Gjest Meg.. Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Du tenker sikkert... Å nei, enda en tråd om dette temaet men jeg kan ikke noe for det. Jeg har søkt etter svar og råd og lest utallige tråder fra alle slags nettsted. Det samme går igjen.. "Ta deg sammen", "Få bedre selvtillit", "Stol på kjæresten din", "Sjalusi ødelegger forholdet..", osv, osv. Det er faktisk ikke så lett for en som er sjalu å ta seg sammen eller få selvtillit uten videre. For min del stammer sjalusien i mitt nåværende forhold fra alle mine negative erfaringer med gutter i fortiden. Jeg har blitt såret maks av gutter jeg trodde var ærlige og gode gutter. Jeg hadde også bedre selvtillit og følte jeg kunne erobre hvem som helst. Kanskje var jeg virkelig ikke så forelsket som jeg trodde. Jeg har ikke tall på hvor mange historier jeg har laget meg i hodet angående min kjæreste. Hva han gjør på internett når jeg ikke er tilstede og at han har bedre forhold til jenter i sin fortid som han ikke forteller meg noe om. I utgangspunktet det jeg kan si om han er at han er en utrolig sjarmerende, humoristisk, hjelpsom og godt likt person, i tillegg til at han er kjekk og jordnær. Generelt snakker han og kommuniserer godt med de fleste han møter. Den mindre pene damen han spør om veien (bare et teit eksempel som kunne ha skjedd) og smiler og slår av en kort prat med kan for meg virke som sjekking og ødelegge hele dagen min. Han behandler meg svært godt og takler alle mine sammenbrudd og anklagelser, men jeg vet at dette tynger og plager ham mer og mer. Det er vondt å elske noen og samtidig være så mistenksom og småsjalu hele tiden. Kanskje denne sjalusien blir forsterket av at jeg har vært svært deprimert det siste året og har svært lave tanker om meg selv. Jeg ønsker jo å stole på han jeg skal dele livet mitt med men i mitt indre så venter jeg bare på at han skal tråkke over streken en dag og ødelegge alt... For det er jo det som skjer. Det er det som har skjedd. Men nå har vi vært sammen i 2 og et halvt år og jeg burde greie å stole på han.. Jeg har virkelig ikke lyst å føle meg truet av plakater på gaten av damer i undertøy eller hva han ser på internett. "Ta deg sammen og kontroller sjalusien", sier alle artiklene. MEN HVORDAN? Jeg greier virkelig ikke å kontrollere følelsene mine og de vonde tankene. Jeg føler jeg ikke er god nok, pen nok, glad nok til å kunne holde på ham. Ikke tro kjæresten min ikke vet at jeg er sjalu, men han skjønner det ikke. Og han liker selvfølgelig ikke å bli sammenliknet med tidligere gutter og at jeg skal la dette gå ut over han. Han sier han elsker meg og om jeg ikke elsker ham fordi jeg ikke stoler på han... Fordi jeg tenker jo det verste om han hele tiden så hvordan kan jeg elske han? Problemet er at det er jo det jeg nettopp gjør og derfor er det så vondt at jeg selv ødelegger forholdet pga min egen usikkerhet.. Finnes det virkelig et RÅD som faktisk funker? Er det noe jeg kan GJØRE for å lære å stole på kjæresten min? Han stoler jo 100% på meg så da burde jeg kunne stole på han også...
Gjest 32år Skrevet 27. november 2012 #2 Skrevet 27. november 2012 Jeg har dessverre ingen gode råd... Ville bare si at jeg vet hvordan du har det. Jeg har så store problemer med dette her, at jeg blir rett og slett syk av å være i forhold. Jeg klarer ikke være sammen med noen, blir helt totalt nedbrutt av det.. Også forakter jeg meg selv for det i tillegg... Ser hele tiden at han ser på noen, uten at jeg vet om han egentlig gjør det. Tror hele tiden at han på et eller annet vis heller vil være med noen andre enn meg. Heller vil ha sex med noen andre, tenker på andre, er tiltrukket av andre, savner andre. Og det dukker opp nye ting hele tiden. Til slutt blir det bare helt uutholdelig og jeg ender med å gå. Skjer hver gang, og det ser ikke ut til jeg kan gjøre noe som helst med det.. Hvor gammel er du?
Gjest Meg... Skrevet 27. november 2012 #3 Skrevet 27. november 2012 Vel jeg er 27 år om det har noe å si.. Og jeg har ikke lyst å gjøre det slutt men jeg er bare så utrolig sliten av å tenke det verste hele tiden. I tillegg føler jeg meg som en idiot når jeg konfronterer ham og jeg kan se det skuffede uttrykket i ansiktet hans fordi jeg ikke stoler på han. Og jeg har i grunn aldri hatt noen gyldig grunn for å være mistroisk mot han.. Det er bare småting. I tillegg har det skjedd mange ganger at jeg tror han ser på noen og at han ikke skjønner noenting hvis jeg sier fra. I grunn er det slik at jeg spotter ut alle trusler rundt meg hele tiden og hvis han tilfeldigvis ser i den retningen så stikker det i meg. Det er kanskje på randen til galskap. Er mer redd at han skal bli drittlei av hele meg til slutt...
Havbris Skrevet 27. november 2012 #4 Skrevet 27. november 2012 Mitt råd er at du oppsøker en psykolog som kan hjelpe deg med å finne nye måter å tenke om dette på. Du er tilsynelatende fanget i et destruktivt tankemønster som bare du selv kan gjøre noe med. Du må få hjelp til å ta kontroll over dette tankemønsteret. Det går ikke over av seg selv og jeg mener du må ta et aktivt grep. 1
Gjest Stygg-Grim Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Du tenker sikkert... Å nei, enda en tråd om dette temaet men jeg kan ikke noe for det. Jeg har søkt etter svar og råd og lest utallige tråder fra alle slags nettsted. Det samme går igjen.. "Ta deg sammen", "Få bedre selvtillit", "Stol på kjæresten din", "Sjalusi ødelegger forholdet..", osv, osv. (...) Det er vondt å elske noen og samtidig være så mistenksom og småsjalu hele tiden. Kanskje denne sjalusien blir forsterket av at jeg har vært svært deprimert det siste året og har svært lave tanker om meg selv. Jeg ønsker jo å stole på han jeg skal dele livet mitt med men i mitt indre så venter jeg bare på at han skal tråkke over streken en dag og ødelegge alt... For det er jo det som skjer. Det er det som har skjedd. Men nå har vi vært sammen i 2 og et halvt år og jeg burde greie å stole på han.. Jeg har virkelig ikke lyst å føle meg truet av plakater på gaten av damer i undertøy eller hva han ser på internett. "Ta deg sammen og kontroller sjalusien", sier alle artiklene. MEN HVORDAN? Jeg greier virkelig ikke å kontrollere følelsene mine og de vonde tankene. Jeg føler jeg ikke er god nok, pen nok, glad nok til å kunne holde på ham. (...) Finnes det virkelig et RÅD som faktisk funker? Er det noe jeg kan GJØRE for å lære å stole på kjæresten min? Han stoler jo 100% på meg så da burde jeg kunne stole på han også... Jeg tror det handler vel så mye om at du har en trang til å kontrollere ting du ikke kan kontrollere, som f.eks. fremtiden, som det har å gjøre med dårlig selvtillit og den type ting. Du må rett og slett lære å bli mindre kontroll-freak og i stedet leve mer i nuet. For det kan faktisk skje at typen din en dag tråkker over streken og ødelegger alt, det kan skje alle. Og det er mange andre ting i fremtiden som kan gå på trynet også, du kan f.eks. få kreft og er du skikkelig uheldig, vil du stikke deg på ei sprøyte og få AIDS. Men hva hjelper det å bekymre seg om disse tingene på forhånd? Det hjelper ikke mot noenting. Faktisk øker det bare sannsynligheten for at slike ting kommer til å skje dersom du bekymrer deg om dem på forhånd (selvoppfyllende profetier). Derfor må du lære deg å gi slipp på ting på forhånd og heller tenke at det som skjer, det får bare skje, den tid den sorg og alt det der. Jeg tror det er lettere å lære seg å bare slippe tak i ting, gi litt faen, enn det det er å bare "få god selvtillit" ut av det blå. Du kan øve deg på det. Hver gang en eller annen kjip tanke av typen: "tenk om ditt og tenk om datt skjer", sier du til deg selv: "Til helvete med det. Jeg gir faen uansett." Etterhvert blir det et tankesett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå