Gå til innhold

Sykemeldt hos hovedarbeidsgiver - jobbe hos biarbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..Er det lov? Vil NAV legge seg borti det? Til vanlig jobber jeg bare noen timer pr mnd hos biarbeidsgiver, men hvis det blir mer enn dette får jeg problemer med NAV da? Usikker på hva som er ov her og ikke - noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ømtålig tema. Men jeg tror det går, hvis man har en dialog med legen; sykemeldinger er svært ofte aktive. For ¨illustrere det litt søkt: Hvis jobben din hos hovedarbeidsgiver består av å flytte blylodd, mens du hos din bi-arbeidsgiver har oppgaver som har å gjøre med overvåking av flytting av bommullsdotter...og grunnen til at du er sykemeldt er at skulderen din er vond, så tror jeg faktisk ikke det er noe problem.

Ja...eksemplet er søkt, samtidig som det er teoretisk mulig. Det spørs hva du gjør i de forskjellige jobbene, og hva du selv føler du kan klare.

Skrevet

vis du feks har knekt foten din å jobber i en fysisk jobb så må du jo sykemeldes. vis du da feks jobber ekstra som tlf selger,så klarer du fortsatt prate i tlf og kan jobbe når du er sykemeldt. mener det er sånn det fungerer.

Anonym poster: 51d593e1eb01dc8633e46248d1d16fd1

Skrevet

Det kommer helt an på konteksten. Dersom det er snakk om to relativt like jobber (f.eks. typiske kontorstillinger), så ser det temmelig suspekt ut dersom du er frisk nok til å jobbe for den ene arbeidsgiveren, selv om det er for noen timer her og der (som ikke engang er din hovedarbeidsgiver, det kan btw ses på som et grovt tillitsbrudd innad i bedriften dersom jobbene er veldig like), men ikke i den andre - da kunne du jo fått gradert sykemelding hos hovedarbeidsgiveren, og heller jobbet noen få timer der, f.eks.

Men dersom du f.eks. har hovedjobb som servitør, hvor du må løpe og kanskje også løfte mye i løpet av en dag, og så blir sykemeldt pga. rygg, ben eller lignende, og biarbeidsgiver er en stillesittende "fysisk trygg" (eller hva jeg skal si - altså bedre ift. ditt sykemeldingsgrunnlag), stiller saken seg annerledes.

Skrevet

..Er det lov? Vil NAV legge seg borti det? Til vanlig jobber jeg bare noen timer pr mnd hos biarbeidsgiver, men hvis det blir mer enn dette får jeg problemer med NAV da? Usikker på hva som er ov her og ikke - noen som vet?

Du kan jobbe de timene du til vanlig jobber hos biarbeidsgiver, men ikke mer. Husk at du skal melde inn antall arbeidete timer hos annen arbeidsgiver på sykemeldingsskjemaet, og om man da plutselig øker fra 10% til f.eks. 50% hos biarbeidsgiver når man er sykemeldt, vil man ganske raskt få en telefon fra NAV.

Anonym poster: c6566be7967e8db3b9f0902696612bc5

Gjest Misteltein
Skrevet

Du kan jobbe de timene du til vanlig jobber hos biarbeidsgiver, men ikke mer. Husk at du skal melde inn antall arbeidete timer hos annen arbeidsgiver på sykemeldingsskjemaet, og om man da plutselig øker fra 10% til f.eks. 50% hos biarbeidsgiver når man er sykemeldt, vil man ganske raskt få en telefon fra NAV.

Anonym poster: c6566be7967e8db3b9f0902696612bc5

Mesteparten her stemmer.

Du skal ikke melde inn antall timer du arbeider hos biarbeidsgiver på sykmeldingsskjemaet. Det kan enkelt forveksles med at du har arbeidet hos hovedarbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...