Gå til innhold

ingen vil ha en leieboer som er navklient..hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til TS. Jeg hadde samme problemet som deg, men satte inn annonse, og fikk til slutt napp. Utleieren ble også litt bekymret da jeg sa at jeg hadde NAV stønad, men da jeg forklarte at det var på en måte slik som arbeidsledighetstrygd,og at man sendte inn meldekort, så ble hun litt mer roligere, og enda mer beroliget ble hun da vi møttes ansikt til ansikt. Det er desverre slik at mange tror at NAV stønad er synonymt med narkomane og alkoholikere etc, og desverre er det slik at det går mye på trynefaktor, om du ikke ser ordentlig ut(velkledd etc) så vil de ikke leie ut. Man må bare godta det.

Mitt råd til deg er å sette inn annonse, være ærlig,og møte personlig opp. De er jo de som tar en sjanse med å slippe inn fremmede i sitt hus, da må de se hvem de slipper inn, ellers kan det bli at de går i tap.

Anonym poster: 04679ec16f7773d7e62dcfbb7c4db1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

Ts- jeg går også på AAP, men har ikke jobb.

Da min huseier spurte hva jeg jobbet med, så sa jeg helt ærlig hvordan ståa var,

nemlig at jeg går på AAP fordi *sensurert*, men at jeg av den grunn er en sikker

betaler, i og med at jeg får inn penger på kontoen annen hver uke og kan

garantert ikke få sparken, nedbemannet eller likene :P

Jeg sa også at jeg håpet å få leiligheten å flytte for meg selv for å begynne

mitt selvstendige voksne liv, men fortsatt med NAV i ryggen.

Hun ringte meg dagen etterpå å sa at leiligheten er min og at hun var glad

for at jeg var så ærlig og direkte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts- jeg går også på AAP, men har ikke jobb.

Da min huseier spurte hva jeg jobbet med, så sa jeg helt ærlig hvordan ståa var,

nemlig at jeg går på AAP fordi *sensurert*, men at jeg av den grunn er en sikker

betaler, i og med at jeg får inn penger på kontoen annen hver uke og kan

garantert ikke få sparken, nedbemannet eller likene :P

Jeg sa også at jeg håpet å få leiligheten å flytte for meg selv for å begynne

mitt selvstendige voksne liv, men fortsatt med NAV i ryggen.

Hun ringte meg dagen etterpå å sa at leiligheten er min og at hun var glad

for at jeg var så ærlig og direkte :)

Da var du en av få heldige.

Jeg sier, lyv, det er ingen måte de kan finne ut av det uansett. Det går fint an å si at du er selvstendig næringsdrivende, driver et eget aksjefirma eller et eller annet. Det er null problem å lyve seg til en leilighet.

Mvh direktør i et "aksjeselskap" som sitter i en leilighet og likevel er uføretrygdet, så lett var det :D

Anonym poster: 6814120d4dcd69fef1b134f70780134d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Om du forlanger to-tre månders depositum, så er det veldig få på f.eks AAP som kan stille med det på egenhånd. Jeg har tolv tusen i måneden, og mange steder forlanger de husleie, pluss depostitumet ved innflytting. Det har ikke jeg penger til, og må be NAV(sosialen) om å stille garanti for meg. Hjelper lite at jeg er stille og rolig, ikke røykende, når jeg ikke klarer å betale inn alt på første forsøk.

Den kommunale garantien sosialklienter får, som gjelder som depositum, er ikke nok trygghet for en privat utleier.

Fordi den ikke dekker skader eller hærverk som skulle oppstå.

Anonym poster: 5ac8581ee457010b77be1df727b6a9d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommunale garantien sosialklienter får, som gjelder som depositum, er ikke nok trygghet for en privat utleier.

Fordi den ikke dekker skader eller hærverk som skulle oppstå.

Hva i all verden er ett depositum til for da? Den skal jo dekke ting som skader,manglende husleie etc. Dette er jo NAV klar over, de kan jo ikke garantere for depositumet,og deretter nekte å betale det ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er ett depositum til for da? Den skal jo dekke ting som skader,manglende husleie etc. Dette er jo NAV klar over, de kan jo ikke garantere for depositumet,og deretter nekte å betale det ut.

Det dekker kun husleie om man ikke betaler det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier at man må sette inn annonse selv, det er ingen garanti. Jeg har hatt annonse inne på Finn i 14 dager, men bare fått napp hos slike som skal ha husleie tilsvarende hele pensjonen og oppover :sjokkert: og selv en NAV-klient må jo spise.

Hvis du har bodd mer enn et år der du bor(stedet altså, ikke leiligheten) kan du jo søke om kommunal bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke bor i en stor by, tror jeg kanskje lokalavisa er bedre enn finn.no.

Anonym poster: 52604f61ff741e4fa40b4c8548dca479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke bor i en stor by, tror jeg kanskje lokalavisa er bedre enn finn.no.

Anonym poster: 52604f61ff741e4fa40b4c8548dca479

Eller lapp på S-laget/nærbutikken.

Anonym poster: f07fd1a26d3f5dbe72a9661189f522ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Om du forlanger to-tre månders depositum, så er det veldig få på f.eks AAP som kan stille med det på egenhånd. Jeg har tolv tusen i måneden, og mange steder forlanger de husleie, pluss depostitumet ved innflytting. Det har ikke jeg penger til, og må be NAV(sosialen) om å stille garanti for meg. Hjelper lite at jeg er stille og rolig, ikke røykende, når jeg ikke klarer å betale inn alt på første forsøk.

Fordi jeg har opplevd at den såkalte garantien ikke er mye verdt. Endte opp med en rasert leilighet uten at NAV tok ansvar.

Anonym poster: b350de103dd468935b116d2e71deea09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallefall sikkert, det er ikke lett å være på leiemarkedet med begrensede ressurser, enten det gjelder penger, jobb eller andre ting. Og nå er det jo gjerne slik at hvis alle de tingene var på plass så slapp en å være leietaker i det hele tatt, men kunne kjøpt seg leilighet.

Til TS vil jeg bare si lykke til, det er ingen garanti med annonse selv, men det er sikkert lettere enn bare å svare på annonser du finner på/i internett/avis. Det ordner seg jo gjerne til slutt, men perioden underveis kan være veldig slitsom mentalt, så du har så absolutt min sympati(spes. siden jeg er i samme bås :fnise: )

Endret av Nita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LYV..det er det alle andre gjør. Man kommer ikke noe sted her i livet ved å være ærlig.

Anonym poster: e387125973d814f682eb51eeb0d6f719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah... Kjenner igjen problemstillingen! Var uten bosted, jobb og penger og NAV synes jeg var for ''oppegående'' til å få hjelp til å finne bolig. Så ringte rundt på div leiligheter. Standard spm er alltid: ''Jobber du eller skal du gå skole?''. Svarer du nei på begge disse, så er det ''Jeg ringer deg tilbake litt senere, jeg.'' Ja, jøss... Akkurat som om studenter har bedre økonomi enn folk på sosialen, der NAV betaler husleie!! Da er utleier garantert husleie inn på egen konto rett fra NAV.. Logikk er noe dritt - I know ;)

Uansett... Nå går jeg på AAP og ''jobber'' ( arbeidspraksis ), så sist gang sa jeg at jeg var i jobb. Har i tillegg samboer som jobber 100%. Og til deg TS; Hvis de spør om stillingsprosent; Det er da mange som ikke greier å finne 100% jobb.

Lykke til! :blomst:

Anonym poster: bca94b9a561fa3fb17b777eb1e3e15a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg har opplevd at den såkalte garantien ikke er mye verdt. Endte opp med en rasert leilighet uten at NAV tok ansvar.

Anonym poster: b350de103dd468935b116d2e71deea09

Dette har heldigvis enkelte sosialkontor innsett, og "folk til å stole på" kan få depositumslån i stedet for depositumsgaranti bl.a. i Oslo.

Ellers er jo depositumslån i egen bank en mulighet. Renten er forholdsvis høy, men siden lånet ikke er veldig mange tusenlapper og man betaler ned over kort tid, så blir ikke renteutgiftene gigasvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dekker kun husleie om man ikke betaler det.

Jeg siterer fra garanti fra Alna bydel i Oslo:

"II. Hva garantien omfatter:

1. Garantien gjelder som sikkerhet for skader på eiendommen leieren er ansvarlig for og for krav etter leieavtalen.

2. Garantien dekker ikke forringelse som følge av elde, alminnelig slitasje eller mangler det påhviler utleier å utbedre, jf. husleieloven § 10-2. Garantien dekker ikke evt. udekkede telefon- eller strømregninger, eller skader på kunst, antikviteter eller annet innbo/gjenstander av spesiell verdi."

Og for dem som skulle tro at dette er noe spesielt for Oslo, så siterer jeg også fra garanti fra Fjaler kommune:

"Garantien er meint å vere ei sikkerheit for skade på eigedom som leigetakar er ansvarleg for, og krav etter leigeavtalen jfr. Husleigelova §3-6."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier ut til en mann som går på NAV, litt hard på flaska men det har ikke vi noe med. Han er rolig og gjør lite ut av seg. Han leier i samme hus som oss. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk som du vanligvis ville ha gjort. Ikke oppgi at du mottar penger fra NAV

Etter at du har flyttet inn - og dersom huseiger stiller spørsmål - si at du er sykemeldt / AAP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Vi leier ut til en mann som går på NAV, litt hard på flaska men det har ikke vi noe med. Han er rolig og gjør lite ut av seg. Han leier i samme hus som oss. Ikke noe problem.

har du plass til TS også?

Er det det du prøver å si? :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg får penger fra NAV og leier privat.Når jeg søkte sa jeg at jeg egentlig flyttet hit jeg bor nå for å studere,men at det studie ikke passet for meg.Sa også at jeg ikke hadde jobb akkurat nå,men hadde inntekt så det ble verken noe problem med depositum eller husleie. Noe mer sa jeg ikke, og jeg fikk leie jeg. Og jeg hadde heller ingen referanser. Og jeg har flere venner som er i samme situasjon,men som får leie privat. Ser du skriver til flere at da er de heldige,men ut i fra min erfaring er det du som er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...