Gå til innhold

Noen som har stått på eksamen tross alle odds her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessverre har jeg gjort meg selv til skippertaksstudent dette semesteret. Har vært på svært få forelesninger og lest svært lite på lesesalen; tiden har flytt til deltidsjobbing 4 ganger i uka og frivillig arbeid på studentersamfundet. Nå sitter jeg her med 4 eksamener de neste to ukene og en heftig panikk. Derfor lurer jeg på; har du noen gang stått på eksamen selv om du ikke trodde det skulle gå? Hvordan fikk du det til? Blir glad for alle tips.

Anonym poster: c455dc3222251b8a78dd8a390b2f350b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Husker jeg fikk gjennomsnittskarakteren ved å lese 2 dager i forkant.

Lurer på om jeg hadde 3 bøker.

Skummet kjapt gjennom og streket ut viktige ting.

Skrev notater av halvparten av pensum.

Satset på det beste.

Anonym poster: 580e0ed9d5046d06c1750fc30053ad0c

Skrevet

Mitt beste tips er å begynne rett på gamle eksamensoppgaver og bruk løsnigsforslagene på en god måte, ikke bare skriv av, men prøv å forstå! Ikke begynn å les pensum. Jobb gjennom gamle oppagver og slå opp dersom du trenger mer utfyllende info. Etterhvert vil du begynne å se om det er enkelte ting som går igjen år etter år.

Anonym poster: b3044c4ce92bfda7f8b38ac5860244d5

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk C en gang ved å være på to forelesninger og lese i 30 minutter dagen før eksamen. Det skal sies at jeg hadde flaks med tema og at det var noe jeg hadde litt kunnskap om fra før.

Skrevet

Okei, det beroliger meg litt. Fortsatt en uke til første eksamen. Hvis jeg leser som bare fy, håper jeg at jeg klarer å stå. Setter fortsatt pris på flere "solskinnshistorier". Er supernervøs, og vurderer å droppe hele greia...

Anonym poster: 20628ba9e8b1eab3a1f8734aa6e81c0c

Skrevet

Du må i det minste prøve, det taper du ingenting på. Jeg var sikker på at jeg skulle stryke en gang, men klarte å karre til meg en ståkarakter! Ikke gi opp :)

Anonym poster: b3044c4ce92bfda7f8b38ac5860244d5

Skrevet

Jeg fikk C en gang ved å være på to forelesninger og lese i 30 minutter dagen før eksamen. Det skal sies at jeg hadde flaks med tema og at det var noe jeg hadde litt kunnskap om fra før.

Må forresten signere denne - hadde vært "seriøs" student året før, og faget jeg ikke hadde lest til inntil noen dager før eksamen bygde på noen fag jeg hadde hatt eksamen i før, så kom unna med å bable litt om temaer jeg kunne fra året før.

Men møt opp - i verste fall trekker du deg. Men møt opp! Kanskje klarer du å bable litt i vei og stå.

Anonym poster: 580e0ed9d5046d06c1750fc30053ad0c

Skrevet

Ja! Jeg hadde en uke på å lese, jeg endte opp med å skumme pensum, forelesningsnotater og lage tankekart som jeg pugget på de siste dagene før eksamen. Fremdeles ganske uforståelig at jeg klarte en C. Men jeg var overlykkelig!

Gjest NerdMedSverd2
Skrevet

Du burde bare møte opp og se om du kan svare på oppgaven du få. Dødskjipt om du i etterkant får vite at du mest sannsynlig hadde bestått eksamen om du var der. Har klart å få C på eksamen med lesing kun dagen før og null forelesninger. Skal sies at jeg hadde griseflaks med tema, men det går.

Skrevet

jaaa. måtte lage en oppgave til dagen og itillegg ta en eksamen når jeg møtte opp. fikk oppgaven i starten av skole året. jeg begynte på den dagen før eksamen. og leste litt til eksamen. fikk 90 av 100 poeng . (har gått på en skole hvor eksamen så får man poeng ikke abc eller 654)

Anonym poster: ff6fb48e1b368608b2a4bfeba7f0eaab

Skrevet

Alt er mulig. Jeg var kjempe lat selv, når jeg tok et fag. Trakk heldigvis et av undertemaene jeg kan litt om fra før av. Stod og pratet litt,fikk spørsmål og fikk B. Det går nok bra TS. Hvis du begynner å lese nå, så greier du det nok!

Anonym poster: 7db515c8d94a4da66b2d3d5ebe77cae3

Skrevet

Les slidene fra forelesningene (dersom dere får det) og sammendrag. Sats på Wikipedia/SparkNotes/andre notatsider framfor tunge lærebøker. Skriv notater. Les gjennom notatene og skriv notater av notatene. Gjør gamle eksamensoppgaver. Prat med foreleser og prøv å lure ut noe om hvordan eksamen kommer til å bli. Lag tidslinjer/tankekart og bruk de aktivt mens du leser.

Det viktigste er å uansett møte opp på eksamen og gjøre et forsøk. Og ikke gå hjem når eksamen er over, da skal du tilbake på lesesalen og lese til neste.

Gjest Blåskjell
Skrevet (endret)

Jeg hadde flaks med emne på fire av fem oppgaver på eksamen en gang, men det femte visste jeg ingenting om så det leverte jeg blankt på. Det var krav om at man måtte skrive x antall ord på hver oppg, så jeg visste jo at jeg strøk, men siden jeg syns det var pinlig å gå tidlig skrev jeg det lille jeg visste på de fire. Flaks for meg var det endel mangelfull informasjon i oppgaveteksten på den femte oppgaven, så hele den oppgaven var slettet. Siden jeg hadde svart det lille jeg kunne på de andre, havnet jeg et poeng over strykgrensa og sto... :danse:

Endret av Blåskjell
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt et fag hvor jeg kun gjorde laben og øvingene som måtte til for å gå opp til eksamen, og så leste jeg på gamle eksamensoppgaver i fire dager. Jeg hatet faget dypt og intenst, men det var obligatorisk. Jeg stod!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...