Freaky Fly Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Jeg sitter med en litt merkelig tankegang, som jeg gjerne vil høre andres meninger om. Jeg prøver å gå ned i vekt, og ligger i underskudd på kalorier, men prøver å få i meg nok til at dagene ikke skal bli tunge. Jeg står opp 6, jobber 8 timer til kl 4, er som regel aldri hjemme før 6 +/- pga hobby/ting som må fikses osv. Hver dag spiser jeg alltid en skikkelig frokost, og en skikkelig lunsj, pluss et lite mellommåltid - og spiser totalt rundt 700 kcal før jeg kommer hjem (mye proteiner, men også noe karbo og fett). Men, når jeg har kommet hjem for kvelden føler jeg det er unødvendig å spise masse mat da - fordi jeg da bare skal slappe av resten av kvelden og legge meg tidlig, og tenker at morgendagen vil avhenge av maten jeg spiser da (frokost/lunsj). Er dette en veldig feil tankegang? Det jeg spiser i kveld, vil det ha noe særlig å si for morgendagen i forhold til hvor mye energi jeg vil ha og sånt, eller er det ikke vits i å få i seg så mye energi når jeg bare skal slappe av/sove resten av dagen? Da heller spise størsteparten av maten tidlig på dagen..?
Gjest *Maja* Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 I lengden blir underskuddet så stort at du kommer til å bli slapp og kollapse. I tillegg vil kroppen starte å tære på muskelmassen så hvileforbrenningen din går ned for å spare på mest mulig fett og energi. Du er på god vei til å gi deg selv anoreksia, som kan ødelegge deg for livet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 Du vil altså ikke spise middag fordi det snart er kveld? Du kommer hjem kl. 18 og har da ikke spist på flere timer. Jeg synes heller det er trist at du anser dagen din som over kl. 18, men det er en annen sak. Du kan jo slutte med frokost også, for når man spiser frokost er det jo nesten lunsj. Uansett, samme hvordan du fordeler måltidene dine, 700 kalorier på en dag er selvsagt altfor lite, det finnes ingen med vett i hodet som anbefaler så lite, verken for de som skal ned 5 kg eller 150 kg. Anonym poster: f017a555dc6b6b5194961a63b35d40c8 1
vogue90 Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 Omdu trives med å spise mer tidlig på dagen og mindre senere på dagen, kan du gjøre det, men når du bare spiser 700 kalorier på dagen, har du jo behov for mer, så da bør du enten spise mer tidlig på dagen eller etter du kommer hjem (du trenger mer mat, men når du spiser den er jo opp til deg.) Men hvordan går det med søvn og sånn da? Er du ikke sulten når du legger deg? 2
Gjest Tigress Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Altså, skikkeleg frukost og skikkeleg lunsj, på til saman 700kcal? Contradiction in terms, dear... Men, er du svolten når du kjem heim klokka 18, då? Viss du er det kan du jo ete litt, men det er ikkje nokon god grunn til at du skal ete mykje om kvelden når du ikkje treng energi i forhold til å ete tidlegare på dagen. Du har vel ein ide om kor mykje mat du treng i løpet av ein dag for å gå ned i vekt, men når på dagen du et dette er uinteressant så lenge det funkar for deg.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #6 Skrevet 28. november 2012 Du sier du spiser en skikkelig frokost og lunsj, så da lurer jeg egentlig på hva du spiser? Siden det inneholder 700 kcal. Anonym poster: 7d6a35c757110414609f1605af6d7703
Freaky Fly Skrevet 28. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2012 (endret) Jeg tror jeg formulerte innlegget mitt litt dårlig.. Jeg spiser absolutt ikke 700 kcal gjennom en hel dag, dette er bare før jobb og på jobb. TANKENE mine "sier meg" at det er litt unødvendig med energipåfyll når jeg ikke skal gjøre noe særlig aktivt de siste timene av dagen, men det er ikke hva jeg praksiserer. Jeg spiser middag hver dag, og gjerne noe senere på kvelden også, for å "fylle opp" kaloriene. En stund spiste jeg alt for lite kalorier per dag, av ren "uvitenhet", men jeg merket jo fort at det ikke fungerte fordi jeg ble slapp, sliten og hverdagen ble rett og slett veldig slitsom. Derfor økte jeg mengden mat, og jeg spiser ALDRI under 1000 kcal om dagen, som oftest rundt 1300 og mer. Grunnen til at jeg anser det som "skikkelig frokost" er fordi jeg ser/leser om mange som spiser et par-tre brødskiver til frokost, og det samme til lunsj. Hadde jeg spist det er jeg sikker på at jeg hadde gått rundt sulten og uten mye energi. Jeg skal gi et eksempel på min frokost og lunsj, slik som den var i dag (og dette er ca sånn jeg spiser hver dag)(Og ja, jeg er glad i å spise mye forskjellig i stedetfor mye av en og samme ting). Frokost: To knekkebrød med mye fiber En speltlompe 2 kokte eggehvitter og en halv plomme (er ikke så glad i plomme, pluss at jeg heller spiser andre ting for disse kaloriene) ca 40 g reker Litt kaviar under egg 130 g cantaloupe melon 50 g sharon frukt 1 klementin Lunsj: en speltlompe to knekkebrød med mye fiber ett kokt egg (halve plommen) 55 g reker et lite eple en klementin litt kaviar Mellommåltid/snacks: 10 g peanøtter uten salt 10 g rosiner I følge shapeup-appen er dette ca 750 kcal. Og, av dette holder jeg meg våken og mett helt til jeg kom hjem fra jobb, da laget jeg meg middag med fiskekarbonade, rester av karbonadedeig, kokte gulrøtter og salat. Til dere som spør om jeg er sulten om kvelden, så nei - når jeg har spist hva jeg normalt spiser i løpet av en dag føler jeg meg helt fin og er ikke sulten. Om jeg skulle spist mer hadde det bare blitt fordi jeg hadde hatt lyst på noe godt. Jeg legger meg kl 22.00, mulig jeg hadde blitt sulten om jeg var oppe flere timer. I tillegg vil jeg nevne, jeg har gått ned 6-7 kg på ganske akkurat tre måneder, ved å spise ca sånn som nå og ved å skeie ut i helgene. Så slapp av, det er ikke slik at jeg er interessert i å rase fortest mulig ned - jeg synes det er ganske passe slik det har blitt til nå Spørsmålet var vel mest om det vil ha noe å si om jeg spiser mesteparten av maten tidlig på dagen, fremfor kvelden - fordi jeg føler mer behov for energi mens jeg er på jobb. Altså om jeg heller skal øke mengden jeg spiser til frokost/lunsj, og minske middag/kveldsmat. Ser noen har svart at dette ikke har noe å si, så da antar jeg jo at det kanskje er en fin måte å gjøre det på for meg. Edit: vil bare legge til at grunnen til at jeg vet så nøyaktig hva jeg har spist, er rett og slett fordi jeg vil ha den kontrollen for å ha muligheten til å "fylle opp" om jeg har spist for lite, eller kutte ut noe om jeg ser det blir for mye. Derfor bruker jeg denne shapeup-appen til iphone. Endret 28. november 2012 av Freaky Fly
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #8 Skrevet 28. november 2012 Jeg synes du skal spise når og hvordan du føler for det. Så lenge du spiser sunt og får i deg nok kalorier til at dagen din fungerer. Jeg er ikke et frokostmenneske og derfor en frokosten min liten, men sunn. Jeg spiser godt fra klokken 8 og utover dagen. Når jeg kommer hjem fra jobb er det kun middag eller noe lettvint noe. Kveldsmat spiser jeg aldri. Anonym poster: 1d40cffbdf458c1ba82519a8f3411633
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #9 Skrevet 28. november 2012 Det er jo noe som heter: "Spis frokost som en konge, lunsj som en prins og aftens som en fattigmann". Så lenge magen ikke rumler av sult når du legger deg, tror jeg du fint kan spise lite på kveldstid uten at det blir farlig. Men legg gjerne på litt ekstra kalorier til frokost, f.eks. avokado. Anonym poster: 85980a78bd30d3107e203bf5149d0ed4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #10 Skrevet 28. november 2012 Jeg har samme tankegang som deg. Du må ikke spise noe om kvelden, bare pass på at du får i deg nok næring gjennom dagen, selv om du skal gå ned i vekt. Anonym poster: 1bc2e9a90920050135dbab26d4889117
Gjest *Maja* Skrevet 28. november 2012 #11 Skrevet 28. november 2012 (endret) Da så Mange som spiser etter periodisk faste. Så om du foretrekker å spise innenfor visse klokkeslett så kan du fint gjøre det så lenge det totale kaloriinntaket er nok Endret 28. november 2012 av *Maja* 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå