Gjest Helene S. Skrevet 6. mars 2004 #1 Del Skrevet 6. mars 2004 Jeg er 30 år, har hovedfag, studert i utlandet ett år og ellers bodd to år i utlandet. Jeg kan flytende engelsk og noe fransk og tysk. Bla, bla, (ser pen ut-hvis det betyr noe) og har masse kunnskaper, bla, bla. Karakterene er for det meste ok: noe er veldig flott, mens annet er mer gjennomsnittelig. Likevel, har en "rik" CV. Jeg har også noen års arbeidserfaring, men ikke innen statsforvaltningen, snarere som lærer og andre ting. HVORFOR FÅR JEG AVSLAG HVER ENESTE ÅR? (I år var det 709 søkere). Jeg har oppfylt de formell kriteriene, og har møtt flere av aspirantene fra tidligere av: jeg mener selv at jeg er flinkere enn flere av dem og synes, etter å ha møtt dem, at jeg selv er en lovende kandidat. HVA SKJER? Hva kan jeg gjøre for å bli innkalt til intervju til neste år? Hjelp.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mars 2004 #2 Del Skrevet 6. mars 2004 Det er desverre mange som deg og dine kvaliteter. Men det er MANGE som snakker både to og tre språk flytende. Mange som melder seg har mye internasjonal organisasjonserfaring, eks vært juniorekspert i FN osv. Forvaltningserfaring er også bra å ha, tror jeg (man skal jo tross alt jobbe i forvaltningen etterpå). Du kan jo prøve å få jobb i UD uten å gå via aspirantopptaket. Vet at de har innternt inntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 6. mars 2004 #3 Del Skrevet 6. mars 2004 Har du søkt flere ganger før og fått avslag så kunne du jo kanskje kontaktet de og spurt hvorfor? Det er jo sannsynligvis noe du mangler på CV'en din ? Vet ikke om dere skriver essay e.l. eller har noe slags opptaksprøve der - da kan det jo evnt. være der du 'feiler'. Forh. er det jo et eller annet du kan gjøre noe med innen neste opptak. Har de en øvre aldersgrense?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest any Skrevet 6. mars 2004 #4 Del Skrevet 6. mars 2004 Hva gjør juniorekspert i FN? Hvordan man får det jobben? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mars 2004 #5 Del Skrevet 6. mars 2004 Hva gjør juniorekspert i FN? Hvordan man får det jobben? Det står utlyst innimellom, også på UDs hjemmesider. Hva de gjøer er forskejllig fra stilling til stilling, men de jobber ofte i 2-3 år på ulike FN-prosjekter (eks UNICEF, UNESCO) i andre land.. Kjenner folk som har vært bosatt i Geneve, NY, Mongolia, Kina og Sudan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 6. mars 2004 #6 Del Skrevet 6. mars 2004 Du bør som oftest kunne mer enn engelsk og litt tysk/fransk. De er gjerne ute etter folk som kan litt annerledes språk også, f.eks spansk, russisk osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mars 2004 #7 Del Skrevet 6. mars 2004 Du bør som oftest kunne mer enn engelsk og litt tysk/fransk. De er gjerne ute etter folk som kan litt annerledes språk også' date=' f.eks spansk, russisk osv.[/quote'] For ikke å snakke om arabisk....! Portugisisk er også bra, mtp Brasil og flere land i Afrika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helene S. Skrevet 6. mars 2004 #8 Del Skrevet 6. mars 2004 Er klar over at mange har vært junior-eksperter (man søker ved januar-tider hvert år: se UD's sider), men jeg vet jo om flere personer som har blitt aspiranter som bare kunne engelsk og svensk...og flere av dem er unge (26 år) uten så mye arbeidserfaring. Språk er jo faktisk noe man kan lære seg under de tre årene aspiranttiden varer..derfor synes jeg de burde vektlegge andre ting også. Jeg f.eks. so mhar erfarin som viser at jeg er god på å treffe folk/oppnå ønskede utfall fordi jeg har evnene, osv. Jeg skal kontakte et byrå og få hjelp med fremstilling av hva UD så gammeldags kaller "levnetsbeskrivelse" (noe som visstnok bare er en CV), og den vil de ha som en "sammenhengende skriftlig redegjørelse". Det kan jo hende at den ikke er bra nok laget, men jeg har jo bare skrevet nødvendige faktaopplysninger. UD har jo sagt via sin representasjon ved universitetene at de ikke ønsker kreative innslag her, bare vanlige, normale... Jeg har sendt e-post til en av de i nemda, så venter på svar. Men jeg har spurt tidligere også og de gir bare vage, korte intetsigende svar som ikke hjelper meg videre til å bli klokere. UD høres så vage ut på hva de ønsker. De er så lukket i kulturen, på alt fra forværelsesdamen på telefon til folk jeg ser derfra. De virker så forsiktige og småredde. Litt pysete..men, men. Kanskje jeg er for tøff, energisk og stå-på-aktig for dem? Kanskej det er et kriterium at man bør være kjedelig og minst mulig kreativ? Hvem vet.. Kan man virkelig komme inn i UD utenom aspirantopptakene? Jeg har nemlig hørt at "alle andre" som vi jobbe i UD utenom å være aspirant, blir også tatt inn via aspirantopptaket! Og dit kom jeg jo ikke. Så vet noen om andre veier inn? Mine foreldre er dessverre ikke diplomater, så.. Man kan søke t.o.m. alder 32 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mars 2004 #9 Del Skrevet 6. mars 2004 Det varierer litt fra år til år hvilken bakgrunn de ønsker at søkerne skal ha. Vet eks at de har vært litt i manko på jurister i det siste. Å være medlem i en organisasjon tror jeg er positivt. Og nei, man skal ikke være for kreativ. Det er vanskelig å få jobb i UD, de kan velge blant de beste av Norges akademiske elite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 7. mars 2004 #10 Del Skrevet 7. mars 2004 Skal man bli diplomat så er det et par ting som er viktig (som ikke nødvendigvis fremgår av utlysningsteksten) - samfunnsengasjement, god forståelse av norsk politikk og norsk samfunn og gjerne erfaring fra politiske ungdomsorganisasjoner. Det er videre sant at det er en bestemt type mennesker som får denne typen jobber. Det er helt klart en fordel å være utadvent, men det er viktig å huske på at man skal være Norges representant på det stedet man er utstasjonert, og man skal derfor ikke være kontroversiell i sin væremåte. En god diplomat er god på å bygge nettverk, samtidig som h*n ikke stikker seg ut i forsamlinger på en negativ måte. Du sier ikke noe om hva du har studert/hvor du har studert i utlandet. Har du forresten tenkt igjennom de familiemessige konsekvensene av å være i diplomatiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helene S. Skrevet 7. mars 2004 #11 Del Skrevet 7. mars 2004 Hei Moonchild, takk for svar. Jeg er Statsviter og har studert internasjonale relasjoner i utlandet (Europa). Jeg har jobbet innen yrker som viser at jeg er utadvendt og sympatisk med "behagelig personlighet" som de forteller meg. Er ikke kontroversiell og heller ikke kjedelig. Har åpent sinn, men ikke for åpent osv. Jeg har ikke toppkarakterer i absolutt alle fag, men har endel lauder og meget bra resultat fra utenlandsuniveristetet. Alle de formelle kravene er faktisk oppfylt her... Men klart, kanskje det eneste som mangler er at jeg har topp-karakterer i alle fagene. Og da kan jeg jo glemme det... På den annen side vet jeg om flere diplomater som ikke akkurat var toppkandidater karaktermessig. Dette er jammen ikke enkelt, for jeg føler jeg har gjort alt som er mulig ut fra mitt ståsted. Hvis noen her vet hvordan man ellers kan få jobb i UD, foruten aspirantopptakene, er dere velkommen til å gi meg et råd :-) Jeg ser nemlig aldri noen utlysninger på at UD behøver folk..og for noen år siden fikk jeg svar i posten om at UD rekrutterer alle folkene sine gjennom aspirantopptaket. Det beste ville være om en intern i UD kunne svare her, men de leser sikkert ikke på slike forumer for å hjelpe kvinner i nød heller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 7. mars 2004 #12 Del Skrevet 7. mars 2004 Men jeg har spurt tidligere også og de gir bare vage, korte intetsigende svar som ikke hjelper meg videre til å bli klokere. UD høres så vage ut på hva de ønsker. De er så lukket i kulturen, på alt fra forværelsesdamen på telefon til folk jeg ser derfra. De vil ikke fortelle deg hva du skal skrive, fordi da vil ikke de kunne lese eller lære noe om deg utifra søknaden. De fleste firmaer er vage når du spør hvordan de vil ha søknaden. Det er din jobb å finne ut hvordan du kan vinne dem, din søknad skal gi et bilde på hvordan du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 7. mars 2004 #13 Del Skrevet 7. mars 2004 Disse har du kanskje allerede lest men. ..... http://odin.dep.no/ud/norsk/dep/om_dep/asp...pirantopptaket/ http://universitas.uio.no/reportasje/1313.shtml Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. mars 2004 #14 Del Skrevet 7. mars 2004 Kanskje mye går igjennom kontakter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. mars 2004 #15 Del Skrevet 7. mars 2004 Om man jobber i NORAD kan man søke jobber internt i UD. Tror det samme nå gjelder eksportrådet. Forøvrig har nok karakterer mye å si når de likevel kan velge hvem de vil med masse tilleggskvalifikasjoner. Et minimum er nok at man har laud. Har man ikke det er man utelukket fra mange typer jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 8. mars 2004 #16 Del Skrevet 8. mars 2004 Du sier ikke noe om organisasjonserfaring (av noen sort), og jeg tror muligens noe av årsaken kan ligge der. De jeg kjenner som har kommet igjennom nåløyet har alltid hatt noe som har skilt dem ut på en eller annen måte - enten at de har vært spesielt faglig gode, har hatt mye organisasjonserfaring eller har hatt en eller annen spesiell kompetanse det har vært stort behov for på det tidspunktet man har søkt. (Eks. særskilt kunnskap om Sør-Amerika, Afrika eller Midt-Østen/Asia). Jeg vil bare legge til at jeg nok tror at mange innbiller seg at det er mer stas å jobbe i UD enn det faktisk er... Uansett - lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helene S. Skrevet 8. mars 2004 #17 Del Skrevet 8. mars 2004 Takk for alle innspillene! :-) Men når dere nevner organisasjonserfaring: gjelder det uansett organisasjon? Jeg mener, spiller det ingen rolle for dem om det er et politisk part eller en eller annen forening som kjemper for ditten og datten? Isåfall er det jo ingen sak. Moonchild, du sier noe. Men du som diplomatbarn, hvordan får man jobb i utlandet uten å være diplomat? En mulighet er jo å jobbe for en norsk instans eller selskap, for så å bli "sendt ut", men det kan jo ta tid. Utenrikskorresponendt-jobbene i Norge vokser ikke på trær akkurat og miljøet er smalt. Mye går nok gjennom kontakter. Så er løsningen å søke direkte på jobber som høres passende ut for en i utlandet? Og ta flyet på jobbintervju? Kjedelig å få nei og ta flyet hjem igjen fra USA...Finnes det virkelig andre måter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helene S. Skrevet 8. mars 2004 #18 Del Skrevet 8. mars 2004 Oojjj..det dukket opp et feil ansikt her: var ikke meningen å rekke tunge til noen her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #19 Del Skrevet 9. mars 2004 Det lyses ut stillinger i UD med jevne mellomrom, jeg vet om flere som har fått jobb utenom aspiranten. UD benytter aspirantkurset som hovedrekrutering til departementet. Du er nok litt uheldig med tanke på tidspunkt, da det har vært store omorganiseringer i UD/NORAD systemet og det har vært veldig lite eksterne utlysninger i det siste, da det er overskudd av arbeidstakere. Når det gjelder søknaden din til aspirantkurset kan du ganske enkelt ha vært uheldig, de skal ta inn personer med forskjellig bakgrunn og selv om du teoretisk sett er kvalifisert kan de ha mange med lik kompetanse som du har. I de siste årene har statsvitere vært overrepresentert på søkerlisten - desverre. Du må bare fortsette å søke, et godt råd er å få kontakt med noen som går/har gått på aspirantkurset og be om råd når det gjelder levnetsbeskrivelsen, den er nok ikke så enkel som den ser ut til. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå