snoker Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 Jeg er nok gammeldags på mange områder, men når det kommer til etternavn er jeg nok litt mer nymotens. Jeg har et ganske spesielt etternavn, et gammelt etternavn som er i ferd med å dø ut i Norge, dette og det at jeg er svært knyttet til etternavnet mitt og røttene mine gjør at jeg vil at mine kommende barn skal få mitt etternavn også, og at jeg skal beholde mitt etternavn og ta mannen sitt når vi en gang gifter oss. Han mener at barna skal ha han sitt etternavn og bare det, fordi det blir tungvindt med to etternavn, og at jeg så klart skal ta han sitt etternavn og gi opp mitt når vi en gang gifter oss. Som dere forstår er det uenigheter akkurat her, noe som gjør det litt komplisert, han mener også at det ikke er normalt og at svært få beholder sitt etternavn (og tar mannen sitt) ved giftemål og at det ikke er riktig at barna skal ha morens etternavn også. Derfor lurer jeg på om det er flere som har det slik jeg ønsker å ha det?
NewYorkNewYork Skrevet 26. november 2012 #2 Skrevet 26. november 2012 Kjære vene, jeg kjenner nesten ingen som IKKE har det slik du ønsker å ha det... 3
NewYorkNewYork Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Eller... Det er forresten en sannhet med litt modifikasjoner. Jeg er 28 år. Nesten alle mine venner har dobbelt etternavn - altså morens navn og farens navn. Foreldrene våre har stort sett beholdt sine egne navn, altså få av mødrene våre som har tatt fedrene våres etternavn. Familien min var typisk på den måten og veldig mange av vennene mine har familier hvor mor er Lise Hansen og far er Karl Jensen og de er godt gift med barna Marie Hansen Jensen og Truls Hansen Jensen. Når jeg og mine venner nå gifter oss, så ser jeg at vi i større grad ønsker at alle i familien har samme navn. I svært mange tilfeller blir det da til at begge to skifter navn. Lise Hansen og Karl Jensen gifter seg og blir da hetende Lise Hansen Jensen og Karl Hansen Jensen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Mine barn har fått mitt pikenavn til etternavn, fordi det er finest og mest praktisk. At vi ikke heter det samme alle sammen spiller da ingen rolle? Ser ikke problemet her, selv om det er en litt uvanlig løsning (men etter mitt syn bedre enn Hansen-Jensen og Bing Bang...) For meg er det viktigste at barna får et pent og praktisk etternavn når de blir store, ikke at både far og jeg skal få markert oss eller at vi skal lage ny familietradisjon eller noe sånt. Det er barna som skal leve med navnet livet ut. Anonym poster: 76860d86653a5f59851cefaada3fe975
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 I mine foreldre sin generasjon (født på 50-tallet) var nok det slik mannen din sier. Men nå til dags er det faktisk minst like vanlig å beholde eget etternavn som å ta mannen sitt. Har man et sjeldent etternavn er det heller unormlat å IKKE fortsette å bruke dette. For mitt vedkommende er det helt uaktuellt å ta mannen sitt navn. Og jeg kommer ikke til å gi ungene mine hans navn uten kamp Anonym poster: 2296de31a002cdc748c8dccca7ef7d96
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 Vi har begge to etternavn som er sjeldne og betyr mye for oss. Etter giftemålet har vi begge etternavnene begge to, og sønnen vår har også begge Anonym poster: 212fb6cef586a39c7fd16f692efb2cd6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Vi har begge to etternavn som er sjeldne og betyr mye for oss. Etter giftemålet har vi begge etternavnene begge to, og sønnen vår har også begge Anonym poster: 212fb6cef586a39c7fd16f692efb2cd6 Men hvem sitt navn ble etternavnet da? Ditt eller mannens? Anonym poster: b5b537760863c6f63a5d5b80ae7e711d
ofelia Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Jeg har et ganske uvanlig etternavn, mens mannen har et ganske vanlig -sen navn. Etter vi gifta oss har vi fortsatt hvert vårt navn. Junior har bare mitt etternavn. Mannen vurderer å ta mitt som mellomnavn. Svigerfar syns det er helt forferdelig. Han mener at det er mannen i huset som er viktig og bestemmer osv...
kaprifolen Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 (endret) Mannen din er ikke "sjarmerende gammeldags", han er utdatert... Om navnet ditt holder på å dø ut, burde det være etternavnet. Selv beholdt jeg mors pikenavn, og byttet ut fars -sen navn med mannens etternavn. Barnet heter det samme som meg. Endret 26. november 2012 av kaprifolen 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Jeg synes det er veldig dumt å gi ungen 2 etternavn. Når h*n en gang gifter seg "må" h*n da fjerne et om h*n ønsker å ta mannen / konas etternavn også, og da er det vanskelig å velge. Synes det er greiest med 1 etternavn men om man velger mannens eller konas er vel igrunn samme. Anonym poster: c0f998fdcc39c8276547f19142bb403d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 Jeg synes det er veldig dumt å gi ungen 2 etternavn. Når h*n en gang gifter seg "må" h*n da fjerne et om h*n ønsker å ta mannen / konas etternavn også, og da er det vanskelig å velge. Synes det er greiest med 1 etternavn men om man velger mannens eller konas er vel igrunn samme. Anonym poster: c0f998fdcc39c8276547f19142bb403d Det er ofte vanlig å bytte etternavnet og beholde mellomnavnet. Anonym poster: b5b537760863c6f63a5d5b80ae7e711d
Gjest chiki Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Her har jenta kun mannens etternavn, da jeg viste jeg også ville bytte når vi giftet oss. Mange som synes dette var rart av meg, at hun ikke skulle ha noe fra meg også. Etternavnet(og mellomnavnet) mitt er ikke en del av meg, det er 2 helt vanlige -sen navn. Mannen sitt er uvanlig og veldig pent, og jeg liker tanken på at alle har samme navn:) Jeg syns Ola Nordmann klinger bedre enn Ola Hansen-Nordmann:) Og når han får barn blir det Kari Olsen-Johansen Hansen-Nordmann:p
Gjest heklepleddet Skrevet 26. november 2012 #13 Skrevet 26. november 2012 For meg føles det mest naturlig å ta hans etternavn når vi gifter oss. Da vil også barna vi eventuelt får ha det etternavnet. Et par vi kjenner ga opp begge etternavnene sine og laget istedet et eget dobbelt-etternavn da de giftet seg.
Gjest chiki Skrevet 26. november 2012 #14 Skrevet 26. november 2012 En litt rar vri etter min mening, men en familie jeg kjenner ble ikke helt enige. De har 5 barn og gav barna annethvert navn, så det blir slik(fiktive navn altså) fra eldst til yngst: Lise Olsen Trond Hansen Sigurd Olsen Hanne Hansen Trine Olsen Ble litt vrient for de som ikke kjente de så godt å skille mellom hvem som het hva:p
La Luna Skrevet 26. november 2012 #15 Skrevet 26. november 2012 Ungene våre har mitt etternavn. Husk at med mindre du tar bindestrek mellom navnene så blir ikke begge etternavn uansett, da unger som blir registrert først i Norge ikke kan ha to frittstående etternavn.
Gjest Doh Skrevet 26. november 2012 #16 Skrevet 26. november 2012 Synes du burde beholde ditt eget navn og at barna deres kan ha begges eller bare ditt navn. Her byttet jeg til mannens navn da han er den siste i slekta som har det og jeg hadde et vanlig -sen navn. Jeg kjenner forresten til alle varianter; at begge har beholdt sitt, at en har tatt den andres navn og at begge har hatt den enes navn som mellomnavn og den andres som etternavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå