Gå til innhold

Er det greit å sette elevene til denne oppgaven, synes du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Temaet er innvandring/multikulturalisme, og elevene går på ungdomsskolen.

Læreren vil at elevene skal reflektere over egne holdninger, og setter dem derfor til å skrive et privat notat hvor de setter ord på sine egne tanker om innvandring til Norge.

Så jobber de med temaet en periode, bla med innhenting av konkrete fakta (statistikk omkring fattigdom/arbeid/krig/asylsøknader/levekår/kriminalitet).

Etter endt periode skal de skrive en ny refleksjon hvor de skriver om de har endret syn på noe.

Synes du dette virker okei? Bør læreren få se det første og/eller det andre notatet? Bør de oppfordres til å lese opp det siste notatet i klassen?

Anonym poster: 8ef6bf1aa804a21710aef9777fd68a62

Videoannonse
Annonse
Gjest Memories
Skrevet

Jeg syns det virker greit. Men dersom læreren skal lese notatet eller at det skal leses opp i klassen tror jeg ikke du får opp helt sanne meninger. Og dersom elevene skal gjøre det burde de være i grupper, og ikke en og en.

• Liker 1
Skrevet

Syns det virker som en grei oppgave om notatet er ment for dem selv. Men syns ikke det passer at det leses opp høyt eller settes karakter på.

• Liker 3
Skrevet

Høytlesning – nei. Lærer bør bare se det siste og der bør de skrive om hvordan de eventuelt har endret synspunkter. Ikke karakter, men bestått/ikke bestått der det gjøres klar at det er hvorvidt de har reflektert de vurderes på, ikke meningene sine.

Skrevet

Kanskje skrive et refleksjonsnotat før og ett etter prosjektet? Mye av holdningene kan endre seg når man har lært seg litt fakta.

Tenker det er veldig viktig at du som lærer er aktivt med dem å leter etter fakta. Elevene har ikke forutsetninger for å lese forskningsrapporter eller artikler, de kommer til å slå opp på vg.no. Dermed blir det gjerne ikke mye til fakta.

Har du som lærer sett litt på hva som skrives innenfor migrasjonspedagogikken? (evt. interkulturell pedagogikk). Leter du litt innenfor det så vil du finne frem til egnede undervisningsopplegg.

Anonym poster: dc788c6489143a935fe1373b0fc836d8

Skrevet

så nå at det med refleksjonsnotat før og etter allerede var der ja :natti: sorry! :-)

Anonym poster: dc788c6489143a935fe1373b0fc836d8

Skrevet

Greit nok, så lenge man ikke hjernevasker elevene dithen at alle må skrive at innvandring kun er positivt osv, slik det står i samfunnsfagbøkene hvor alt negativ med innvandring blir bortforklart på ekte PK-vis.

Skrevet

Jeg synes det høres veldig bra ut. Da får man testet egne meninger mot reelle tall. Men er enig i at de ikke nødvendigvis skal måtte lese det opp i klassen, i hvert fall ikke før de er helt ferdige og har en helhet.

Skrevet

Er dette samfunnsfag? Eg underviser i vgs, og vi jobbar mykje med omgrep. Toleranse, fordommar og stereotypiar er nokre sentrale omgrep for å forstå måten ein ser verda rundt seg på. Eg trur at dersom elevane forstår omgrep har vi eit betre utgangspunkt for å kunne ta opp tema som innvandring. Deretter har vi brukt ein del tid på å "knuse tal" - og få fakta som bakgrunn for det vi går rundt og trur. Eg ynskjer at elevane mine skal basere det dei meiner på fakta - og kunne argumentere for meninga si. Eg er litt redd for at undervisningsopplegget du skisserar fort kan verte eit "kva forventar læraren at eg skriv" - utan at eg kjenner klassa di. For mine elevar er det lettare å fyrst setje ord på kva dei har lært, for deretter å seie noko om det dei lærte var noko anna enn det dei trudde dei kom til å lære.

Skrevet

Jeg kan si noe mer om opplegget:

- vi skal bruke en del tid på begrepsinnlæring

- vi skal snakke mye om hva vi tror om diverse ting ifm innvandring

- vi skal bruke ssb o.l. til å finne fakta som underbygger/avkrefter påstandene våre

- vi skal ha et lengre prosjekt hvor elevene skal arbeide mer selvstendig. Jeg skal hjelpe dem med å finne relevant pbs.

Jeg tenkte å bruke refleksjonsnotatene sånn at elevene får satt ord på tankene sine. Hvis de endrer mening gjennom arbeid med prosjektet vil det komme godt fram gjennom refleksjonen, og de vil dermed bli mer bevisste holdningene sine. Jeg har ikke noe behov for å vite hva de mener om spesifikke innvandringsspørsmål, men jeg må på ett eller annet vis sikre at de har skrevet notatet. Hvordan sjekke at de har forstått det/gjort det, uten å kikke i papirene deres og dermed påvirke svaret?

Kunne også gjerne tenkt meg konkrete tips til hvor vi kan lete etter fakta. SSB er jo en god kilde, men om det finnes flere alternativer hadde det vært supert!

TS

Anonym poster: 8ef6bf1aa804a21710aef9777fd68a62

Skrevet

Flott utgangspunkt, men et slikt tema har ingenting med høytlesning å gjøre. Selv tror jeg faktisk jeg kun ville brukt refleksjonsmotatet som karaktersetter.

Anonym poster: f28b69656d9809dced90c0ff1c3fa44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...