Gå til innhold

Kjære leieboere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Over årenes løp har jeg hatt endel leieboere i hus. Og enkelte er helt klart ikke klare for å leve alene ennå, så her er to ting dere må lære dere om å hive søppel.

1. Restavfallet skal ikke overfylles. Aldri. Har dere hørt om kråker, måser og annet villdyr som digger rester? Matrester og brukte tamponger foran inngangsdøren er ikke hyggelig å møte på og rydde opp om morgenen. Er søppelet fullt, prøv å tråkke litt nedi bøtta for å få plass til siste posen, vent til tømmedag om det er rundt hjørnet, kjøp ekstra sekk (på rådhuset her) eller spør husvert om h*n kan kjøpe en.

2. Hva tenker dere med når dere putter HELE pizzaesker i pappsorteringen? Gjerne flere om gangen skrått nedi. Er dere så late? Forstår dere ikke at pappdunken blir full med et fingerknips på den måten? Riv opp pappen og gjør det flatest mulig før det legges oppi.

Takk.

Anonym poster: 70d97b00fa3f4d2206d893ec3cae88e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du sliter med at søppelet blir overfylt før tømmedag hver gang, så ville jeg vurdert å skaffe flere søppeldunker. Er jo tydelig at det ikke holder.

Anonym poster: 3650d5e8073601076c8c7f9cdf3f9f37

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste huseiere som leier ut har fortsatt søppeldunker som er beregnet på 1 husholdning. Betal for å ha større dunker - enkelt og greit.

Jeg kildesorterer, kjører papp og andre ting på fyllinga selv og hiver kun vanlige greier i dunkene her ute. De er fortsatt ofte fulle, og det er uaktuelt å stå å hoppe oppi søppelbøtta.

Anonym poster: 1fb70fc9e8a9f86daa2b278cf05e48e2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke overfylt hver gang, det har jeg ikke nevnt noe om en gang. Det skjer av og til om noen har f.eks kjøpt noe med endel emballasje så det blir en pose ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange utleiere som har for liten søpplekasse ja. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet lagre søppel inne fordi søpplekassa er full. Gud hvor deilig det er å endelig ha egne søppledunker(smart utleier denne gang).

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over årenes løp har jeg hatt endel leieboere i hus. Og enkelte er helt klart ikke klare for å leve alene ennå, så her er to ting dere må lære dere om å hive søppel.

1. Restavfallet skal ikke overfylles. Aldri. Har dere hørt om kråker, måser og annet villdyr som digger rester? Matrester og brukte tamponger foran inngangsdøren er ikke hyggelig å møte på og rydde opp om morgenen. Er søppelet fullt, prøv å tråkke litt nedi bøtta for å få plass til siste posen, vent til tømmedag om det er rundt hjørnet, kjøp ekstra sekk (på rådhuset her) eller spør husvert om h*n kan kjøpe en.

2. Hva tenker dere med når dere putter HELE pizzaesker i pappsorteringen? Gjerne flere om gangen skrått nedi. Er dere så late? Forstår dere ikke at pappdunken blir full med et fingerknips på den måten? Riv opp pappen og gjør det flatest mulig før det legges oppi.

Takk.

Hvis det irriterer deg så mye: Ta det opp med leieboerne når de skal flytte inn! Er vel ikke noe vits i å gå å irritere seg over noen, uten at de skal få sjansen til å gjøre noe med det?? De vet jo kanskje ikke bedre!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også legge til at en større dunk koster 2000kr mer i året. En liten økning i husleien, siden det da også må bygges en ny plattform for dunkene slik at tømmerene klarer å plukke de med seg. Og når det bare skjer av og til er det ikke verd bryet når man fort gjort kan tråkke litt nedi. Åpningen kan nåes fra bakkenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det irriterer deg så mye: Ta det opp med leieboerne når de skal flytte inn! Er vel ikke noe vits i å gå å irritere seg over noen, uten at de skal få sjansen til å gjøre noe med det?? De vet jo kanskje ikke bedre!!

Jo, det er sant. Jeg blir nok bortskjemt mellom hver gang vi har leieboere som klarer å tenke litt logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke lov å øke husleien pga kommunale avgifter, disse SKAL være i husleien og du kan ikke sette den opp pga økte kommunale utgifter.

Åpningen kan nåes fra bakkenivå.

Hva slags dunker er dette da? De fleste har vel slike grønne som man må klatre oppi om man skal tråkke ned søpla..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man får lov til å øke husleien. Den er foreløbig under det normale markedet her.

Dunken står inntil en trapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man får lov til å øke husleien. Den er foreløbig under det normale markedet her.

Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. Dette kan kun skje dersom utleier har gitt minst én måneds skriftlig varsel.

Har leieforholdet vart i minst 2 1/2 år, kan utleier kreve at leien blir tilpasset gjengs leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det samme problemet her, det vil si at søppelet blir overfylt. Og det er ikke min feil som leietaker at søppeldunken blir for full, jeg prøver jo selvsagt å presse ned søpla, men går det ikke, så går det ikke. Jeg oppbevarer ikke min søppel inne fordi utleier ikke har klart å skaffe stor nok søppeldunk.

Det med pizzakartonger jeg dog enig i, og jeg bretter alltid disse på en slik måte at de tar minst mulig plass.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi tre dunker til rest/mat-avfall og tre til papiravfall. Problemet er bare at vi er ÅTTE husholdninger som liksom skal få plass til alt av søppel i dunker som er beregnet på TRE husholdninger. Takk Gud for at vi endelig har fått egne poser til sortering av plast - det har hjulpet enormt - men på vinterstid er dunkene allikevel evig fulle, siden det kun tømmes to ganger i måneden (sommerstid er det ukentlig).

Større, eller flere, dunker er ikke et alternativ, da det rett og slett ikke er plass. Det er mange som sliter med det samme her i nabolaget, og vi føler nok alle den samme irritasjonen som deg, men situasjonen er håpløs. I desperasjon begynte folk å brenne diverse avfall i vedovnen, bare for å få unna det verste, noe som resulterte i pipebrann... Jeg har også sett flere som lusker seg rundt hushjørnene midt på natten, for å tømme litt i minisøppelkassen som står utenfor nærbutikken. Det er vel ingen som ønsker å ha det sånn, men nærmeste søppelfylling er langt unna, og det er ikke alle som har bil (om man nå i det hele tatt er interessert i å slenge illeluktende restavfall inn i bilen).

Det positive er jo at man blir dødsgod på sortering. Selv den lille plaststangen fra en kjærlighet på pinne i riktig pose :fnise: Enig i at mange kan bli flinkere til å både sortere og rive opp papp, men svært ofte er det rett og slett mangel på dunker/tømming som er problemet. Vet ikke hva slags dunker dere har, men våre kan man ikke tråkke oppi uten å risikere brukket rygg. Om valget står mellom å stable søppel til det står som et tårn opp av søppelkassen, eller å ha søpla stående i gangen en ukes tid .. da velger jeg glatt stabling - med fare for at dyr sprer dritten rundt. Dessverre. Med mindre det er noe helt spesielt (som f.eks jul med sin glede og megder emballasje), skal det jo egentlig være nok plass til at man bare kan brette pizzaesken på midten og slippe den nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Om du sliter med at søppelet blir overfylt før tømmedag hver gang, så ville jeg vurdert å skaffe flere søppeldunker. Er jo tydelig at det ikke holder.

Anonym poster: 3650d5e8073601076c8c7f9cdf3f9f37

Det er ikke snakk om at bosspannet er for lite, men at bosspannet brukes feil! Du har vel kanskje selv merket at hvis du bare kaster ting i bosset at det kan bli overfylt på 1-2-3?? Herregud, skjønner godt hva TS mener! Har lagt merke til det samme, noen bare tar papp-rester etter feks emballasje på møbler, og noen bare putter det oppi bosspannet rett som det er, uten å noensinne tenke at det går an å presse dem sammen. Akkurat som med melkekartonger, det er fint mulig å presse MANGE melkekartonger inn i en kartong, samme prinsippet. GAWD.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Du har sikkert et poeng der, absolutt :-) Det er nok de som sliter med for få bosspann, er muligens bortskjemt med at bosset her er akkurat passe fullt hver gang det er bosshenting eller til og med ikke fylt opp, er tre store spann her på 9 leiligheter og en stor papirdunk. Men det er også mange som bare slenger fra seg bosset uten omtanke. Her blir vanlig restsøppel hentet hver uke, men har bodd i en annen kommune, og der hentet de vanlig boss annenhver uke. Altfor lite, synes jeg.

Endret av Valiumsjunkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme problemet her! Restavfall blir så overfylt at lokket er helt åpent til slutt og folk kaster HELE pappesker i pappdunken, ja, gjerne STORE pappesker fra kjøkkenmaskiner ol...... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrige huseiere er bare så gøy, vi tok sakene i egne hender og bestilte en søppelcontainer til =)

Anonym poster: cffc1eb5b6ff0cfe5f2beacf2b8588ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier og jeg ser stadig at noen naboer har topp på dunken for papiravfall. Rett og slett fordi de ikke evner å flatpakke pappen. Jeg har perioder hatt for mye til mine avfalldunker, men det løser jeg glatt med å holde igjen noe søppel eller betaler meg ut. Samtidig så ser jeg at det er uendelig forskjell nå som jeg bor alene kontra da vi var 3 stk. Ha stor nok avfallsdunk og la leietaker betale.

Anonym poster: 90fa1eb81a5538f1d4526665c5afdcbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert et poeng der, absolutt :-) Det er nok de som sliter med for få bosspann, er muligens bortskjemt med at bosset her er akkurat passe fullt hver gang det er bosshenting eller til og med ikke fylt opp, er tre store spann her på 9 leiligheter og en stor papirdunk. Men det er også mange som bare slenger fra seg bosset uten omtanke. Her blir vanlig restsøppel hentet hver uke, men har bodd i en annen kommune, og der hentet de vanlig boss annenhver uke. Altfor lite, synes jeg.

Har aldri hatt problemer når vi har hatt egen dunk, men når man deler (uansett om dunken egentlig er stor nok) må man liksom alltid forholde seg til hvor mye de andre har fylt på. Ikke noe stress om nabo Anna har bestilt en pakke fra Ellos, men når alle som deler spann har bestilt seg pakker - gjerne to eller tre hver - blir det plutselig ikke plass. Da blir alle sittende med litt ekstra papp som de må prøve å få plass til etter neste tømming, og vips så er det nesten fullt fra dag én, og man får et enda større problem om noen venter pakker denne uken også. Papp er jo ikke så ille å oppbevare innendørs en uke, men hva når naboene passer barnebarn og bleiene tar det meste av plassen i restavfall? Skal man ha egne barns bleier stående i en pose i gangen? *grøss*

Eget søppel kan man alltids få kontroll på (passe på å ikke kjøpe så mye emballert neste uke, f.eks), men det er verre med naboenes, da det er helt tilfeldig hvem som måtte kjøpe nytt flatpakket bord, eller mottar stor pappeske med hjemmelaget syltetøy fra tante Olga. Bare det at alle har bestilt pizza samme uken kan fort bety overfylte spann (selv om man river aldri så nøye). Tenker som du, at ukentlig henting er et must hele året. Egentlig burde alle hatt egne spann også, slik at det ikke går utover andre om det blir ekstra mye en periode, men det er jo ikke alltid det er plass til det.

Før i tiden husker jeg søppeltømmerne tok med seg ekstra søppel om det bare var pakket inn i avfallspose og plassert ved siden av den vanlige dunken, men det gjør de ikke dessverre ikke nå lenger. Ikke i min kommune i alle fall. Sortering og gjenvinning er supert, selv om det kanskje koster 2 kalorier ekstra å skylle av isboksen. Flott om folk kan bli mer bevisste på resirkulering, men da bør det samtidig være lett å faktisk kvitte seg med søpla man har sortert - ikke vanskeligere slik det ofte er nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...