Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en ung kvinne på 20 som har noen spørsmål rundt oppsigelse jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Jeg jobber deltid i en butikk og studerer ved siden av, jeg begynte i denne jobben 15. august med prøvetid til 15.november. Den 22.november sa jeg opp stillingen min grunnet ny jobb, denne oppisgelsen skulle tre fra den 1.desember og løpe til den 15 desember, ut i fra det som står i kontrakten.

Jeg har også fått vakter satt opp til den 15.desember.

I ettertid blir arbeidsgiver svært sint over at jeg sa opp og nekter meg å komme på jobb fordi de har funnet ny erstatter for meg, sa de. Men de sa likevel jeg skulle få lønn for timene jeg var blitt satt opp til den 15.desember.

Nå får jeg beskjed om at jeg ikke få noe lønn i det hele tatt, fra den 22.november til den 15.desember fordi prøvetiden min utløp den 15.november og da mener de jeg ikke har rett til det selv om jeg har blitt satt opp med vaktene mine.

Er dette riktig av dem?

Anonym poster: 9ece44a37a0787ac64611645fdfd72a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er selvfølgelig ikke riktig av dem. Har du kontrakt som går utover prøvetiden din? Hva står det i den?

Skrevet

Nei, dette er selvfølgelig ikke riktig av dem. Har du kontrakt som går utover prøvetiden din? Hva står det i den?

Har ikke kontrakt etter prøvetiden, skulle få den, men sa opp en uke etter prøvetiden var gått ut! I starten sa de at jeg skulle få lønn til den 15 (to ukers oppsigelse fra den 1), nå mener de jeg ikke har krav på noen ting.. Selv om jeg har to ukers oppsigelse fra den 1 i mnd og blitt satt opp på vakter frem til den 15 desember. Virker som de er ute etter å ta meg her. Men jeg har vel retten på min side?

Anonym poster: 17da6a5021dd474df41984d452a9acc9

Skrevet

Hvis du ikke har kontrakt etter prøvetiden så blir det jo i så tilfelle ord mot ord :-/

Sleipt av arbeidsgiver da. De har nok forandret avtalen med deg når de oppdaget at du ikke hadde kontrakt etter prøvetid.

Du får kontakte fagforeningen din eller arbeidstilsynet, kanskje de har noen gode råd. Ellers får du bare forsette å mase på arbeidsgiver og minne dem på at en muntlig avtale er like bindene som en skriftlig.

Anonym poster: 1ec75562c1414780791b620dd30c5ef7

Skrevet

Du skal jo ikke trenge ny kontrakt etter prøvetiden. Den samme kontrakten fortsetter videre, og det er gjerne angitt i kontrakten hva som er endringen før eller etter prøvetid (som i hovedsak er oppsigelsestiden). Dersom du faktisk har en kontrakt som kun gjelder prøvetiden vil du, i mangel på ny kontrakt, videreføre denne sålangt det passer, men slik at arbeidsmiljøloven fyller inn der denne er stum. Du vil da ha en oppsigelsestid på 1 mnd regnet fra den første i måneden etter at oppsigelsen er levert, jf. aml. § 15-3.

Skrevet

Dette høres tvilsomt ut. Man skal ikke behøve ny kontrakt etter prøvetid, når denne er over flyter man, om ikke annet er avtalt, over i fast stilling, med de samme betingelsene man hadde i prøvetiden. Ting kan endres, men dette må i så fall være kontraktsfestet, hvis ikke gjelder loven. Arbeidsgiver kan heller ikke tilby betingelser som er dårligere enn loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...