Octavia84 Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Jeg lurer på om noen kan svare meg på følgende: Har ikke samboere uten felles barn krav på skatteklasse 2 når den ene er student? Jeg er enslig forsørger for et barn i et samboerskap hvor samboer ikke er far til barnet. I tillegg er jeg student på andre året og jobber ikke, bare studerer. Er det da slik å forså at samboer skal forsørge meg og mitt barn uten skattelette? Jeg har ikke krav på noe ekstra støtte fra nav (gjelder dobbel barnetrygd, overgangsstønad, bostøtte osv.)fordi deres regler tilsier at samboer skal forsørge oss hvis vi velger at den ene skal studere. Men, hadde samboer vært barnefar til mitt barn hadde han kommet i skatteklasse 2. Dette henger jo ikke på greip. Vi får da beskjed om å gifte oss hvis vi ønsker skatteklasse 2 og det føles ikke riktig. Vi vil ikke velge å gifte oss på dette grunnlaget. Vi ønsker å gjøre dette en gang i fremtiden når vi har lyst og råd til å samle slekt og venner til den store dagen. Jeg synes i grunn dette er et stort svikt i systemet med tanke på at vi har vært samboere i 4 år og eier hus sammen. Hvorfor skal det være forskjell på gifte og samboere i forhold til skattelette? Så da biter vi tennerne sammen og klarer oss med mindre. Ære være den fantastiske mannen min som forsørger mitt barn og meg og tenker at utdannelsen min er bra for fremtiden våres. Det er bare 2 og et halvt år til jeg er ferdig utdannet...
Løvetanten Skrevet 27. november 2012 #2 Skrevet 27. november 2012 (endret) Samboere har ikke gjensidig forsørgerplikt. Barnet ditt skal forsørges av deg selv og barnets biologiske far eller adoptivfar. Vil du ha skatteletter så må du evt gifte deg. Men du får jo ca 1500 pr mnd forsørgerstipend fra Lånkassen, gjør du ikke? Så da har du fordeler som samboer uten felles barn som de med felles barn ikke har. Det utligner jo en skatteklasse 2 som vil gi rundt 1500+/- i måneden i lette Endret 27. november 2012 av Løvetanten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå