Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva som skjer med meg. Den ene dagen er jeg overlykkelig og morsom, den andre dagen er jeg bare lei meg og kjedelig. Jeg har hatt depresjon siden jeg var 12 år, jeg er 17 år nå. Jeg er livredd for at jeg er bipolar. Jeg sluttet med selvskading for ett år siden og er utrolig stolt av meg selv. Jeg sluttet med det for kjæresten min sin skyld. Han har gjort alt tusen ganger bedre.

Men jeg merker veldig godt at været preger humøret mitt. Jeg vil ligge inne hele dagen og forsvinne. Jeg er så redd, så utrolig redd for at jeg kommer til å slå opp med kjæresten min for å straffe meg selv. Jeg sluttet å høre på musikk, lese bøker og å tenke på fortiden for å bli kvitt depresjonen. Jeg vet ikke hva jeg skal med dette innlegget. Er det noen som har vært gjennom det samme? Kan noen gi meg trøstende ord? Jeg er redd for meg selv.

Anonym poster: f2a371eb71ba460d4dc4f2677629f069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er mann og bipolar. Jeg svinger ikke like fort som du ser ut til å gjøre. Det er en utrolig vond sykdom i de deprimerte fasene og de som er blandet (mixed state på engelsk).

Det første du trenger er å ha den faglige hjelpen rundt deg som du trenger. Det betyr at du først må oppsøke fastlegen din som kan henvise deg videre til psykolog og psykiater. Det å ha et slikt aparat rundt seg er nødvendig selv om det kan føles ydmykende til tider.

Så er riktig medisinering noe man stort sett trenger om man er bipolar. I kombinasjon med terapi og oppfølging.

En annen ting er å lære seg hva sykdomen gjør og hva symptomene er for å gjøre deg bedre i stand til å kjenne når en stemningsepisode er på vei og gjør deg bedre i stand til å takle dem.

Det siste som er viktig er at kjæresten din og de rundt deg forstår hva det går ut på og lærer seg om stkdommen. Det er ikke noe som er verre enn folk som ikke forstår som blir sint på deg og har en sånn "skjerp deg mentalitet".

Gruppeterapi virker for noen. Om du har psykiske vansker så er vi ganske mange andre som har det og.

Håper det hjelper litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...