AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Jeg kom over dette blogginnlegget tidligere i dag, og er rystet. Hvordan har disse menneskene mulighet til å være fattige? Jeg er ikke ute etter å henge denne familien ut, men jeg synes det blir feil at de kaller seg for fattige, for det er de ikke! Det er ikke alle familier som tar seg råd til ukentlige kinoturer, ei grandiosa til middag. Se på vårt "rike" lands studenter... mellom 60-65 kroner dagen å leve for! Stipend på 6900 i mnd, 4500 ut til husleie, 400 kroner ut til busskort/bensin... er disse også fattige da? Jeg bare synes det blir for dumt at de kaller seg fattige. Hva synes dere? Er dette en FATTIG familie? Eller er dette en familie med lite penger? En fattig familie er ikke en familie som ikke har råd til sydenferie eller fancy julegaver; en fattig familie har ikke råd til noen ting. Anonym poster: 57d790acb5fcf213a4c16ef812c09113 1
missdior Skrevet 27. november 2012 #2 Skrevet 27. november 2012 Jeg kom over dette blogginnlegget tidligere i dag, og er rystet. Hvordan har disse menneskene mulighet til å være fattige? Jeg er ikke ute etter å henge denne familien ut, men jeg synes det blir feil at de kaller seg for fattige, for det er de ikke! Det er ikke alle familier som tar seg råd til ukentlige kinoturer, ei grandiosa til middag. Se på vårt "rike" lands studenter... mellom 60-65 kroner dagen å leve for! Stipend på 6900 i mnd, 4500 ut til husleie, 400 kroner ut til busskort/bensin... er disse også fattige da? Jeg bare synes det blir for dumt at de kaller seg fattige. Hva synes dere? Er dette en FATTIG familie? Eller er dette en familie med lite penger? En fattig familie er ikke en familie som ikke har råd til sydenferie eller fancy julegaver; en fattig familie har ikke råd til noen ting. Anonym poster: 57d790acb5fcf213a4c16ef812c09113 uten blogginnlegg ja! her er det: pappatil02.wordpress.com/2012/11/10/a-vaere-fattig-i-verdens-rikeste-land-ingen-jul-i-ar/
Longgone Skrevet 27. november 2012 #3 Skrevet 27. november 2012 Jeg kom over dette blogginnlegget tidligere i dag, og er rystet. Hvordan har disse menneskene mulighet til å være fattige? Jeg er ikke ute etter å henge denne familien ut, men jeg synes det blir feil at de kaller seg for fattige, for det er de ikke! Det er ikke alle familier som tar seg råd til ukentlige kinoturer, ei grandiosa til middag. Se på vårt "rike" lands studenter... mellom 60-65 kroner dagen å leve for! Stipend på 6900 i mnd, 4500 ut til husleie, 400 kroner ut til busskort/bensin... er disse også fattige da? Jeg bare synes det blir for dumt at de kaller seg fattige. Hva synes dere? Er dette en FATTIG familie? Eller er dette en familie med lite penger? En fattig familie er ikke en familie som ikke har råd til sydenferie eller fancy julegaver; en fattig familie har ikke råd til noen ting. Anonym poster: 57d790acb5fcf213a4c16ef812c09113 Skjønner hva du mener, men det er virkelig ingen som bruker 400 kr i mnd på bensin?
missdior Skrevet 27. november 2012 #4 Skrevet 27. november 2012 Skjønner hva du mener, men det er virkelig ingen som bruker 400 kr i mnd på bensin? hva mener du? tenker du at det er mye, eller lite? jeg selv som studerer bruker lett 400 kroner i mnd på bensin. det er 1,5 mil til studiestedet hjemmefra, og det blir 3 mil dagen det. 2
Longgone Skrevet 27. november 2012 #5 Skrevet 27. november 2012 hva mener du? tenker du at det er mye, eller lite? jeg selv som studerer bruker lett 400 kroner i mnd på bensin. det er 1,5 mil til studiestedet hjemmefra, og det blir 3 mil dagen det. Lite, jeg bruker hverfall over 1500 kr i mnd på det. Men nå bruker jeg bilen mye også da 2
Gjest Naria Skrevet 27. november 2012 #6 Skrevet 27. november 2012 (endret) Jeg vil ikke si at man er fattig dersom man tar seg råd til å ha bil heller jeg da. Det er i svært mange tilfeller luksus, med noen forbehold selvsagt. Endret 27. november 2012 av Naria 10
missdior Skrevet 27. november 2012 #7 Skrevet 27. november 2012 Lite, jeg bruker hverfall over 1500 kr i mnd på det. Men nå bruker jeg bilen mye også da ja, okei! da skjønner jeg jeg bruker nok over 400 kroner, men det var nå bare et eksempel. spørsmålet mitt var jo om det er dette vi kaller for fattigdom i norge, for da er det maaaaaaaange som er fattige
missdior Skrevet 27. november 2012 #8 Skrevet 27. november 2012 Jeg vil ikke si at man er fattig dersom man tar seg råd til å ha bil heller jeg da. Det er i svært mange tilfeller luksus, med noen forbehold selvsagt. kan du utdype dette? om du antyder at jeg sier at jeg selv er fattig så er det feil. jeg skriver at om denne familien er fattig, så er veldig mange andre det også, og da deriblant studenter. (og bilen min kostet 7000, og jeg kjøpte den med restene av konfirmasjonspengene mine da jeg var 18 )
Longgone Skrevet 27. november 2012 #9 Skrevet 27. november 2012 ja, okei! da skjønner jeg jeg bruker nok over 400 kroner, men det var nå bare et eksempel. spørsmålet mitt var jo om det er dette vi kaller for fattigdom i norge, for da er det maaaaaaaange som er fattige Hehe ja enig i den! Folk stempler seg selv som fattig om de ikke kan ta helt av på shoppingen en måned virker det som ;-) 2
Gjest Naria Skrevet 27. november 2012 #10 Skrevet 27. november 2012 (endret) kan du utdype dette? om du antyder at jeg sier at jeg selv er fattig så er det feil. jeg skriver at om denne familien er fattig, så er veldig mange andre det også, og da deriblant studenter. (og bilen min kostet 7000, og jeg kjøpte den med restene av konfirmasjonspengene mine da jeg var 18 ) Bil er ekstremt dyrt og da tenker jeg ikke bare på innkjøpspris. Du har drivstoff, forsikring, årsavgift og reparasjoner. (Verditap også, men det er ikke så aktuelt når det gjelder gamle biler, men på de blir det gjerne mer i reparasjoner igjen) Derfor anser jeg bil som en luksusvare. Og rent teoretisk havner jo studenter også under fattigdomsgrensen, men det er allikevel noen vesentlige forskjeller. 1) Studenttilværelsen er midlertidig. 2) Studenttilværelsen er frivillig. 3) Man kan jobbe ved siden av studiene. Mange fattige har ingen lys i tunnelen i forhold til bedring av økonomi, situasjonen deres er ofte langvarig/permanent. Ofte har de havnet i den situasjonen på grunn av omstendigheter de ikke kan kontrollere, som for eksempel sykdom. Disse omstendighetene kan man ikke velge seg ut av (avslutte studier, gå ut i jobb) og det utelukker også ofte ekstrajobb som kunne ha bedret økonomien. Endret 27. november 2012 av Naria 14
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #11 Skrevet 27. november 2012 Hvor mye koster en vanlig Grandiosa? Det er vel rett rundt 40 kr. 40 kr for middag til to voksne og to barn er virkelig ikke mye, selv om det kan gjøres billigere. Noen mennesker er avhengige av bil, det er ikke som om alle bor nært godt utbygget kollektivtilbud. Selger man bilen, mister man f.eks. jobbmuligheter, og da kommer man i hvert fall ikke ut av fattigdomen. Jeg har ikke lest bloggen så nøye, men etter det lille jeg har lest, er de jo en familie som ikke har råd til noenting. Anonym poster: 2ddf6de0d9ca3c63ba24f565f2ba3d39 8
missdior Skrevet 27. november 2012 #12 Skrevet 27. november 2012 Bil er ekstremt dyrt og da tenker jeg ikke bare på innkjøpspris. Du har drivstoff, forsikring, årsavgift og reparasjoner. (Verditap også, men det er ikke så aktuelt når det gjelder gamle biler, men på de blir det gjerne mer i reparasjoner igjen) Derfor anser jeg bil som en luksusvare. Og rent teoretisk havner jo studenter også under fattigdomsgrensen, men det er allikevel noen vesentlige forskjeller. 1) Studenttilværelsen er midlertidig. 2) Studenttilværelsen er frivillig. 3) Man kan jobbe ved siden av studiene. Mange fattige har ingen lys i tunnelen i forhold til bedring av økonomi, situasjonen deres er ofte langvarig/permanent. Ofte har de havnet i den situasjonen på grunn av omstendigheter de ikke kan kontrollere, som for eksempel sykdom. Disse omstendighetene kan man ikke velge seg ut av (avslutte studier, gå ut i jobb) og det utelukker også ofte ekstrajobb som kunne ha bedret økonomien. jeg har forsikringen på bilen min gjennom faren min, og betaler slett ikke mye i forsikring. det som slo meg ved blogginnlegget er det at mor i huset heller ikke har noen jobb. og har far jobbet i noen år før han ble sykemeldt, så har han krav på en rimelig grei trygd, noe som burde forsørge han og familien på en slik måte at de ikke er fattige.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 JA, det er mulig å være fattig i norge, men jeg mener at i mange tilfeller er det selvforskyldt. Som i dette tilfellet, hvor hovedårsaken til at de er fattige skyldes at de kjøpte ting på avbetaling og tok opp forbrukslån. Hadde det ikke vært for at de var skjødesløse med økonomien tidligere, hadde de hatt de mye bedre nå, selv om de har fått redusert inntekt pga sykdom. Anonym poster: b9f1c048daa148519ca2bc9278eddc3b 10
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 JA, det er mulig å være fattig i norge, men jeg mener at i mange tilfeller er det selvforskyldt. Som i dette tilfellet, hvor hovedårsaken til at de er fattige skyldes at de kjøpte ting på avbetaling og tok opp forbrukslån. Hadde det ikke vært for at de var skjødesløse med økonomien tidligere, hadde de hatt de mye bedre nå, selv om de har fått redusert inntekt pga sykdom. Anonym poster: b9f1c048daa148519ca2bc9278eddc3b veldig stygt å si det, men det er jo selvforskyldt. ikke sykdommen selvfølgelig, men å leve som konger på lån og kredittkort er jo ikke lurt i lange baner, og da straffer det seg om noe slikt skjer. Anonym poster: 57d790acb5fcf213a4c16ef812c09113 6
Gjest Uanonymbruker Skrevet 27. november 2012 #15 Skrevet 27. november 2012 Jeg tror det finnes flere fattige i norge enn man tror, men det er fattig med norsk standard da. Ikke slum-fattige. Jeg tenker at har man råd til bil og mere enn en hybel og et måltid om dagen så er man ikke fattig. 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #16 Skrevet 27. november 2012 "Some people are so poor, all they have is money." Når folk sutrer over dårlig økonomi uten å faktisk gjøre noen tiltak så klarer jeg rett og slett ikke å vise noe empati. Penger er langt i fra det mest mest verdi her i verden, folk bare tar alt for gitt. Anonym poster: f95ba4bfb4d922f3426a20cfe6276528 2
Gjest Misteltein Skrevet 27. november 2012 #17 Skrevet 27. november 2012 Fra Wikipedia: Relativ fattigdom Ved relativ fattigdom, er fattigdomsgrensa det som trengs for å leve et anstendig liv sammenlignet med andre mennesker i samme samfunn, for eksempel relativt til de andre innbyggerne i et land. Relativ fattigdom er fattigdom sett i forhold til en gruppe. Det er altså ikke bare snakk om overlevelse og tilfredstillese av grunnleggende behov, men at levestandarden blir sett i forhold til det samfunnet man lever i. 7
momo Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Er nok mange fattige her i landet ja. Hva med enslige minstepensjonister? Enslige mødre på laveste trygd? For de må jo ut med omtrent nøyaktig de samme utgiftene som de som er to voksne. Er selv enslig mor og student, og man må faktisk ofre ting for å få det til, som kvitte seg med bil, leve veldig økonomisk. Men det går. Og jeg gjør det jo faktisk for at vi skal få det bedre økonomisk. 2
Gjest strykebrett Skrevet 27. november 2012 #19 Skrevet 27. november 2012 Når de ikke engang kan spise seg mette til middag så er de jo fattige. Og mannen som hadde skrevet bloggen sier jo at de ikke har råd til hverken kino eller julegaver eller noen ting. Angående det med bil. Med dagens boligpriser så kan det ofte være billigere å bo skikkelig grisegrend til der det ikke er utbygd kollektivtilbud enn næremere et sentrum, selv om man tar ekstrakostnaden med bil med i betraktning.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #20 Skrevet 27. november 2012 Når de ikke engang kan spise seg mette til middag så er de jo fattige. Og mannen som hadde skrevet bloggen sier jo at de ikke har råd til hverken kino eller julegaver eller noen ting. Angående det med bil. Med dagens boligpriser så kan det ofte være billigere å bo skikkelig grisegrend til der det ikke er utbygd kollektivtilbud enn næremere et sentrum, selv om man tar ekstrakostnaden med bil med i betraktning. de kan spise seg mette, om de kjøper økonomisk mat! grandiosa metter ikke, og koster 43 kroner. for 43 kroner får du mye annen mat altså. rema 1000 har superbillige 3kgpakninger med ris f.eks. det holder jo lenge. denne familien har også bil, de har data, interett osv. har de tak over hodet, penger til å sende barna i barnehage og mat på bordet så er man ikke fattig altså. det er hva man gjør det til selv. Anonym poster: 57d790acb5fcf213a4c16ef812c09113 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå