Pandore Skrevet 6. mars 2004 #1 Skrevet 6. mars 2004 Jeg lurer på om noen har prøvd Persona, en sånn liten computer som måler hormonnivå i urin (tror jeg...)? Hvordan funker det?
Cajsa Skrevet 6. mars 2004 #2 Skrevet 6. mars 2004 Jeg bruker det! Fungerer veldig bra, men det er ganske kostbart. Den registrerer forskjellige hormonernivåer i kroppen, ved prøvetaking av morgenurin. Monitoren viser da rødt eller grønt signal, der rødt betyr at en bør unngå samleie og grønt at det er "klar bane". 94% sikkerhet i forhold til graviditet. Mer finner du på www.persona.no (tror jeg) Lykke til!
Gjest Problemungen 33 Skrevet 6. mars 2004 #3 Skrevet 6. mars 2004 Ok, Perosna høres vel og bra ut, men hva gjør man når: 1) Man har tatt sin daglige morgen-test som viser at du kan peise på med sex uten kondom. Alt er fryd og gammen. 2) Så blir det kveld, og ennå senere: midnatt og etter midnatt....og du har sex. Hva da? Kanskje hormon-nivået har endret seg fra i morges da alt var greit? Hvordan fungerer denne problematikken? Er det meningen at man kan stole på morgen-urinen uansett, som en regel altså?
Cajsa Skrevet 6. mars 2004 #4 Skrevet 6. mars 2004 Man har et testintervall som er på 6 timer på morgenen. Monitoren spør da etter prøve hvis den er usikker på om det er rød eller grønn dag. Signalet den lyser, gjelder til neste morgen. Dette er det tatt hensyn til, for hormonnivået stiger gradvis. En har ca seks røde dager i måneden, mens eggløsning kanskje er to. (??) Dette er fordi den har tatt hensyn til spermienes levetid osv..
Gjest Erle 27 Skrevet 6. mars 2004 #5 Skrevet 6. mars 2004 *Persona: holder den livet ut? Hvordan vet man at den ikke bare klikker ut og stopper å virke? Hvis Persona og Ladycomp er så bra- og uten bivirkninger: HVORFOR BRUKER IKKE ALLE KVINNER DEN DA?????Vi kvinner får jo dritmye plager av p-piller og annen dritt.. *Hva er prisen på apoteket for en Persona da?
liv Skrevet 6. mars 2004 #6 Skrevet 6. mars 2004 det blir ikke så mye brukt fordi det ikke er like sikkert
Labella Skrevet 6. mars 2004 #7 Skrevet 6. mars 2004 Hvis Persona og Ladycomp er så bra- og uten bivirkninger: HVORFOR BRUKER IKKE ALLE KVINNER DEN DA?????Vi kvinner får jo dritmye plager av p-piller og annen dritt.. *Hva er prisen på apoteket for en Persona da? Sannsynligvis bruker ikke alle denne prevensjonen fordi man må bruke annen prevensjon på de røde dagene. Dessuten passer det best for dem som lever i et fast forhold, og ikke ser på graviditet som helt katastrofalt (94% sikkert). Du kan lese mer om Persona hos Unipath. Der kan du også bestille monitoren. Den koster 970 kroner, inkludert testpinner til første måned og porto. Testpinner til senere bruk kjøper du på apoteket for ca. 130 kroner. Jeg har nettopp bestilt Persona og gleder meg til å begynne. Aldri mer hormoner på denne dama :blunke:
Gjest Erle 27 Skrevet 6. mars 2004 #8 Skrevet 6. mars 2004 Ok, men jeg vil nå si at 94 prosent sikker....HALLO!!??! Det er jo bra nok det vel? Det er da ikke SÅ stor forskjell på hormon-drittens 99 prosent og denne målegreias 94 prosent? Nei, det må da virkelig være en annen grunn til at flere ikke bruker den? En grunn må være dårlig markedsføring...kan ikke si jeg har fått så mye utfyllende informasjon om disse greiene tidligere. Noe er muffens her...kasnkej triksing med 94-prosenten..? For jeg mener bestemt at hvis et produkt funker og er bra, så skal automatisk massene få øynene opp for det. Og det ser jeg ikke i dette tilfellet! Men jeg skal likevel forsøke dette. Blir jeg fort gravid er det over og ut med måledingsen. Jeg er ikke i et forhold, men akter å bruke den likevel med 94 % sikkerhet. Blir jeg gravid skal jeg ikke ha barn, for å si det slik. Takk for tipsene! Nu vel...
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #9 Skrevet 7. mars 2004 Men jeg skal likevel forsøke dette. Blir jeg fort gravid er det over og ut med måledingsen. Jeg er ikke i et forhold, men akter å bruke den likevel med 94 % sikkerhet. Blir jeg gravid skal jeg ikke ha barn, for å si det slik. Takk for tipsene! :o Blir du gravid, så blir du det! Ingen vei tilbake utenom abort, og det er da ikke noe prevensjonsmiddel!?! I all markedsføring anbefaler de ikke Persona til dem ikke under noen omstendighet kan takle en graviditet. Jeg bruker det fordi jeg er i fast forhold og skal gifte meg. Barn kommer vi til å planlegge om ikke så lenge uansett. Cajsa.
Lillebi Skrevet 7. mars 2004 #10 Skrevet 7. mars 2004 Persona er ikke like sikker som andre prevensjonsmidler. I tillegg må man ha veldig regelmessige sykluser for at det skal være trygt. Det er vanskelig for den å vise trygge resultater dersom du har veldig uregelmessig menstruasjon (og derfor også uregelmessig eggløsning!). Persona viser også en del røde dager - særlig når man begynner å bruke den, derfor må man være villig til å bruke kondom i tillegg på disse dagene! Derfor vet jeg noen velger å like gjerne bruke kondom alltid. Dessuten koster det litt.. Og så er det en del som velger å bruke Ladycomp. Det er dyrt i innkjøp, men jeg vurderer det selv da det skal være sikrere enn Persona, og i lengden vil det lønne seg. Men så er det det å stole på kroppen og regelmessige sykluser da - og så være flink til å ta målinger og sjekke computeren hver dag!..
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #11 Skrevet 7. mars 2004 Når prevensjonsmidler som Ladycomp og Persona hevder at de har en sikkerhet på 94 %, ja så er det mer enn bra nok til å stole på det. Har man regelmessige blødninger, skal det mye til for å bli gravid. Hvis man likevel skulle bli gravid, tar mange abort, hvis de er single og ikke ønsker barn- og heller ikke kan bruke hormon-preparater. Man bruker da ikke abort som et prevensjonsmiddel- til det har vi Ladycomp og Persona- men bruker abort som et middel når prevensjonsmiddelet ikke gjorde jobben sin- hvilket sannsyneligheten er meget liten: 6 %!
Mrs. B Skrevet 7. mars 2004 #12 Skrevet 7. mars 2004 Husk at hormonprevensjon og Ladycomp/Persona heller ikke beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer. Viktig å huske på for de som ikke er i faste forhold og som vil bruke denne metoden.
Gjest Person-a Skrevet 9. mars 2004 #13 Skrevet 9. mars 2004 Har noen av dere som bruker Persona litt lengre/kortere sykluser enn anbefalt (under 23 eller over 35 dager)? Har skaffet meg monitoren, men har en tendens til å ha lengre sykluser enn 35 dager i perioder. Gir det utfall som flere røde dager?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå