Gå til innhold

Kan NAV kreve at jeg har telefon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på aap og sliter litt økonomisk pga ufoutsette utgifter. Det var ingen bindingstid lenger så jeg sa opp telefonen. Sendte mail til nav og forklarte og sa at jeg kan nåes per brevpost og på mail. Så fikk jeg et kjempe sint brev i postkassen der de sier at de må kunne nå meg per telefon. De kan jo kontakte meg i brev eller mail så jeg ser ikke helt problemet. For å sende meldekort må jeg ha internet, ergo kunne jeg ikke si opp internet. Hvis jeg skulle sendt meldekort via posten hadde jeg måttet betale porto og da er det faktisk billigere med sakte internet.

Anonym poster: 750a5f844a4608b6505609233d618cf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Uforutsette

Gjest annemor30
Skrevet

Da får NAV betale tlf din da;) Dessuten så tror jeg NAV er uten telefon også;-)

Skrevet

Kontantkort? Da trenger du ikke ha penger på kortet for at noen skal ringe deg.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes jo abonnement du kan ha uten å betale for annet enn bruk da.. Syns du er sær her.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes jo abonnement du kan ha uten å betale for annet enn bruk da.. Syns du er sær her.

hvorfor er hun det?

Anonym poster: 664d3283a26711d24b3c0ee40701427d

Skrevet

Du bør ha telefon, om bare fordi du trenger det om du skulle trenge å ringe nødetatene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe annet jeg kan kutte. Det er forhåpentligvis bare for et halvt år eller så. Jeg har jo selve telefonen og for å ringe nødnummer behøver man ikke simkort engang har jeg blitt fortalt.

Skrevet

Der er fordi du er å anse som arbeidssøker på kort eller lang sikt, og da må du være lett å få tak i sånn at du kan møte så raskt som mulig. I konkurranse med andre arbeidssøkere vil arbeidsgiver kjapt velge bort den som ikke er tilgjengelig på telefon.

Anonym poster: fde21eb999fa0094f9c0a7f3e067855d

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke en kostnad å kutte når det finnes abonnement som ikke koster noe å ha..

• Liker 3
Skrevet

Men om man ikke har råd til telefon, så må NAV sponse telefonregningen da?

Internett er veldig viktig å ha, og det er billigere enn telefon. På nettet kan man ha gratis kontakt med familie og venner uten at det koster noe ekstra.

Og har du ikke hørt om skype, TS?

Det er gratis, så skriv en mail til NAV om at du kan kontaktes på skype ;)

Skrevet

https://www.chess.no/abonnement/landingsside/?prodid=338

Hvorfor skal NAV betale telefonregningen når det ikke trenger å være noe regning? De skal jo bare kunne ringe henne.

Men da må jeg kjøpe ny mobil for den jeg har er låst til Telenor. Jeg nevnte Skype da jeg informerte nav om situasjonen, da ser de meg jo på skjermen så det er faktisk sikrere enn vanlig telefon.

Skrevet

NAV har ikke tilgang på Skype.

Anonym poster: fde21eb999fa0094f9c0a7f3e067855d

• Liker 1
Skrevet

Men da må jeg kjøpe ny mobil for den jeg har er låst til Telenor. Jeg nevnte Skype da jeg informerte nav om situasjonen, da ser de meg jo på skjermen så det er faktisk sikrere enn vanlig telefon.

Hvis du er innenfor bindingstid så kan du jo ikke si opp abbonementet, da må du jo betale uansett. Hvis bindingstiden er over kan du heve sperren.

Dessuten så tilbyr jo Telenor kontantkort, så da trenger du ikke oppheve den en gang.

• Liker 3
Skrevet

Du sa du ikke hadde bindingstid, da er det gratis å låse opp telefonen.

• Liker 4
Skrevet

Kontantkort? Da trenger du ikke ha penger på kortet for at noen skal ringe deg.

Du bør ha telefon, om bare fordi du trenger det om du skulle trenge å ringe nødetatene.

Det var ikke det TS spurte om!

Hun spør om NAV kan kreve at hun har telefon! Henvis gjerne til hjemmel.

Anonym poster: 19ff31ba52bc12e8661be9b204dbf75d

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er på AAP og fyller det lovpålagte (ikke NAV-pålagte) aktivitetskravet med medisinsk behandling kan det hende det går fint å ha kontakt via e-post. Ulempen for NAV er at de ikke kan/har lov til å sende sensitiv informasjon via e-post (eller fax), og dere blir da avhengig av å møtes fysisk.

Hvis du i aktivitetsplanen din er inne i en arbedisrelatert aktivitet, vi det bli vanskelig for både deg og NAV å holde kontakten, da det er NAV som følger opp dette (i motsetning til medisinks behandling, hvor det er lege/helsevesen som følger opp).

Det blir i så fall ditt ansvar å lese e-post ofte (hver dag?), det kan jo være det er av betydning for saken din å få tak i deg. Og hvis du ringer NAV, men din veileder er på bedriftsbesøk, i samtale eller av annen grunn ikke kan svare deg, hvordan skal han/hun kontakte deg tilbake?

EKS: du har gjort feil på meldekortet, saksbehandler trenger å få direkte kontakt med deg. Sender e-post men kan ikke si hva det gjelder, ber deg ta kontakt, du ringer NAV Kontaktsenter, din veileder sitter opptatt i samtale med annen bruker, de legger igjen beskjed, din veilder sender e-post og ber deg ta kontakt. Osv, osv osv osv....

Nei, NAV kan antagelig ikke kreve at du har mobiltelefon, men kan hende det er så viktig for deg i din sak at du skal prioritere det. Jeg har kunnskap om mange som lever på fattigdomsgrensen, men siden mobil er så viktig for så mange ting (også sikkerhet, brann, politi osv osv), kjenner jeg ingen (?) som ikke har det.

Anonym poster: 02a06051d098481868433e1e9af3a41e

Skrevet

Beklager, men dette synes jeg er noe av det dummeste problemstillingen jeg har hørt fra en NAV bruker og jeg er NAV bruker selv.

Om man ikke har nett så er det merkelig at du ikke har kjente du kan spørre. Dessuten tilbyr NAV gratis tilgang til nett 5 dager i uka. Du sender kun meldekort 2 ganger i måneden, så ser ikke noe grunn til at du ikke en venn kan hjelpe deg med det.

Min konklusjon, si opp nettet og skaff deg et billig abonnement eller kontantkort. Slik jeg ser det ønsker du heller å ha tilgang til nett 24/7 enn å prioritere telefon.

• Liker 5
Skrevet

Meldekort kan sendes per post, så det argumentet for å ha internett i dyre dommer holder ikke.

Skaff deg kontantkort fra Telenor, TS, og putt i den gamle telefonen din. Så er du tilgjengelig, og kanskje viktigere - du kan få varslet riktig nødnummer om det skjer noe. Uten abonnement av noe slag kan du kun ringe 112, det vil si politiet. Og det er det lite hjelp i når det begynner å brenne eller du blir akutt syk.

Anonym poster: 51960684b3b37f0cb42fad59e9942d36

Anonym poster: 51960684b3b37f0cb42fad59e9942d36

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...