AnonymBruker Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Fastlegen sendte henvendelse til Rikshopspitalet om at jeg sterkt ønsker keisersnitt. Termin er 25.februar, og Rikshospitelet kalte inn til "samtale" om dette først ute i januar! Er det vanlig å kalle inn til en samtale som avgjør om du frå KS eller ei så sent/nær opp til termin?! Har vært engstelig for dette i hele svangerskapet, og samtalen skjer SÅ sent...overraskende. Hva med andre her på KG, vet dere hva slags spørsmål man blir stilt i en slik samtale, og hva sim skal til for å få innvilget dette keisersnittet? Virker jo som om det er en tung kamp med mange gråterier dette greiene her? Er ingen fysisk medisinsk grunn til KS, tvert i mot ligger det mange mange års redsel for vanlig fødsel til grunn, jan ikke tenke meg annet enn KS: Er også 41 år og skal ha det første barnet. Hva slags argumenter kan jeg bruke som faktisk virker? Takknemlig for hjelp. Anonym poster: 8089ed4694a78ace537ca3a6eb239ddb
SmallTalk Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Helt vanlig, og ikke noe å stresse med. Vil du ha keisersnitt så får du keisersnitt på Riksen. Med mindre det er fysiske grunner som ligger bak ønsket, så anbefaler de deg å ikke ta keisersnitt, men de nekter deg det ikke. Du vil måtte ha minst to samtaler. Første samtale er med en jordmor, og hvis hun vurderer det dithen at det ikke er noe håp for deg mtp vanlig fødsel, så sender hun deg videre til gynekolog for keisersnitt-samtale.
Junine Skrevet 25. november 2012 #3 Skrevet 25. november 2012 Det skjedde med meg også. Fikk KS 2 dager før termin, da ble jeg stressa! Heldigvis holdt han seg inne til da.
Gjest Gjesteninnom Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 Helt vanlig, og ikke noe å stresse med. Vil du ha keisersnitt så får du keisersnitt på Riksen. Med mindre det er fysiske grunner som ligger bak ønsket, så anbefaler de deg å ikke ta keisersnitt, men de nekter deg det ikke. Du vil måtte ha minst to samtaler. Første samtale er med en jordmor, og hvis hun vurderer det dithen at det ikke er noe håp for deg mtp vanlig fødsel, så sender hun deg videre til gynekolog for keisersnitt-samtale. TS er bekymret for om hun i det hele får et keisersnitt...noe du som eneste mener hun får (sannsynligvis) - men: HVA må en si i den 1. og 2. timen da, for at en jordmor Matja skal vurdere det til at "det er ikke noe håp"? Og hva skal gynekologen i samtale 2 si og mene, når han/hun vet at kvinnen allerede har grått seg til runde 2? HVA skal TS si i samtale 2 som hun ikke har sagt i samtale 1? - Jeg har alltid vært redd for å føde - Føler meg så skjør - Ønsker ikke å være våken når det skjer - Vil ha operasjon (fprdi det er mulig) ?
SmallTalk Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Hun kan si det hun skrev i det første innlegget, og utdype hvorfor hun er redd: "Er ingen fysisk medisinsk grunn til KS, tvert i mot ligger det mange mange års redsel for vanlig fødsel til grunn, jeg ikke tenke meg annet enn KS." I samtale nr 2 så trenger man ikke si noe mer/annet enn man sa i den første. Grunnen til at man skal innom jordmor først er for å sile ut om det er noe hun kan hjelpe til med som gjør at man unngår et keisersnitt.
Gjest Magdalene Skrevet 28. november 2012 #6 Skrevet 28. november 2012 Hva slags argumenter kan jeg bruke som faktisk virker? Takknemlig for hjelp. Anonym poster: 8089ed4694a78ace537ca3a6eb239ddb Du går jo bare fortelle sannheten, også vurderer de om hva som er tryggest. Er vel ingen vits å finne på noe om du har reell fødselsangst. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #7 Skrevet 28. november 2012 Du går jo bare fortelle sannheten, også vurderer de om hva som er tryggest. Er vel ingen vits å finne på noe om du har reell fødselsangst. Problemet for mange kvinner er vel nettopp det at de er reellt redde for fødselen til tross for all kunnskap i verden - men er redd for ikke å bli trodd på og redd for å ikke få det innvilget - at de tror de må finne opp noe ekstra sensasjonelt....er ikke bra å grue seg og engste seg veldig hver dag hele svangerskapet for KANSKJE å få innvilget en operasjon i narkose. Anonym poster: 8089ed4694a78ace537ca3a6eb239ddb 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2012 #8 Skrevet 28. november 2012 Jeg har samme tanker som deg rundt fødsel. Reddselen for fødselen var det første som slo meg da graviditetstesten viste positiv, glede og lykkefølelse kom som en god nummer to. Jeg har derimot lest meg opp om alt rundt keisersnitt. Og ja, jeg er fortsatt kjempeengstelig for fødselen, men jeg vil jo både meg og mitt barn det beste, ergo blir det vaginal fødsel. Anonym poster: 99584122f4a554a849eb0c73b1ab6dd6 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 Keisersnitt er jo ganske trygt (like trygt som vanlige vaginalfødsler) i de vestlige og rike landene. En kvinne som tåler narkose kan fint velge det, og da må barnet være hentet ut innen 5 minutter. Det blir som en operasjon i magen: man får narkose, kutter og blir sydd. Vanligvis etter en operasjon, må man ta det veldig med ro i noen uker/måneder etterpå. Mange foretrekker en operasjon framfor vaginal og trang fødsel. Anonym poster: 8089ed4694a78ace537ca3a6eb239ddb
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 berre forbered deg på eit HELVETE etter operasjonen og minst ei veke fram i tid! eg hadde ikkje tatt keisersnitt ein gong til. mitt var ikkje frivilleg, men pga komplikasjonar.
SmallTalk Skrevet 1. desember 2012 #11 Skrevet 1. desember 2012 berre forbered deg på eit HELVETE etter operasjonen og minst ei veke fram i tid! eg hadde ikkje tatt keisersnitt ein gong til. mitt var ikkje frivilleg, men pga komplikasjonar. Hvorfor det? Ikke alle får veldig vondt etter et KS, og personlig så synes jeg ikke tiden etterpå var så ille. Jeg hadde også KS, og dersom jeg skulle ta sjansen på flere barn, så skal jeg ha KS da også.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 1. desember 2012 #12 Skrevet 1. desember 2012 eg syns tida var eit helvete. Vondt, kom meg ikkje opp av senga, fekk ikkje hjelp. Det var eit smertehelvete! Greit at ho får vite den sida og. Og ikkje tru at det er det beste alternativet fordi det vert gjort i narkose. eg hadde aldri frivilleg tatt keisersnitt igjen.
SmallTalk Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 eg syns tida var eit helvete. Vondt, kom meg ikkje opp av senga, fekk ikkje hjelp. Det var eit smertehelvete! Greit at ho får vite den sida og. Og ikkje tru at det er det beste alternativet fordi det vert gjort i narkose. eg hadde aldri frivilleg tatt keisersnitt igjen. Jeg antar at ei på 41 år er klar over at man får smerter i mageregionen etter et keisersnitt... Dessuten så er det gjerne sånn at man synes smertene er mye verre dersom man har vært gjennom noe man ikke ville.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Jeg antar at ei på 41 år er klar over at man får smerter i mageregionen etter et keisersnitt... Dessuten så er det gjerne sånn at man synes smertene er mye verre dersom man har vært gjennom noe man ikke ville. okei... eg syns det var viktig å få fram at det er ikkje rosenraudt å ta keisersnitt! Case closed!
Gjest Magdalene Skrevet 1. desember 2012 #15 Skrevet 1. desember 2012 Keisersnitt er jo ganske trygt (like trygt som vanlige vaginalfødsler) i de vestlige og rike landene. En kvinne som tåler narkose kan fint velge det, og da må barnet være hentet ut innen 5 minutter. Det blir som en operasjon i magen: man får narkose, kutter og blir sydd. Vanligvis etter en operasjon, må man ta det veldig med ro i noen uker/måneder etterpå. Mange foretrekker en operasjon framfor vaginal og trang fødsel. Anonym poster: 8089ed4694a78ace537ca3a6eb239ddb Man får ikke bare velge narkose. De bruker spinal så sant det er medisinsk forsvarlig, da en narkose utgjør større fare både for mor og barn.
Gjest Skrevet 1. desember 2012 #16 Skrevet 1. desember 2012 eg syns tida var eit helvete. Vondt, kom meg ikkje opp av senga, fekk ikkje hjelp. Det var eit smertehelvete! Greit at ho får vite den sida og. Og ikkje tru at det er det beste alternativet fordi det vert gjort i narkose. eg hadde aldri frivilleg tatt keisersnitt igjen. Støtter det du har skrevet. Noen betraktninger fra egne opplevelser; Hadde epidural på begge. Etter nr 2 hadde jeg vondt i ryggen der de stakk lenge. Videre så er arret ikke problemfritt. Hadde mye vondt der i de nærmeste årene etter. Det skjæres gjennom 7 lag. Veldig mye kan gro litt rart. Jeg hadde vondt i underlivet i månedsvis. Sex var ikke veldig interresant. Etter nr 2 fikk jeg også en betennelse i kroppen som ga meg over 40 i feber, måtte på antibiotika. Det er mange ulemper med keisersnitt. Fint at det finnes for de som ikke kan føde naturlig, men ikke nødvendig noen god løsning for alle. Selv hadde jeg nok strøket med uten KS, så jeg klager ikke.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #17 Skrevet 12. april 2024 On 11/25/2012 at 11:19 PM, SmallTalk said: Helt vanlig, og ikke noe å stresse med. Vil du ha keisersnitt så får du keisersnitt på Riksen. Med mindre det er fysiske grunner som ligger bak ønsket, så anbefaler de deg å ikke ta keisersnitt, men de nekter deg det ikke. Du vil måtte ha minst to samtaler. Første samtale er med en jordmor, og hvis hun vurderer det dithen at det ikke er noe håp for deg mtp vanlig fødsel, så sender hun deg videre til gynekolog for keisersnitt-samtale. Hva sa du til Rikshospitalet for å få innvilget KS? Anonymkode: 5f5f8...eea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå