Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tåler ikke laktose, men må ha julegrøten!

Har noen erfaring med grøt laget med laktosefri melk? Blir det samme smaken?

Vil helst slippe at magen min er misfornøyd i jula

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes også at smaken er den samme, kanskje litt søtere? Men synes grøten svir seg fortere i gryta når man bruker laktosefri melk, så vær forsiktig med varmen og rør ofte!

Skrevet

Vi er gått over til å lage grøt kun på laktosefritt. Synes grøten smaker som vanlig, selv om jeg synes laktosefrimelk smaker vondt. (Ungen vår som ikke tåler laktose).

Grøten bli kanksje en anelse mindre søt, da laktose er melkesukker. Sist jeg lagde hadde jeg i litt vaniliesukker, og det var skikkelig nydelig :)

Som frkharepus sier, den svies lettere (selv om jeg helt til nå har trodd at det var kasterollen vår som var ødelagt, er ikke så lenge siden vi gikk over til laktosefritt)

Skrevet

Jeg har kun lagd med rismelk sånn at den blir helt melkefri og jeg syns faktisk det smaker bedre! Er en glede å spise grøt uten å oppholde doen hele kvelden :P

Skrevet

det går helt fint å bruke laktosefri melk , bruker du laktoseredusert melk må du smake føre du sukrer for den melken smaker søtere,

men ta en tur på apoteket og kjøp "for å tåle melk tabletter" , enzymtabletter, som skal taes en liten stund før du spiser noe som inneholder melk, finnes flere merker av de og det varierer hvilke merker de ulike apatekene har

de er ikke ment for daglig bruk , bare innimellom, og ved sammenkomster i jula er det ofte mye mat og kaker som inneholder mye smør, margarin eller melk , og da kan en eller to slike tabletter gjøre hele forskjellen på om du koser deg med eller uten magetrøbbel etter en liten stund

men et lite tips om du skal spise kjøttkaker i brunsaus så spør om det er brukt melk til å spe kjøttkakene og brunost til krydder i sausen , er noen av desse med er det laktose i og du bør være veldig forsiktig , veldig mange bruker brunost til å krydre en brunsaus uansett hva den skal spises sammen med og de uten laktoseintoleranse tenker ikke nødvendigvis over at det er laktose i brunost

• Liker 1
Skrevet

dette lurte jeg også på, men ut fra svarene her ser det ut som det blir greit. Men jeg lurer også på en ting: vi er da seks stykker som skal spise grøt på lille julaften, og det er kun meg som ikke tåler laktose. Ville dere da kokt all grøten med laktosefri melk, eller kokt en stor kjele med vanlig grøt, og en liten med laktosefri? Hadde tenkt å lage det på den vanlige, laktosefrie melken fra tine

Gjest student1993
Skrevet

Virker som folk blander "laktosefri" og "laktoseredusert" melk her. Med laktosefri melk smaker grøten helt likt og kan tilberedes på helt samme måte. Med laktoseredusert melk derimot blir melken søtere :)

Det er enklest å lage alt i en stor kjele, de andre kommer ikke til å merke at den er laktosefri. Men laktosefri melk er en del dyrere, så som student lager jeg som regel egen til meg :) Men er jo bare snakk om en tier eller noe, så du kan fint lage all grøten på laktosefri melk. :)

Skrevet

dette lurte jeg også på, men ut fra svarene her ser det ut som det blir greit. Men jeg lurer også på en ting: vi er da seks stykker som skal spise grøt på lille julaften, og det er kun meg som ikke tåler laktose. Ville dere da kokt all grøten med laktosefri melk, eller kokt en stor kjele med vanlig grøt, og en liten med laktosefri? Hadde tenkt å lage det på den vanlige, laktosefrie melken fra tine

Hvis du får kjøpt melk på Rema eller Kiwi er det like greit å lage alt av laktosefri melk (den er ikke så dyr der). Jeg merker som sagt ingen forskjell når jeg bruker melka i matlaging (når jeg drikker den merkes en liten forskjell), ikke lagt merke til at den svir seg lettere heller.

Skrevet

Virker som folk blander "laktosefri" og "laktoseredusert" melk her. Med laktosefri melk smaker grøten helt likt og kan tilberedes på helt samme måte. Med laktoseredusert melk derimot blir melken søtere :)

Det er enklest å lage alt i en stor kjele, de andre kommer ikke til å merke at den er laktosefri. Men laktosefri melk er en del dyrere, så som student lager jeg som regel egen til meg :) Men er jo bare snakk om en tier eller noe, så du kan fint lage all grøten på laktosefri melk. :)

Jupp, tror også folk snakker om to forskjellige ting her. Den laktosereduserte melka fra tine ble aldeles uspiselig søt grøt syntes jeg. Den laktosefrie ble derimot ca helt som vanlig :)

Tine Laktosefri:

Tines laktosefrie produkter gjennomgår en patentert prosess der noe av melkesukkeret fjernes og resten spaltes. Hos personer som ikke er laktoseintolerante foregår denne spaltingen i fordøyelsen.

Tine Laktoseredusert.

TineMelk Lett Laktoseredusert er en ultrapasteurisert og homogenisert lettmelk med redusert mengde melkesukker (laktose). Melkesukkeret er omdannet til glukose og galaktose, og melken smaker derfor noe søtere enn vanlig lettmelk.

Skrevet

Jeg er tåler ikke laktose, men må ha julegrøten!

Har noen erfaring med grøt laget med laktosefri melk? Blir det samme smaken?

Vil helst slippe at magen min er misfornøyd i jula

Personlig synes jeg rismelk blir bedre enn laktosefri melk, så jeg vil anbefale deg det :) Blir en god smak uten laktose og ikke for søt.

GoGreen

RiceDream

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville lagt all grøt fri for laktose dersom jeg skulle stått for grøten, rett og slett fordi smaken blir bedre etter min mening og fordi det ikke er din skyld at du ikke tåler laktose. Ditt hjem, da bestemmer du ;)

Skrevet

Tusen takk dere! Da er det bare å overtale mamma om at det smaker likt :P

Hun som lager grøten i jula :)

Kjempe glad for tipset om enzymtablettene også!! Kommer godt med i selskaper i jula :)

Skrevet

Jeg vil også anbefale rismelk når du lager grøten.

Noen påstår de merker en annerledes smak på grøten, men det er kun når de vet den er laget med rismelk.

Jeg og min familie synes den smaker like godt og jeg har sluttet å si at den er laget med rismelk og alle skryter likevel av hvor godt det var med grøt....

Skrevet

Har også laget med rismelk, det er veldig godt :)

Skrevet

Til dere som lager grøt på rismelk:

følger dere oppskriften på grøtpakningen, eller bruker dere en annen oppskrift?

Skrevet

Jeg følger bare vanlig oppskrift jeg, men denne er også ganske god oppskrift. Personlig ser jeg ingen grunn til å bruke havrefløte menne. Dersom en ikke har lagt grøt med rismelk før, ville jeg nok laget en liten porsjon før julekvelden for å si det sånn.

Gjest Allergikeren
Skrevet

I slike situasjoner har jeg vært med på begge deler. Når jeg og sambo skal stå for maten, lager vi alt slik at jeg kan spise det, rett og slett fordi vi ikke gidder å lage to porsjoner av den samme middagen. Unntaket er hvis sambo absolutt vil ha noe med melk eller gluten i, da lager vi en mindre porsjon til meg. Ofte er det "min mat" som går først unna likevel, merkelig nok, så da spiller det ikke så stor rolle. En av "svigerinnene" mine derimot, liker ikke glutenfritt, så hun lager heller en egen porsjon til meg, enn å lage alt gluten- og melkefritt. I år skal vi feire hos familien til sambo, så jeg kommer til å ta med meg egen mat av det som jeg vet at det bruker å være melk og/eller gluten i(kålrotstappe og småkaker, f.eks.).

Jeg ser det står i et annet innlegg(gidder ikke å gå tilbake og sitere nå), at moren din skal lage grøten. Du kan ikke lage en liten laktosefri porsjon sammen med henne en eller annen gang før jul da, så hun får smake? Invitere henne på middag eller noe? Det er fort gjort å bli skeptisk og tro at det smaker så veldig annerledes, før man faktisk smaker det.

Skrevet

Til dere som lager grøt på rismelk:

følger dere oppskriften på grøtpakningen, eller bruker dere en annen oppskrift?

Jeg bruker litt mindre rismelk enn det står på pakken. Når det skal være en liter så bruker jeg kanskje 1 eller 2 dl mindre. Det er fordi den er mye tynnere enn vanlig melk. Går nok bra om du bruker samme mengde, den må nok bare koke lengre. Jeg bruker vanligvis hurtiggrøt jeg :) Hos mine foreldre lages alt jeg skal spise uten melk. Det er stort sett sånn i min familie at jeg skal kunne spise det samme som alle andre. Jeg lager også melkefritt til samboer, datteren hans og meg til vanlig. De tar ikke skade av å spise det samme som meg. Jeg tar derimot skade av å spise noe med melk i!

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg har tidligere forsøkt en variant med både rismelk, soyafløte og kokosmelk, men neste gang tror jeg jeg kan skal bruke rismelk og kanskje noe kokosmelk. Jeg synes trippelblandingen ble god, men nesten litt kvalmt kremete...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...