Gjest Purple Haze Skrevet 25. november 2012 #1 Skrevet 25. november 2012 Baker dere til jul? I så fall, hva baker dere? Jeg bakte en del da ungene var yngre og bodde hjemme, men de siste årene har jeg vært sløv med å bake. I år blir det julefeiring hos meg, og da kunne jeg tenke meg å bake litt. Er ikke så veldig glad i de tradisjonelle syv slagene, og kunne tenke meg tips om noe annet. Tips? Og gjerne oppskrifter, om du gidder
Fanteria Skrevet 25. november 2012 #2 Skrevet 25. november 2012 Serinakaker, havreflarn og pepperkaker blir det her. Også baileyskuler og orekonfekt. Om du er på jakt etter oppskrifter til konfekt er det en hel egen tråd fulle av de Oppskrift på kakene har jeg ikke selv, så det blir googlet fra år til år :/
Rubies_ Skrevet 25. november 2012 #3 Skrevet 25. november 2012 Det eneste jeg har tid til å "bake" i år, er tilfeldigvis også favoritten min; Delfiakake
Gjest Purple Haze Skrevet 25. november 2012 #4 Skrevet 25. november 2012 Serinakaker, havreflarn og pepperkaker blir det her. Også baileyskuler og orekonfekt. Om du er på jakt etter oppskrifter til konfekt er det en hel egen tråd fulle av de Oppskrift på kakene har jeg ikke selv, så det blir googlet fra år til år :/ Baileyskuler høres nam-nam ut! Det må jeg prøve. Takk for tipset
Gjest Purple Haze Skrevet 25. november 2012 #5 Skrevet 25. november 2012 Det eneste jeg har tid til å "bake" i år, er tilfeldigvis også favoritten min; Delfiakake Det er godt, men herlighet, for en kaloribombe!
Rubies_ Skrevet 25. november 2012 #6 Skrevet 25. november 2012 Det er godt, men herlighet, for en kaloribombe! Jepp, det har du helt rett i! Den eneste gangen jeg spiser delfiakake er i julen. Og det er så mektig at jeg klarer max en liten flis. Så de kaloriene bryr jeg meg ikke nevneverdig om
lykkelige.meg Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Jeg baker, men det blir ikke syv sorter. Da vi ikke spiser nok kake til å få det unna. Skal bake melkekjeks, tykklefse og ihvertfall en sort til. I tillegg har jeg kjøpt hjembakte tynnlefser, og skal lage marshmellows
Fanteria Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Baileyskuler høres nam-nam ut! Det må jeg prøve. Takk for tipset Har fått masse skryt når jeg har servert de Gode og saftige med marsipan og sjokolade. NAM! Det er flere varianter ute å går, men jeg liker de best med melkesjokolade og oboy. ..kjenner jeg gleder meg til å lage de. Ikke minst å spise de!
Akuline Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 Jeg baker pepperkaker, sandnøtter, berlinerkranser, sirupssnipper, og tyskeskiver med vindu (kjevler ut deigen og stikker ut hjerter, og stikker små hjerter ut inni disse igjen. Fyller med knust drops, som smelter i ovnen, og blir som en glasshinne). Andre kaker jeg får server i julen, som hører med er julebrød, kransekake, krumkaker, smultringer, kokosmakroner, en god sjokoladekake, daimkake med pepperkaker i bunnen og fyllet, og delfiakake.
Gjest Purple Haze Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Takk for enda flere gode tips Tenker jeg må lage meg en liste og google oppskrifter!
Akuline Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 Krydderkake og fruktkake må jo også med, selvsagt. Og peppernøtter.
Gjest Tekola Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 Jeg har planer om colakaker og havreflarn, i hvert fall! Og så blir det vel berlinerkranser når jeg kommer hjem til'a mor Om noen år begynner vel jeg også med kransekakelagingen. Og jeg merker at jeg savner litt å lage pepperkaker, men mest for kosens del, aldri vært storfan egentlig
Gjest Purple Haze Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Berlinerkranser har jeg prøvd å lage en gang. De ble mislykkede, og jeg syntes det var vanskelig å lage. Husker mamma lagde brune pinner, og hennes var bare spesielt gode. Jeg har aldri klart å lage sånne, og heller aldri smakt så gode som de hun laget. Jeg synes ikke de pepperkakene man lager selv blir like gode som de ferdigkjøpte . Bakte pepperkaker da ungene var mindre, men har kuttet ut. Kjøper heller en boks til 10 kroner. For mange år siden laget jeg noen småkaker med sjokoladebiter og nøtter i. De var kjempegode, og jeg kunne tenkt meg å lage de igjen, men jeg har mistet oppskriften. Noen som har oppskrift på noe lignende?
Gjest Solsmil Skrevet 27. november 2012 #15 Skrevet 27. november 2012 Pepperkaker, hvite kakemenn, sarah bernard, ris/sjokoladeboller, marengs med valnøtter og ... kanskje serinekaker, sandnøtter, havreflarn, sjakkruter, krumkaker osv. Er ikke så glad i julekaker at det gjør noe, så jeg baker jo ikke for min egen del. Jeg kommer neppe til å forsyne meg av kakene i det heletatt, men heldigvis skal jeg ikke feire julen alene da. Så det er nok av andre kakemonser
Akuline Skrevet 27. november 2012 #16 Skrevet 27. november 2012 Berlinerkranser har jeg prøvd å lage en gang. De ble mislykkede, og jeg syntes det var vanskelig å lage. Husker mamma lagde brune pinner, og hennes var bare spesielt gode. Jeg har aldri klart å lage sånne, og heller aldri smakt så gode som de hun laget. Jeg synes ikke de pepperkakene man lager selv blir like gode som de ferdigkjøpte . Bakte pepperkaker da ungene var mindre, men har kuttet ut. Kjøper heller en boks til 10 kroner. For mange år siden laget jeg noen småkaker med sjokoladebiter og nøtter i. De var kjempegode, og jeg kunne tenkt meg å lage de igjen, men jeg har mistet oppskriften. Noen som har oppskrift på noe lignende? Disse anbefales på det sterkeste. Samme siden (detsoteliv.no) har mange andre oppskrifter på cookies med sjokolade og nøtter, og om du går på hovedsiden har hun en hel side med bare forslag til julebakst. Det eneste som er vanskelig med berlinerkranser er å dyppe dem i perlesukker om deigen er for myk. Jeg driter i dyppingen, og sparer både tid og kalorier. De er bedre uten perlesukker så uansett, og om man absolutt vil ha det på kan man rett og slett strø i stedet for dyppe.
Gjest Memories Skrevet 27. november 2012 #17 Skrevet 27. november 2012 Jeg skal lage pepperkaker, delfiakake og kransekake lignende greier dyppet i sjokolade. Tror jeg, må se hva jeg får tid til.
Gjest Purple Haze Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Disse anbefales på det sterkeste. Samme siden (detsoteliv.no) har mange andre oppskrifter på cookies med sjokolade og nøtter, og om du går på hovedsiden har hun en hel side med bare forslag til julebakst. Det eneste som er vanskelig med berlinerkranser er å dyppe dem i perlesukker om deigen er for myk. Jeg driter i dyppingen, og sparer både tid og kalorier. De er bedre uten perlesukker så uansett, og om man absolutt vil ha det på kan man rett og slett strø i stedet for dyppe. Takk for link! De minnet veldig om de konfektkakene jeg pleide å lage før
QueenK Skrevet 27. november 2012 #19 Skrevet 27. november 2012 Her følger jeg med:) Del gjerne velykka oppskrifter:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå