Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå brukt 2år på 1.året sykepleien. I starten var jeg hundre prosent sikker på at dette vil jeg! Jeg bestod alle eksamener med glans utenom en.., nå har jeg jobbet på sykehjem snart et år. Pluss at jeg jobber med å få bestått den ene eksamenen jeg har igjen. Problemet er at jeg er ikke helt sikker på om det er dette jeg vil lell.. Har tenkt mye på dette i det siste, og er ganske usikker på hvordan fremtiden min kommer til å bli.

Hver gang jeg skal på jobb gruer jeg meg, for dette orker jeg ikke føler jeg. Sykepleien er noe man bør brenne for er min mening. Noe jeg ikke gjør for øyeblikket.

Planen min nå fremover er å få gjort meg ferdig med første året. Skal gjøre mitt beste på eksamen.

Har en del spørsmål her, og blir takknemmelig for svar! =)

Hvor akseptabelt er det å "avslutte" en utdanning?

Jeg har null peil, på hva jeg skal bli (er 20år). Hvor lurt er det å ta et "friår" for å tenke gjennom saken?

Er det vanskeligere å komme inn på høyskole jo gammlere man blir? (har fullført almennfag på vgs)

Må legge til at jeg har null peiling på noe når det gjelder fremtiden min atm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må også legge til at en udanning skal jeg ha! Kanskje den blir utsatt ett år eller to. Er bare ikke helt sikker på om sykepleien er det rette for meg..

Skrevet

Det er ingen skam å slutte!

Men husk at det ofte er mulig å søke om permisjon, så dersom du er usikker og får innvilget dette, så kan du gjøre på samme måte som med et friår - men med muligheten til å gå tilbake til sykepleien på 2. året dersom du finner ut at det er det du ønsker. Ser ingenting som tydelig taler imot sykepleie i innlegget ditt, mer at du ikke er "helt for", og det vil jeg nesten tro du får avklart litt for deg selv om du tar et år fri.

Svar på spørsmålene dine:

Det er absolutt aksptabelt å slutte - det er fremtiden din det er snakk om. Det er dog veldig lurt å ha fullført alle påbegynte fag før du gjør det.

Et friår kan være veldig lurt, det gir tid og rom til å tenke litt.

Det blir ikke vanskeligere å komme inn, heller enklere pga. alderspoeng, men her har man jo aldri noen garantier.

Skrevet

Du er enda ung, så begynn på noe som du føler er mer riktig for deg.

Skrevet

Det er flust av folk her inne på godt over 30 som ikke aner hva de vil heller, så du har ingen grunn til panikk riktig ennå ;)

Skrevet

Har ett ufullført fag igjen på 1året. Skal ta den eksamen igjen nå i Januar, og skal gjøre mitt beste! Vil bestå, for å ha en mulighet senere, om jeg bestemmer meg for "oi, kanskje jeg vil bli sykepleier lell!"

Føler jeg egentlig burde være sikker på dette til nå, men det er et sykt vanskelig valg synes jeg!

Kanskje permisjon er løsningen ja! Det hadde jeg ikke tenkt på engang.

Er det sånn med permisjon at man kan ta ett år, så er man sikret seg plass etter det året er omme? For da hadde det vært ypperlig for meg! Får jeg prøvd meg med litt småjobber her å der, og tenkt grundig gjennom ting.

Mange sier til fri" år er bortkastet! Det som gjør meg så usikker. Vil jo ikke kaste bort et helt år.

Men så tenker jeg også på det at et år, mot hele livet? Det er jo ingenting, om du skjønner hva jeg mener.

Takk for svar! =)

Gjest likeeverything
Skrevet

Jeg har nå brukt 2år på 1.året sykepleien. I starten var jeg hundre prosent sikker på at dette vil jeg! Jeg bestod alle eksamener med glans utenom en.., nå har jeg jobbet på sykehjem snart et år. Pluss at jeg jobber med å få bestått den ene eksamenen jeg har igjen. Problemet er at jeg er ikke helt sikker på om det er dette jeg vil lell.. Har tenkt mye på dette i det siste, og er ganske usikker på hvordan fremtiden min kommer til å bli.

Hver gang jeg skal på jobb gruer jeg meg, for dette orker jeg ikke føler jeg. Sykepleien er noe man bør brenne for er min mening. Noe jeg ikke gjør for øyeblikket.

Planen min nå fremover er å få gjort meg ferdig med første året. Skal gjøre mitt beste på eksamen.

Har en del spørsmål her, og blir takknemmelig for svar! =)

Hvor akseptabelt er det å "avslutte" en utdanning?

Jeg har null peil, på hva jeg skal bli (er 20år). Hvor lurt er det å ta et "friår" for å tenke gjennom saken?

Er det vanskeligere å komme inn på høyskole jo gammlere man blir? (har fullført almennfag på vgs)

Må legge til at jeg har null peiling på noe når det gjelder fremtiden min atm.

Du burde droppe ut eller i det minste søke om permisjon. Du kommer nok til å angre på å ha fått B.A. i et yrke som du ikke trives med, i fremtiden. Så, gjør det!

Skrevet

Med tanke på at du er så ung, så hadde jeg droppet ut og heller valgt noe jeg trives med. :)

Anonym poster: bc226503caf53c29fba180f54179e468

Skrevet

Har ett ufullført fag igjen på 1året. Skal ta den eksamen igjen nå i Januar, og skal gjøre mitt beste! Vil bestå, for å ha en mulighet senere, om jeg bestemmer meg for "oi, kanskje jeg vil bli sykepleier lell!"

Føler jeg egentlig burde være sikker på dette til nå, men det er et sykt vanskelig valg synes jeg!

Kanskje permisjon er løsningen ja! Det hadde jeg ikke tenkt på engang.

Er det sånn med permisjon at man kan ta ett år, så er man sikret seg plass etter det året er omme? For da hadde det vært ypperlig for meg! Får jeg prøvd meg med litt småjobber her å der, og tenkt grundig gjennom ting.

Mange sier til fri" år er bortkastet! Det som gjør meg så usikker. Vil jo ikke kaste bort et helt år.

Men så tenker jeg også på det at et år, mot hele livet? Det er jo ingenting, om du skjønner hva jeg mener.

Takk for svar! =)

Det er sånn permisjon fungerer ja. Hva som skal til for å få den innvilget vet jeg derimot ikke, men det er iallefall verdt å sjekke opp!

Anbefaler deg ikke å gå tilbake etter en eventuell permisjon dersom du ikke føler deg sikker, men da er du iallefall trygg på at du ikke trenger å angre på å ha gitt opp sykepleien dersom du kommer frem til at det er det du egentlig vil.

Mange velger nytt studie mange ganger før de finner det rette, og det er ingen skam i å prøve flere ting heller:) Gjør det du føler for det neste året, enten det er å ta fri, fortsette eller prøve et annet studie, ingenting å være bekymret for:)

Skrevet (endret)

Det er sånn permisjon fungerer ja. Hva som skal til for å få den innvilget vet jeg derimot ikke, men det er iallefall verdt å sjekke opp!

Anbefaler deg ikke å gå tilbake etter en eventuell permisjon dersom du ikke føler deg sikker, men da er du iallefall trygg på at du ikke trenger å angre på å ha gitt opp sykepleien dersom du kommer frem til at det er det du egentlig vil.

Mange velger nytt studie mange ganger før de finner det rette, og det er ingen skam i å prøve flere ting heller:) Gjør det du føler for det neste året, enten det er å ta fri, fortsette eller prøve et annet studie, ingenting å være bekymret for:)

Du sier noe der! Finner det jo mest sannsynlig ut iløpet av permisjonsåret håper jeg. Spørsmålet nå blir vel om jeg har en eller annen grunn for å få permisjon. Men det skal jeg sjekke opp! Isåfall skal jeg bruke det året på grundig underøking av hva jeg vil bli ;p Skjønner ikke hvorfor jeg er så stressa på å bli ferdig... Er jo egentlig bedre å bruke lang tid på noe man trives med, enn å ta en utdanning "bare for å bli færdig".

Takker for svar alle sammen! =)

Endret av Therrie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...