Gjest Scampi Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 (endret) Hei! Jeg trenger litt hjelp ang hårfarge. Jeg er i utgangspunktet blondine, men har mørke bryn og en litt smålig mørk hudfarge, blir helt svart i sola på sommeren, så jeg prøvde å farge håret mitt brunt hjemme en gang og vips så fikk jeg en allergisk reaksjon. Hårfargen var kjøpt på matbutikken, elsket fargen, men det gjorde ikke hodebunnen min, fikk utslett i hodebunnen og det ble veldig hovent, klødde som fy. Begynte å farge håret mitt hos økologisk frisør, måtte ha den mildeste fargen, sviindyrt var det også. Kostet 600 pr gang for å ta etterveksten. Nå som jeg er student fant jeg ut at dette ble veldig dyrt i lengden, og jeg bør ta etterveksten hver 7 uke. Fikk fjernet brunfargen fra håret mitt slik at det ble noe blondere, men jeg hater å være blondine! Jeg savner det brune håret mitt og jeg har lyst ttil å bli brun igjen, fjernet brunfargen for ca 2 mnd siden. Det jeg lurer på er: Jeg har sett at man får kjøpt hårfarge på apoteket som er uten parabener, vil gå for fargen som heter chocolate, brun. Er det noen som har noe erfaring medhårfarger fra apoteket??? Det haster litt med tips for jeg er så deprimert for tiden siden jeg hater håret mitt nå Har dere noen andre allergivennlige hårfarger å anbefale? Pris? hvor får man tak i det? Endret 26. november 2012 av Scampi
Dricka Skrevet 26. november 2012 #2 Skrevet 26. november 2012 Jeg har slutta helt å farge håret mitt. Heldigvis har jeg naturlig brunt hår. Fikk kraftig allergisk reaksjon i ansiktet etter en hårfarge fra h&m for noen år siden.
AryaUnderfoot Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Vet at noen frisører selger milde hjemmefarger. Har ei venninne som alltid kjøper det pga noe av det samme som du sliter med. Husker ikke hvilken salong though, kanskje du kan høre litt rundt på forskjellige salonger? Det er litt dyrere enn vanlig farge uansett da, men nærmere 200 enn 600.
KaDust Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 De på apoteket fungerer fint på meg og er ikke like harde mot hodebunnen min som de andre fargene var. Det skader vel ikke prøve?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 Kan du ikke farge håret med økologisk hårfarge selv? Det selges på helsekosten Anonym poster: 26d96b1d6288fe0018ab472cf4fa7c4f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #6 Skrevet 27. november 2012 600,- for ettervekst farging er veldig billig. Jeg betaler 1495,- Anonym poster: e664fe70dac53fafd0875a9920ff321a 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2012 #7 Skrevet 27. november 2012 600,- for ettervekst farging er veldig billig. Jeg betaler 1495,- Anonym poster: e664fe70dac53fafd0875a9920ff321a Jeg tenkte på etterstriping, ikke farge. Blandet litt. Anonym poster: e664fe70dac53fafd0875a9920ff321a
Antlers Skrevet 27. november 2012 #8 Skrevet 27. november 2012 (endret) Om det er Naturigin du tenker på, så kan jeg i alle fall fortelle at det er den eneste fargen jeg noensinne har reagert på. http://www.almea.no/...-bokser-low.jpg Jeg har prøvd det meste av merker innen hjemmefarge opp gjennom årene, og selv om jeg har opplevd forbigående svie og tørr hodebunn fra flere produkter (det gjelder for så vidt vanlig shampoo også, da jeg har sensitiv hud/hodebunn), var det helt annerledes med Naturigin. Håret ble veldig fint, men hodebunnen ble bare kjempesår, fikk små blemmer og klødde intenst. Det var så ille at det ble vanskelig å sove fordi hele hodbunnen var så øm. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok, men vi snakker i alle fall flere dager før det normaliserte seg. Smart som jeg var prøvde jeg samme farge igjen, for nyansen var virkelig flott. Jeg tenkte det kunne ha vært snakk om tilfeldigheter forrige gang, men selv når jeg kortet ned virketiden fikk jeg lignende problemer igjen. At blekemiddel svir om det kommer i kontakt med huden, eller at en hjemmefarge tørker ut hodebunnen, er helt normalt. Det som skjedde med Naturigin minnet derimot mer om en allergisk reaksjon, og det er mye farligere. Når du tidligere har reagert på andre ting, ville jeg ikke tatt sjansen. Med mindre du vet nøyaktig hva du reagerte på da, slik at du kan se om du finner det i ingredienslisten som er lang som et vondt år. Her kan du f.eks se ingrediensene i lys sjokoladebrun: 5.0 Light Chocolate Brown AQUA/WATER, SODIUM LAURYL SULFATE, ETHANOLAMINE, MYRISTYL ALCOHOL, COCAMIDE MIPA, COCAMIDE MEA, CETEARYL ALCOHOL, COCAMIDOPROPYL BETAINE, OLETH-20, p-PHENYLENEDIAMINE, PROPYLENE GLYCOL, SODIUM SULFITE, TETRASODIUM EDTA, RESORCINOL, PARFUM/FRAGRANCE, p-AMINOPHENOL, 4-CHLORORESORCINOL, 4-AMINO-2-HYDROXYTOLUENE, TRITICUM VULGARE, BUXUS CHINENSIS, 2-METHYLRESORCINOL, m-AMINOPHENOL, ASCORBIC ACID, ETHOXYDIGLYCOL, HC YELLOW NO. 2, BUTYROSPERMUM PARKII, HC RED NO. 3, TOLUENE-2,5-DIAMINE SULFATE, 2-AMINO-4-HYDROXYETHYLAMINOANISOLE SULFATE, ALOE BARBADENSIS, TRIDECETH-9, PEG-40 HYDROGENATED CASTOR OIL, TOCOPHEROL ,VITIS VINIFERA SEED OIL/VITIS VINIFERA (GRAPE) SEED OIL, PRUNUS PERSICA KERNEL OIL, PRUNUS ARMENIACA KERNEL OIL, CITRUS MEDICA LIMONUM OIL, CITRUS NOBILIS OIL, CITRUS GRANDIS OIL, Hydrolyzed soy protein Aktivator: Aqua, Hydrogen peroxyde, Cetearyl alcohol, Peg-20 hydrogenated lanolin, Mineral oil, Lanolin alcohol, Ceteareth 20, Glycerin, Phosphoric acid, Tetrasodium edta, Disodium phyrophosphate, Tetrasodium pyrophosphate, Etidronic acid, Sodium stannate, Acetaminophen Conditioner/ Balsam: AQUA/WATER, COCAMIDOPROPYL BETAINE, RICINOLEIC ACID/ADIPIC ACID/AEEA COPOLYMER, COCAMIDOPROPYLAMINE OXIDE, LAURETH-2, LAURETH-7, PEG-15 COCO POLYAMINE, SODIUM LAURETH SULFATE, CITRIC ACID, PROPYLENE GLYCOL, BENZYL ALCOHOL, PHENOXYETHANOL, POTASSIUM SORBATE, TRITICUM VULGARE, ETHOXYDIGLYCOL, PARFUM/FRAGRANCE, GERANIOL, LIMONENE, LINALOOL, HEXYL CINNAMAL, CI 42090, CI 19140 Edit: Husk på at du like gjerne kan reagere på den medfølgende etterbehandlingen som på selve fargen. Det har ikke noe å si om produktet er "mildt" eller "sterkt" når vi snakker om allergiske reaksjoner (og for øvrig er "mild" skremmende ofte bare et markedsføringstriks). Du reagerer jo enkelt og greit bare på det du faktisk er allergisk mot, selv om det evt. kun er tilsatt i balsamen. Endret 27. november 2012 av Antlers
Gjest Scampi Skrevet 27. november 2012 #9 Skrevet 27. november 2012 Takk for råd og tips dere! Jeg har veldig lite penger for tiden og kommer til å ha det en god stund siden jeg er (fattig student). Jobber lite og studerer mye! Om det er Naturigin du tenker på, så kan jeg i alle fall fortelle at det er den eneste fargen jeg noensinne har reagert på. http://www.almea.no/...-bokser-low.jpg Jeg har prøvd det meste av merker innen hjemmefarge opp gjennom årene, og selv om jeg har opplevd forbigående svie og tørr hodebunn fra flere produkter (det gjelder for så vidt vanlig shampoo også, da jeg har sensitiv hud/hodebunn), var det helt annerledes med Naturigin. Håret ble veldig fint, men hodebunnen ble bare kjempesår, fikk små blemmer og klødde intenst. Det var så ille at det ble vanskelig å sove fordi hele hodbunnen var så øm. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok, men vi snakker i alle fall flere dager før det normaliserte seg. Smart som jeg var prøvde jeg samme farge igjen, for nyansen var virkelig flott. Jeg tenkte det kunne ha vært snakk om tilfeldigheter forrige gang, men selv når jeg kortet ned virketiden fikk jeg lignende problemer igjen. At blekemiddel svir om det kommer i kontakt med huden, eller at en hjemmefarge tørker ut hodebunnen, er helt normalt. Det som skjedde med Naturigin minnet derimot mer om en allergisk reaksjon, og det er mye farligere. Når du tidligere har reagert på andre ting, ville jeg ikke tatt sjansen. Med mindre du vet nøyaktig hva du reagerte på da, slik at du kan se om du finner det i ingredienslisten som er lang som et vondt år. Her kan du f.eks se ingrediensene i lys sjokoladebrun: Edit: Husk på at du like gjerne kan reagere på den medfølgende etterbehandlingen som på selve fargen. Det har ikke noe å si om produktet er "mildt" eller "sterkt" når vi snakker om allergiske reaksjoner (og for øvrig er "mild" skremmende ofte bare et markedsføringstriks). Du reagerer jo enkelt og greit bare på det du faktisk er allergisk mot, selv om det evt. kun er tilsatt i balsamen. Var akkurat det jeg fryktet, skulle ikke forundre meg om jeg reakerte på denne fra apoteket... MEn hva er det du bruker på deg selv? Eller går du til økologisk frisør? Jeg reagerer ikke på den mildeste hårfargen de økologiske frisørene bruker, de har to typer, den ene reagerer jeg på. Har du/dere vært borti dette merket før? http://www.tintsofnature.no/ Takk for hjelpen
Antlers Skrevet 27. november 2012 #10 Skrevet 27. november 2012 Er en stund siden jeg har farget håret nå, men jeg velger som regel etter nyansen jeg vil ha der og da - ikke merke. Problemet mitt er jo ikke at jeg generelt er allergisk mot hårfarge (for det har jeg kun opplevd med Naturigin), men at jeg har sensitiv hodebunn. Det hjelper å vente til håret er litt fett i røttene, for det kan til en viss grad beskytte hodebunnen når man påfører farge. I tillegg er det lettere å slippe unna problemer når det er noe man unntaksvis smører i håret. Jeg blir mer sår av å bruke shampoo hver gang jeg vasker, enn av å f.eks farge håret en gang i måneden. Å tilføre hodebunnen fukt etter man har farget det hjelper også på, og da bør man ikke nødvendigvis gå for den medfølgende balsamen. Det blir vanskelig for meg å anbefale deg noe, da du kanskje reagerer på helt andre ting enn meg. Det du egentlig bør gjøre er å finne ut hva den hårfargen du tåler inneholder, så kan du sammenligne andre du vurderer å kjøpe med den. Ekstra ingredienser kan du søke og finne ut nøyaktig hva er, og om det evt. er rapportert om allergiske reaksjoner i forbindelse med disse. Kanskje du bør unngå å bruke etterbehandlingen, og heller satse på en kur/balsam du vet du tåler. Vær også nøye med at du utfører allergitesten. Vanligvis vil det si at man farger et lite område, eller påfører litt bak øret, og vasker av etter anbefalt virketid. Deretter venter man de anbefalte 48 timene for å se om det er tegn til irritasjon. Man vil jo gjerne ikke ende opp sånn: http://www.telegraph...g-hair-dye.html Jeg har tre typer farge (blir vel mer toning enn farge) som jeg har brukt flere ganger, og aldri oppleved noen problemer med - ikke engang lett irritasjon. Det betyr dog ikke at de er trygge for alle. Den gamle Casting glansvasken: http://cdn2.bigcomme...0.1280.1280.jpg Den føres normalt ikke i norske butikker, så vidt jeg vet, men man kan komme over forhandlere som har kjøpt inn partier. Jeg har ofte fått tak i denne hos Europris etter de sluttet å selge den i matbutikkene for en del år siden. Manic Panic: http://www.manicpani...eamformula.html Mye knallfarger her, men resultatet blir ikke like dramatisk om man farger på ubleket hår. Klart, om din naturlige farge er svært lys blond så vil det jo bli mer dramatisk, men det går an å blande forskjellige farger for å tone det ned litt. Special Effects: http://www.specialef...m/hair_dye.html Dette blir omtrent det samme som med Manic Panic. Et siste alternativ (om vi ser bort i fra å bare gå for din naturlig hårfarge ) kan jo være at du går til frisøren, men velger en farge som ikke er så mange nyanser mørkere enn din egen. Da kan du slippe unna med å vente litt lenger mellom hver farging. Du kan jo også høre om det er mulig å få kjøpt med farge slik at du kan ta etterveksten hjemme. Det bør jo koste mindre enn å betale for både fargen og at frisøren utfører arbeidet. Har forresten ikke prøvd Tints of Nature, da den ikke selges noe sted i mitt område.
kills Skrevet 27. november 2012 #11 Skrevet 27. november 2012 600,- for ettervekst farging er veldig billig. Jeg betaler 1495,- Anonym poster: e664fe70dac53fafd0875a9920ff321a Det hørtes litt voldsomt ut. Hvilken salong går du til? Synes ikke 600 kroner for ettervekst er særlig billig, men det koster gjerne såpass. Selv betaler jeg litt under 1000 kroner og synes det er ganske dyrt for en halv cm - en cm hår.. Tar etterveksten en gang per måned.
Gjest Scampi Skrevet 27. november 2012 #12 Skrevet 27. november 2012 Herlig svar Antlers! Tusen takk! Dette skal jeg sjekke ut! Jeg har vurdert å dra til frisøren og spørre om å få kjøpe farge, men kjenner jeg de rett, er dette noe de ikke vil selge, fordi de gjerne vil tjene litt ekstra penger ved at man får alt gjort hos dem. Fargen jeg har pleid å bruke har de blandet ut med litt forskjellige farger, men jeg ønsker meg sånn den fargen tilbake, den er ganske så mørk brun, og jeg er veldig lys blind, så etterveksten synes med en gang. Noe jeg hater! For meg er det uaktuelt å betale 600 for ettervekst, annenhvergang må jeg farge over hele håret, siden den fargen slipper så lett, da kommer det på rundt 1500, siden jeg har langt hår, og det har jeg rett og slett ikke råd til. Er det vanlig at man får kjøpt hårfarge hos frisøren altså?
Antlers Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 (endret) Det er vanlig at man kan kjøpe det hos frisørsalonger, så da kan jeg ikke skjønne hvorfor økologisk salong skal være noe unntak. Klart de vil tjene mest mulig, men de tjener jo uansett mer på at du bare kjøper fargen enn at du kjøper en tilfeldig farge i matbutikken Det kan være at du kan få tak i samme farge ved å bestille fra nettet, men da må du være veldig obs på hvem du kjøper fra, så du ikke ender opp med falske produkter. Husk at det også kan være litt mer komplisert å blande enn standard "klikk og vri" fra matbutikken. Endret 27. november 2012 av Antlers
Gjest Scampi Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Det er vanlig at man kan kjøpe det hos frisørsalonger, så da kan jeg ikke skjønne hvorfor økologisk salong skal være noe unntak. Klart de vil tjene mest mulig, men de tjener jo uansett mer på at du bare kjøper fargen enn at du kjøper en tilfeldig farge i matbutikken Det kan være at du kan få tak i samme farge ved å bestille fra nettet, men da må du være veldig obs på hvem du kjøper fra, så du ikke ender opp med falske produkter. Husk at det også kan være litt mer komplisert å blande enn standard "klikk og vri" fra matbutikken. Takker og bukker for svar! Fatter ikke at jeg ikke har tenkt tanken før ang det å kjøpe hårfarge hos frisøren som jeg vet at jeg tåler... Hvis dette lar seg gjøre, vil det være en stor befrielse for meg Hjertelig takk for hjelp!!
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #15 Skrevet 28. november 2012 Det hørtes litt voldsomt ut. Hvilken salong går du til? Synes ikke 600 kroner for ettervekst er særlig billig, men det koster gjerne såpass. Selv betaler jeg litt under 1000 kroner og synes det er ganske dyrt for en halv cm - en cm hår.. Tar etterveksten en gang per måned. Var striping jeg tenkte på. Går til Annes hårdesign i Bergen. Anonym poster: e664fe70dac53fafd0875a9920ff321a
Wonders Skrevet 29. november 2012 #16 Skrevet 29. november 2012 jeg pleier å få allergisk reaksjon av kremer eller mat/drikke med sitrus. Men aldri av hårfarge. Jeg bruker Nutriss sin blonde palett. Bytter litt på. Vet ikke hvordan noe uten parabener virker. Sikkert bare å prøve litt, la det sitte i noen minutter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå