millabs Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Vi er et par, som i lengre tid hadde planlagt å gifte oss i kirke. Nå i ettertid vil kjæresten min heller ha borgerlig bryllup, og dette er noe jeg aksepterer. Ingen av oss vil egentlig ha noe stort, eller det helt tradisjonelle som er vanlig. Men jeg har null erfaring/peiling på hvordan det er, hvordan det ser ut, hva som er vanlig å ha på seg, hvem man velger som forlovere osv osv. Noen som har giftet seg slik, som kan dele erfaringer med meg?
Anglofil Skrevet 27. november 2012 #2 Skrevet 27. november 2012 Vi giftet oss borgerlig, gjennom Unitarforbundet. Hadde utevielse. Det er i grunn litt hva man legger opp til selv. Jeg synes ikke vår vielse var veldig forskjellig fra et kirkebryllup, unntaket var at vigsler snakker ikke om Gud og Jesus, hadde ingen salmer og vi viet oss ute. Hos oss hadde vigsler en nydelig innledning, deretter en tale for oss, dikt og selve ringsermonien. En trompetist spilte inngangs- og utgangsmarsj, samt et solostykke (You Raise Me Up). Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 Antrekk, hvem man har som vitner, osv, er da helt det samme som om dere var i kirken? Hva er det du tror gjør det annerledes? Det eneste som er annerledes er at det ikke er snakk om gud og jesus, og at det ikke foregår i en kirke. Ellers kan du ha alt likt om du så ønsker. Anonym poster: f08d1e7ac3923b6b9538c62d5f10ca95 1
Fim Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Jeg har vært i tre bryllup i regi av Human-Etisk forbund. Sosialhumanistene kan også holde vielser, der er det attpåtil gratis. Hva innholdet skal være er helt opp til brudeparet, siden man ikke har noen liturgi å forholde seg til, det eneste som må skje er vel at man underskriver ett eller annet. Men de jeg har vært i har hatt ganske klassisk oppbygning - musikk, vigsleren holder en tale til paret (man snakker selvsagt med vedkommende på forhånd, så han/hun kjenner dere), kyss, klapp og klem. Det har ihvertfall vært vakre og personlige bryllup. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Vielsen til byfogden tar 10 minutter og kan ikke sammenliknes med en vielse i kirken, AB1. Ellers bestemmer man selv hvordan en vil ha det rundt. Anonym poster: d69370958c359b9aa01705c95728b445
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #6 Skrevet 3. desember 2012 Jeg kan klart anbefale Sosialhumanistene. Både som organisasjon og for deres vigselstilbud. Medlemskap er gratis, og vielsen er da også gratis. Men det er vel kanskje litt klein å melde seg inn bare for å bli viet? For ikke-medlemmer koster vielsen uansett mindre enn hos Human-etisk forbund. Human-etisk forbund er ganske strikse med seremonien, og alt innhold skal godkjennes av vigsler. Det er f.eks. ikke tillatt å ha vielsen på eller i nærheten av "religiøst" område. Høyst merkelig! Sosialhumanistene bryr seg overhoved ikke om den slags, og vil man ha en buddhistisk/katolsk vielse, så er ikke det noe problem Det eneste Sosialhumanistene er opptatt av, er at norske lover og regler ikke brytes, og at brudeparet får en fantastisk dag Anonym poster: ce627c5b44c6a5d23c090ef3ce94f796
skravlus Skrevet 3. desember 2012 #7 Skrevet 3. desember 2012 Vielsen til byfogden tar 10 minutter og kan ikke sammenliknes med en vielse i kirken, AB1. Ellers bestemmer man selv hvordan en vil ha det rundt. Anonym poster: d69370958c359b9aa01705c95728b445 En vielse (hos byfogden) som jeg var med på, tok 5 minutter! Vi rakk såvidt å sette oss ned før det var over.
Nekiam Skrevet 3. desember 2012 #8 Skrevet 3. desember 2012 min bror giftet seg på tinghuset. Før de giftet seg så tenkte jeg ja hvorfor ikke, sikkert greit det. Men etter å ha vært der så ALDRI. Det gikk kjempe fort, og var så upersonlig. Det virka som om hu som giftet dem bare ville få det overstått og ta helg.... Så Jeg ville aldri, men dette er jo opp til hver enkelt da, og for all del, det kan være annerledes andre plasser :-) Lykke til med brullyp 1
fresia Skrevet 7. desember 2012 #9 Skrevet 7. desember 2012 den dagen jeg skal gifte meg skal jeg definitivt gifte meg borgelig jeg er ikke kristen og tror ikke på noen gud, så ville vært helt feil for meg å gifte meg i kirken. jeg vil heller gifte meg utendørs, på en strand, i en nydelig hage eller kanskje på et skikkelig eksotisk sted? ville nok sjekket ut nettsidene til human-etisk forbund og sosialhumanistene. mye informasjon å finne der, tenker jeg lykke til! 1
Anglofil Skrevet 8. desember 2012 #10 Skrevet 8. desember 2012 Samt unitarforbundet. De er i grunn ikke så veldig ulike sosialhumanistene, eneste er at de kan vie både kristelig og borgerlig. Mvh Yvonne
Amens Skrevet 8. desember 2012 #11 Skrevet 8. desember 2012 Vi hadde ett ganske tradisjonelt bryllup, hos byfogden. Jeg hadde hvit kjole med slep, min mann hadde en flott blå dress. Vi hadde hver vår forlover og de fleste gjestene var vitner. Vielsen var ganske kort. Hun som viet oss leste ett dikt og snakket litt om ekteskapet. Deretter ble vi viet, kysset også var det hele over. Tok rundt 10-15 min. Nå vet ikke jeg hvordan det er der du bor, men i Bergen så har vi ett ganske flott tinghus. Rommet er ikke så stort, men det er veldig pent. Ovalt med mye flott trearbeid. Jeg så mange andre brudepar den dagen og noen hadde fine klær og ett lite følge som skulle spise lunsj etterpå, og noen var som oss og hadde kjole med slep. Har inntrykk at man selv velger hva man vil gjøre det til, så lykke til pg håper dere får en fin dag^_^ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå