Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt tips til hvordan jeg skal øve til eksamen. Går historie årsstudium, og har kommet meg gjennom hele pensum ved å lese jevnt gjennom hele semesteret, og skrevet notater.

Problemet er at jeg får det ikke inn, og det er så mye! Jeg aner ikke hvordan dette skal gå ;S Jeg kan jo ikke lære alt, og jeg vet ikke hva som er lurt å fokusere på. Har en følelse av at kanskje reformasjonen kommer, men det kan jo være noe helt annet. Må prøve å få en oversikt over pensum.

Jeg får ikke tilgang på gamle eksamensoppgaver fordi eksamenskontoret ikke vil gi ut, og foreleser visste ikke om han hadde noen liggende.

Setter stor pris på alle tips, det er en uke til eksamen, og jeg har en vond følelse :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har foreleserne sagt noe om de kommer til å gi oppgave ut i fra forelesningsrekka eller ikke? I såfall vet du jo hva du må lese ekstra på :P

Det beste tipset mitt er å begynne å skrive - ikke notater, men egne tekster. Se hva som er hovedtemaene dere har gått igjennom, og skriv det du husker - det kan være gull verdt om du må bruke noe av det på eksamen, for da sitter det ganske godt :)

Ellers kan du jo diskutere med noen i klassen, det pleier også å være effektivt for min del.

Gjest Ølbriller
Skrevet

Dette pleier å funke for meg;

Kjøp noen små pappkort du kan skrive på, ett for hvert kapittel i boken din.

Så spør du deg selv; om det er 5 ting fra dette kapittelet jeg burde huske, hvilke ting er det? Det er ikke lov

å skrive fler enn 5 ting, men skriv gjerne store stikkord som inkluderer mer enn en detaljer.

Jeg pleier å stå med disse kortene og late som jeg holder en "tale", og må snakke fritt rundt temaet. Gjør det en hel dag, og jeg lover at det sitter. Få også noen til å spørre deg, en studievenninne f.eks.

• Liker 2
Skrevet

Gå gjennom tidligere gitte oppgaver og se over forelesningsnotatene.

Jeg pleier å gjenta dette til jeg har memorert/forstått oppgavene/forelesingsnotatene.

Anonym poster: 8d7e39afc31ed907efa802ad3a6ebba6

Skrevet

Tusen takk for tips, jeg skal ta dem med meg!

Nei, de har ikke sagt noe om vi får fra forelesningsrekka eller ikke, men vi har jo hatt forelesning i alle temaene, så jeg regner jo med det ;)

Jeg bare sliter med å få ting til å sitte og dette er mitt første år på høgskole, så det er ganske uvant med så mye stoff som skal inn! :)

Skrevet

Foreleserne bruker som regel å vektlegge det som har vært gjennomgått på forelesning? Vi fikk hvertfall et tips om å lese over forelesningsnotatene, og ut fra de finne ut hva vi kan og hva vi bør lese mer på. Selv bruker jeg å markere i bøker og repetere det jeg har markert før eksamen. Tar notater av det jeg synes er vanskelig. Skriver utrolig sakte så rekker ikke å notere til hvert kapittel. Lykke til :)

Skrevet

Jeg pleier å lage mine egne øvingsoppgaver med stoff fra pensum som jeg er usikker på. :)

Skrevet

Hei!

Alle studier har jo mål som du skal bli prøvd i. Se på fagplanen for studiet. Pleier å ligge på høgskolens nettsider. I fagplanen står det gjerne lenker til ulike moduler i faget.

Jeg har pleid å lage tankekart. Lotus-skjema kan jo være veldig lurt i historie. Ulike former for tankekart/ulike farger. Hjernen husker ofte "kart" bedre enn skrift. På eksamen kan det da være enklere å memorere frem et tankekart, og så skrive ut fra det.

Hold taler for deg selv, gjerne foran speilet. Heng opp lapper her og der på hybelen din. Skriv, skriv, skriv.... se på overskrifter og bilder. Bla i notatene dine: er jo en grunn til at du har skrevet dem. Ikke begynn å lese fra perm til perm igjen. Grunnlaget bør du jo ha lagt nå.

Igjen: sjekk fagplanen. Her er en lenke til høgskolen i vestfold sin fagplan. Finnes nok en tilsvarende for din høgskole.

Lykke til!

http://studier.hive.no/index.php?ID=737&lang=nor&displayitem=1146&module=studieinfo&type=studieue&subtype=1

Skrevet

Takk for alle tips her! Jeg lagde et lotus-skjema. Måtte google det, for det har jeg aldri vert borti før, hehe. Og har også tatt tipset til Ølbriller med disse stikkords-kortene. Det har hjulpet! Gjenstår å se i morgen hvordan det går, men jeg kan da vitterlig mer nå enn før jeg startet å øve! Da er det bare å satse på at jeg får en oppgave om noe av det jeg har lest på, og at jeg får med meg nok fagstoff...

Igjen, tusen takk for gode tips! Dere fikk meg inn på sporet :)

Skrevet

Tror det gikk greit. Fikk det jeg håpet på, og husket alt fagstoffet jeg hadde øvd på, takket være noen av dine tips, faktisk så tusen tusen takk for det! Det lotus.skjemaet fungerte ganske greit. Da jeg stod fast prøvde jeg å visualisere hva som stod på det skjemaet og hvor det stod, slik at jeg husket å ta med alt, og det fungerte faktisk!

Drøftingsdelen var det litt verre med, der stod jeg helt fast, men fikk da rabla ned noe, så det bør holde til en ståkarakter :)

Jeg hadde aldri i verden klart det uten tipsene i denne tråden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...