Det er også et tredje treningssenter som har 7-8 forskjellige gruppetimer i tillegg til apparater. Hadde det vært noe crossfit her så hadde det vært verdt å prøve! Har lyst å starte på turn igjen, men det er av ulike grunner dårlig tilbud her for min del. Anonym poster: 190ed2ba70f59037d69d1abdb9604e57 Crossfit er ikke en kampsport. Det er en treningsform. Definisjonen på engelsk er “constantly varied, highintensity, functional movement.” Det er en treningsform som har blitt til en idrett og et miljø. Det man gjør er alt fra grunnleggende bevegelse, vanlig styrketrening, høyintensitets-utholdenhetstrening, olympisk vektløfting til gymnastikk. I tillegg til selve treningen er kosthold en vesentlig del av både miljøet og prinsippet. Man følger gjerne en steinalderbasert lavkarbokosthold som nødvendigvis ikke er så strengt lavkarbo, men er strengt på det å spise naturlig. Det man trenger for å drive crossfit er frivekter, hoppetau, kettlebells, matter, gymnastikkringer, en pull-up stang, og et sted man kan bli litt svett. Man må forsåvidt ikke ha alt dette, men jo mer man har, jo større variasjon kan man ha. World-Class Fitness in 100 Words: Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar. Keep intake to levels that will support exercise but not body fat. Practice and train major lifts: Deadlift, clean, squat, presses, C&J, and snatch. Similarly, master the basics of gymnastics: pull-ups, dips, rope climb, push-ups, sit-ups, presses to handstand, pirouettes, flips, splits, and holds. Bike, run, swim, row, etc, hard and fast. Five or six days per week mix these elements in as many combinations and patterns as creativity will allow. Routine is the enemy. Keep workouts short and intense. Regularly learn and play new sports. ~Greg Glassman Det finnes et senter for dette i Bodø, men jeg har ikke hørt noe om Tromsø. Har du anledning bør du prøve å trene med et senter en eller annen gang. Vanvittig artig, og det gir svært mange gode resultater fort. Trener du med noen som har vært borti det før er det lettere å få en forståelse for hva det egentlig går ut på. Er man ikke tilknyttet et senter kan man følge treningsprogrammet til et senter like fullt. De fleste legger ut dagens økt på hjemmesiden sin. De kan ofte virke veldig tilfeldige, men som oftest er de en del av et treningsprogram med et lengre perspektiv. Crossfit Invictus sine treningsprogram er populære også utenfor USA. Mange senter i Norge lar seg inspirere av denne programmeringen. Et magasin som kan være greit å lese er http://journal.crossfit.com Endret 1. desember 2012 av Supraspinatus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå