Gå til innhold

Skatting, overtid og slikt.

lillemeg90

Anbefalte innlegg

Er ganske nyutdannet og tjener rundt 310 000 i året brutto Hvor mye trenger jeg da å skatte? Syns jeg leste et sted at en tredjedel er nok?

Jeg får skattetrekk for renter på huslån, bsu og gaver til veledige organisasjoner. Men jeg ønsker å kommer i pluss uten disse.

I tillegg jobber jeg litt ekstra, for kanskje 5000 brutto i mnd, og ca 5-10 timer overtid i mnd. Hvordan skal jeg ta hensyn til dette?

Håper noen kan mer om dette enn meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke gi deg et ordentlig svar uten å vite fradragene dine.

Legg inn tallene dine i kalkulatoren hos skatteetaten. Husk at du må ha med hva du hittil har betalt i skatt. Da får du en indikasjon på hvordan du ligger ann.

Sånn generet. Når jeg får nytt skattekort så går jeg igjennom postene. Jeg reduserer rentefradraget og blåser opp inntekten min. Nettopp for å ikke å risikere å få baksmell.

Anonym poster: 3eeffd2576f55512141f32876327d527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klart, men jeg ønsker ikke å inkludere fradragene. De skal kun være en bonus på en måte;)

Har lagt inn i skattekalkulatoren, men synes jeg får litt for lav prosent da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klart, men jeg ønsker ikke å inkludere fradragene. De skal kun være en bonus på en måte;)

Har lagt inn i skattekalkulatoren, men synes jeg får litt for lav prosent da..

Det ser ut til at du ønsker å være veldig på den sikre siden, og du kommer antakelig til å få mye igjen på skatten til neste år.

Dette lønner seg egentlig ikke. Det betyr at penger du ble trukket for mye i januar i år, ikke blir betalt tilbake til deg før i slutten av juni til neste år. Halvannet år, og ikke er det spesielt god rente på pengene, heller.

Men om du har vansker med å spare på egen hånd, så er det helt greit.

Stol på skattekalkulatorene, om du har tastet inn riktig får du ikke "for lav prosent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du ønsker å være veldig på den sikre siden, og du kommer antakelig til å få mye igjen på skatten til neste år.

Dette lønner seg egentlig ikke. Det betyr at penger du ble trukket for mye i januar i år, ikke blir betalt tilbake til deg før i slutten av juni til neste år. Halvannet år, og ikke er det spesielt god rente på pengene, heller.

Men om du har vansker med å spare på egen hånd, så er det helt greit.

Stol på skattekalkulatorene, om du har tastet inn riktig får du ikke "for lav prosent".

Synes det er greie penger man får til sommeren så man egentlug ikke merker noe til er borte fra konto. Alltid en fin overaskelse å få igjen.

Når jeg la inn de riktige tallene fikk jeg frem 25% høres ikke det lite ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greie penger man får til sommeren så man egentlug ikke merker noe til er borte fra konto. Alltid en fin overaskelse å få igjen.

Når jeg la inn de riktige tallene fikk jeg frem 25% høres ikke det lite ut?

Nei, det er det på ingen måte, høres veldig riktig ut. Tjener man eksakt 300 000, så blir gjennomsnittlig skatteprosent temmelig nøyaktig 25 %, om man ser bort fra fradrag og slikt. Tjener du litt mer, men har fradrag, så kan det fortsatt bli ca. 25 %. Om du legger deg litt over for å være på den sikre siden om du foretrekker det, så er det greit.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er det på ingen måte, høres veldig riktig ut. Tjener man eksakt 300 000, så blir gjennomsnittlig skatteprosent temmelig nøyaktig 25 %, om man ser bort fra fradrag og slikt. Tjener du litt mer, men har fradrag, så kan det fortsatt bli ca. 25 %. Om du legger deg litt over for å være på den sikre siden om du foretrekker det, så er det greit.

Har tidligere alltid betalt 36% også som student når jeg tjente under 100 000 i året. Så er nok det jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere alltid betalt 36% også som student når jeg tjente under 100 000 i året. Så er nok det jeg tenker på.

Hvorfor har du skattet så høyt?

Anonym poster: 754501b1de581cbd6567158f21c400d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du skattet så høyt?

Fordi at jeg har sett på det som greie feriepenger. Som student får man jo ikke penger fra lånekassen i juni og juli. Da har de vert greie å ha:)

Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at jeg har sett på det som greie feriepenger. Som student får man jo ikke penger fra lånekassen i juni og juli. Da har de vert greie å ha:)

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...