Gå til innhold

Oppgavne om AD/HD

Sina

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal skrive en oppgave om AD/HD, og lurer på om det er noen som har noen erfaringer på dette området som de vil dele? Om noen har det selv, men hlst om noen har barn som har fått denne diagnosen.

Send meg en PM, så kan du få mail adresse, eller om det er noe spørsmål. Alt tas mot med takk

:blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Danielle 73

hei

Jeg er 30 år og fikk diagnosen adhd og dysleksi for to årsidne.

Adhd er noe man er født med, eller en kan også få det ved komlikasjoner under svangerskap og fødsel.

Jeg har hele livet følt meg unormal og jeg var slettes ikke som andre barn. Jeg slet sosialt og hadde ingen venner og klarte meg dårlig på skolen også. I timene var jeg veldig ukonsentrert og svært urolig, men ikke utangerende. Jeg hadde store søvnvansker og slet narurlig nok av den grunn også. Etterhvert som skolen krevde mer av meg, falt jeg av lasset. Jeg følet meg dum, og ble tatt for å være dum og umotivert.

Ble av den grunn mobbet i alle år noe som har vært svært tøft.

adhd har en arvelighet på opptil 90 % og det er en diagnose man har resten av livet. Noen i større eller mindre grad. Mangen har pga mangel på kunnskap i helsevesenet og over alt samt mangel på hjelp, vil svært magen av adhdère komme skjevt ut. Som å begynne på narkotika, alkoholmisbruk, kriminalitet osv.

adhd diagnsoen er å ha følgende symptomer som; konsentrajonsproblemer, søvnvansker, dårlig motorikk og impulskontroll, vansker med å se og forstå konsekvenser, svært impulsiv urolig og for mangen gutter så er en utaggerende opførsel ikke uvanlig. Liten selvbeherskelse, ukontrollert sinne, nedsatt forståelse på følelser og andres behov, urolig, angst og depresjon er svært vanlig også. Noen adhdère har også tillegs problem i matveien. Mangen har også store språkvansker, samt at mangen opplever å ha en overfølsom hud.

Som f.eks. ved berøring som er ment godt, men som kan oppfattes som ubehagelig for den som har diagnosen, utålmodig er også et kjenne tegn, men ikke bare alene. De fleste opplever derfor å ikke klare å fullføre en aktivitet.

Utredning av disse barna bør startes allerede rundt 4 års alder da tidlig diagnotisering er med på som forebyggende tiltak, da hjelp så tidlig så mulig vil bidra til at mangen vil klare seg bemerkelsesverdig godt i sammfunnet. På skole og job. Men de er avhengig av tilrettelegging.

Medisin er også en viktig del som et forebyggende tiltak. Men for at medikamentet skal ha effekt, så er det avhengig av at den som tar medisiner har stabile omgivelser rundt seg.

Av medisiner brukes bla. Ritalin Conserta som er det samme som ritalin, men med 12 timers virkning, Dexamine, Dexedrine, Stratterra samt endel antidepresiva kan også ha effekt og benyttes i noen av tilfellene.

Medisinen har effekt på ca. 80%, mens de andre ikke vil ha effekt.

Vel, ble et laaangt brev dette her, men håper det var til hjelp.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...