Gå til innhold

Halsbetennelse - sykemelding?

Gjest linsina

Anbefalte innlegg

Fikk akutt halsbetennelse i går tidlig, og vært sengeliggende siden. Våknet nå kl 06 og ligger fremdeles våken. Dette er så vondt at tårene renner, altså. Må sende melding til sjefen om sykdom idag, klarer ikke å snakke, så å ringe blir veldig vanskelig. Skal på legevakta og lurer på om jeg kan be om sykemelding i noen dager? Jobber som frisør, så det å klare å snakke med kundene blir veldig vanskelig. Er det teit av meg å be om sykemelding? Burde jeg gå på jobb selvom jeg ikke klarer å snakke og ligger nedslått med feber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge man føler at man ikke kan jobbe og det ikke er latskap (mener ikke at du er lat, bare svarer generelt) så bør man holde seg hjemme. Jeg har noen ganger dratt i dårlig form på jobb og dratt hjem igjen etter kort tid, og da hadde det vært mer lettvint som syk å egentlig ha holdt meg hjemme.

En lege sa til meg en gang (jeg hadde faktisk halsbetennelse og ikke hadde spurt om sykemelding) at jeg burde holde meg hjemme (jeg jobbet med kundebehandling) og at siden jeg var hos han så skrev han sykemelding så jeg slapp å bruke egenmeldinger. Så etter det har jeg alltid spurt om sykemelding når jeg er syk og er hos legen, for å slippe å bruke egenmeldinger, og jeg har aldri fått nei hos en lege. Men jeg drar ikke til legen hver gang jeg er syk bare når jeg trur at jeg trenger antibiotika eller har brukt opp en periode med egenmeldinger, så jeg bruker jo egenmeldinger og, for å ha det sagt.

Det er 4 uker for sykemelding ja, og 2 mnd for egenmld. Så be om sykemelding ja!

God bedring! :hug:

Anonym poster: d0a36ee882dbf17a9d82d1e3b2da479b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke latskap dette her, hehe. Er veldig glad i jobben min!:-) men når jeg ikke klarer å snakke, har feber, ikke får i meg mat osv, så er jeg ikke istand til å være en hyggelig og imøtekommende person til kundene dessverre:/ på vei til legevakt nå, har ikke fastlege her jeg bor enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjipt, halsbetennelse (streptokokker) er noe av det verste jeg vet om å ha :( Jeg hadde det forrige jul fra lillejulaften og klarte ikke spise julemat (el annen mat) før 2. juledag, men hadde feber og vondt i kroppen i ca en uke.

Pass på deg selv, nå har du lov til å være lat i 3 dager, hehe, og igjen god bedring! :hug:

Anonym poster: d0a36ee882dbf17a9d82d1e3b2da479b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...