ME89 Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 Hei! Jeg er en jente i tyveårene som har slitt med svimmelhet en stund nå. Jeg fikk noe lignende i sommer, og som legen avviste fort som bare virus på balansenerven. Jeg fikk aldri svar på om det var det eller ikke. Etter det virker det som det aldri ha sluppet ordentlig tak og for ca tre uker siden kom det tilbake for fullt, og mye verre enn forrige gang. Denne gangen har jeg samtidig drevet og trappet ned på noen antideppressiva (cipralex) og vi trodde det derfor var på grunn av det, at jeg hadde trappet ned litt for fort eller noe. Men hvis det hadde vært det så skulle jeg ha blitt bedre i løpet av et par dager. Det tok en uke så begynte jeg å bli bedre, også snudde det brått og nå er jeg sengeliggende. Jeg klarer ikke å stå på beina uten at ting går helt rundt oppi hodet på meg. Det har også blitt målt lavt blodtrykk. Jeg er IKKE gravid, bare så det er sagt. Jeg har sjekket (legen også) og jeg har også hatt mens. Svimmelheten kan beskrives som karusellsvimmel, det går rundt i hodet, ikke i bølger. Jeg klarer ikke å fokusere på ting lengre og går konstant og myser for å ikke bli for kvalm. De siste par dagene har jeg også begynt å få litt vondt i kroppen, men jeg vet ikke om det kommer av fordi jeg ligger en del... Det kan jo hende. Jeg føler ikke at jeg får hjelp av legen, han bare avviser det og gir meg en ny sykemelding. Føler meg helt hjelpesløs. Er det noen av dere som har opplevd dette eller som kanskje har hørt om noe lignende? Så har jeg kanskje noe å ta opp med legen hvis han fortsatt nekter å ta flere prøver eller tester på meg. Vær så snill og hjelp!
Gjest pålogget Skrevet 26. november 2012 #2 Skrevet 26. november 2012 mora mi sliter med akkurat det samme...hun føler også at hun ikke får noe hjelp hos legen. Men noen tabletter mot svimmelhet har ho nylig fått, kanskje du skal høre med legen om slike piller?
ME89 Skrevet 26. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2012 mora mi sliter med akkurat det samme...hun føler også at hun ikke får noe hjelp hos legen. Men noen tabletter mot svimmelhet har ho nylig fått, kanskje du skal høre med legen om slike piller? Tusen takk for svar! Ja, men vet hun hva det kommer av? Hvor lenge har hun slitt med det? Er det bare svimmelhet eller blir hun kraftig redusert av det?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Hvor lavt var blodtrykket? Pass på å drikk mye, det kan også få blodtrykket ditt litt opp om det er for lavt. Krystallsyken kan føre til svimmelhet, prøv å google det å se om det kan stemme for deg. Det kan behandles, men det er ikke mange stedene som gjør det. Ellers så er svimmelhet veldig vanlig og kan være ganske så vanskelig å utrede og finne en årsak. Men ikke gi deg om fastlegen din ikke tar det på alvor, for det skal man. Anonym poster: 41336b61439749cfab3a325083131321
ME89 Skrevet 26. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2012 Hvor lavt var blodtrykket? Pass på å drikk mye, det kan også få blodtrykket ditt litt opp om det er for lavt. Krystallsyken kan føre til svimmelhet, prøv å google det å se om det kan stemme for deg. Det kan behandles, men det er ikke mange stedene som gjør det. Ellers så er svimmelhet veldig vanlig og kan være ganske så vanskelig å utrede og finne en årsak. Men ikke gi deg om fastlegen din ikke tar det på alvor, for det skal man. Anonym poster: 41336b61439749cfab3a325083131321 Takk for svar. Matlysten er ikke redusert så jeg får i meg nok av både mat og væske. Husker ikke hvor lavt det er. Skal til legen om et par dager igjen, så vi får se. Bare synes det er fælt å gå rundt sånn og nå som jeg ikke kommer meg opp av senga så er ting bare enda verre... Hørt om krystallsyken ja, skal sjekke det opp litt nøyere takk.
ME89 Skrevet 26. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2012 Hvor lavt var blodtrykket? Pass på å drikk mye, det kan også få blodtrykket ditt litt opp om det er for lavt. Krystallsyken kan føre til svimmelhet, prøv å google det å se om det kan stemme for deg. Det kan behandles, men det er ikke mange stedene som gjør det. Ellers så er svimmelhet veldig vanlig og kan være ganske så vanskelig å utrede og finne en årsak. Men ikke gi deg om fastlegen din ikke tar det på alvor, for det skal man. Anonym poster: 41336b61439749cfab3a325083131321 Fant det her nå :Hvordan vet jeg om jeg har BPPV? Korte, kraftige anfall av karusellsvimmelhet som kommer i forbindelse med at du legger deg ned, setter deg opp eller snur deg i sengen kan gi mistanke om BPPV. Anfallene varer vanligvis bare i 10-20 sekunder, men du kan være noe svimmel og ustø når du er oppe og går . Diagnosen stilles ved at du oppsøker lege som gjør hodemanøvrer for å fremprovosere svimmelhetsanfallet. Legen vil kunne se at du blir svimmel og at du får noen spesielle, ufrivillige øyebevegelser (nystagmus). Utifra det så virker det ikke som at det er det jeg har. Det var ikke i bare noen sekunder, men er der konstant, enten svakt eller veldig sterkt.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 "Bare" virus på balansenerven? En kollega av meg ble sykemeldt 3 uker grunnet virus på balansenerven. Hørtes ikke ut som "bare" synes jeg. Anonym poster: 1fec41eb01c8ca19c3f8054e296a6a17
ME89 Skrevet 26. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2012 "Bare" virus på balansenerven? En kollega av meg ble sykemeldt 3 uker grunnet virus på balansenerven. Hørtes ikke ut som "bare" synes jeg. Anonym poster: 1fec41eb01c8ca19c3f8054e296a6a17 Nei, det er nok ikke bare nei. Men det var det inntrykket jeg fikk av fastlegen min... Jeg var borte selv i ca to uker, så det er som du sier, ikke "bare". Det er visse leger og personer som ikke tar ting på alvor med mindre du står der med et brukket et eller annet.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 .... og det tok min kollega 5-6 måneder før hun følte seg 100% igjen etter å ha hatt virus på balansenerven. Anonym poster: 1fec41eb01c8ca19c3f8054e296a6a17 1
ME89 Skrevet 26. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2012 .... og det tok min kollega 5-6 måneder før hun følte seg 100% igjen etter å ha hatt virus på balansenerven. Anonym poster: 1fec41eb01c8ca19c3f8054e296a6a17 Hm, ja det kan jeg fortstå, for hvis det var det jeg hadde følte jeg iallefall at det aldri slapp ordentlig tak heller.
bruker77 Skrevet 28. august 2014 #11 Skrevet 28. august 2014 Hei! Jeg er en jente i tyveårene som har slitt med svimmelhet en stund nå. Jeg fikk noe lignende i sommer, og som legen avviste fort som bare virus på balansenerven. Jeg fikk aldri svar på om det var det eller ikke. Etter det virker det som det aldri ha sluppet ordentlig tak og for ca tre uker siden kom det tilbake for fullt, og mye verre enn forrige gang. Denne gangen har jeg samtidig drevet og trappet ned på noen antideppressiva (cipralex) og vi trodde det derfor var på grunn av det, at jeg hadde trappet ned litt for fort eller noe. Men hvis det hadde vært det så skulle jeg ha blitt bedre i løpet av et par dager. Det tok en uke så begynte jeg å bli bedre, også snudde det brått og nå er jeg sengeliggende. Jeg klarer ikke å stå på beina uten at ting går helt rundt oppi hodet på meg. Det har også blitt målt lavt blodtrykk. Jeg er IKKE gravid, bare så det er sagt. Jeg har sjekket (legen også) og jeg har også hatt mens. Svimmelheten kan beskrives som karusellsvimmel, det går rundt i hodet, ikke i bølger. Jeg klarer ikke å fokusere på ting lengre og går konstant og myser for å ikke bli for kvalm. De siste par dagene har jeg også begynt å få litt vondt i kroppen, men jeg vet ikke om det kommer av fordi jeg ligger en del... Det kan jo hende. Jeg føler ikke at jeg får hjelp av legen, han bare avviser det og gir meg en ny sykemelding. Føler meg helt hjelpesløs. Er det noen av dere som har opplevd dette eller som kanskje har hørt om noe lignende? Så har jeg kanskje noe å ta opp med legen hvis han fortsatt nekter å ta flere prøver eller tester på meg. Vær så snill og hjelp! Hei! Jeg har også slete med svimmelhet en god stund, snart 5 år faktisk. Den har gitt meg angst og begynte på cipralex for ca 4 år siden. I denne perioden ble jeg EKSTREMT svimmel. Var helt umulig å gå. Jeg følte ikke gulvet, og jeg var i tillegg utrolig svimmel da jeg satt og lå. Dette avtok heldigvis og jeg gikk tilbake til min "vanlige" svimmelhet. Sluttet etterhvert på cipralex, men nå holder jeg på å trappe opp igjen og den ekstreme svimmelheten er tilbake. Etter aktivitet, trenger ikke være mer enn 5 miin gange får jeg krafige svimmelhetsanfall der alt snurrer. Svimmelhet er jo en vanlig bivirkning av cipralex, men det gjør det ikke mindre skummelt. Får angst for svimmelheten. Grunnen til at jeg skriver dette er at det avtok etter noen uker. Virker utrolig lenge til nå som jeg går igjennom det samme på nytt, men det blir bedre! Jeg blir oversett av fastlegen min, men har etter utallige undersøkelser funnet en behandler i Molde som sier at hun har mulighet til å hjelpe meg. Det er snakk om psykomotorisk fysioterapi for de som sliter med langvarig svimmelhet der ingen konkret årsak er funnet. Du må rett og slett lære deg "balanse" på nytt. Anbefaler dette til alle som sliter med langvarig svimmelhet. Jeg skal begynne i behandlig så fort den ekstreme svimmelheten avtar og jeg klarer å stå og gå igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #12 Skrevet 28. august 2014 Det er helt vanlig å bli svimmel av lavt blodtrykk, og mange har det. Det er ikke noe man kan endre. Mulig du i tillegg har noen vitamin og jernmangler.Anonymous poster hash: 6c3de...baf
bruker77 Skrevet 28. august 2014 #13 Skrevet 28. august 2014 Det er helt vanlig å bli svimmel av lavt blodtrykk, og mange har det. Det er ikke noe man kan endre. Mulig du i tillegg har noen vitamin og jernmangler.Anonymous poster hash: 6c3de...baf Jeg har blitt sjekket opp og ned, og de finner ingenting gale med meg, noe som er nokså vanlig ved langvarig svimmelhet. Cipralex og angst forverrer nok det hele. Men den spesielle metoden de driver med i Molde er relativt ny og har vist seg svært effektiv. De har som mål å kurere svimmelhet totalt hos sine brukere. Bare et tips til andre som ikke har funnet behnadling mot svimmelhet som funker! 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #14 Skrevet 28. august 2014 Ser at det er mange som sliter med svimmelhet uten å få en klar diagnose. Kjenner meg igjen i beskrivelsene og kan derfor fortelle om min diagnose (som jeg fikk etter 4 år med symptomer), siden dem ikke er så vanlig. Vil ikke skremme noen, men kanskje kan det hjelpe noen på vei. Sympromene mine var akkurat som mange andres, konstant svimme, uvel og utmattet. Legen kalte det stress i nesten fire år. Til slutt fikk jeg time hos øre-nese-hals lege. Han kunne egentlig ikke finne noe galt, men ville at jeg skulle ta en hørselstest med det samme. Der viste det seg at jeg hadde sterk nedsatt hørsel på den ene siden (noe jeg egentlig ikke hadde merket selv). Dermed sendte de meg på MR av hodet. Der ble det funnet en tumor som ligger i nærheten av hørsel og balansesenteret. Dette er en såkalt Akustik Neurinom, en godartet hjernesvulst. Altså ikke farlig, men vanskelig å gjøre noe med. Uansett så er dette en sjelden diagnose, som regel er svimmelhet et resultat av krystallsyke Meniers osv. http://nevro.legehandboka.no/sykdommer-og-symptomer/akustikusnevrinom-pasientinformasjon-40470.html Anonymous poster hash: f1831...cf1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #15 Skrevet 28. august 2014 Kan det ikke være senvirkninger av virus da? Jeg slet selv med svimmelhet i flere år etter kyssesyken. Det var slik "bølgesvimmelhet" da jeg lå og satt. Anonymous poster hash: 77a59...d31
bruker77 Skrevet 28. august 2014 #16 Skrevet 28. august 2014 Kan det ikke være senvirkninger av virus da? Jeg slet selv med svimmelhet i flere år etter kyssesyken. Det var slik "bølgesvimmelhet" da jeg lå og satt.Anonymous poster hash: 77a59...d31 Senvirkning av virus på balansenerven virker som en mulighet. For det kom helt plutselig en natt og har vedvart siden. Har du blitt helt frisk igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå